școala online
Sursa foto: Unsplash

Școala online a dat peste cap ritmul de învățare în cazul multor elevi, iar în ultimul an, de când tehnologia a devenit parte din viețile noastre, încă asistăm la încercarea de acomodare cu acest sistem de învățare.

Seria ,,Ce spun elevii și profesorii despre școala online” le-a adus în prim-plan, până acum, pe două eleve de clasa a XII-a, acestea pregătindu-se intens pentru examenul maturității din vară. Episodul 1 din această serie a fost despre Viviana, iar episodul 2 despre Iasmina. Episodul de astăzi este tot despre o elevă de clasa a XII-a, Raluca P. Aceasta studiază la un liceu de elită din municipiul Bacău, pe profilul umanist, specializarea Științe Sociale. Raluca își dorește să urmeze cursurile Facultății de Litere, linia română-engleză din cadrul Universității ,,Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, iar pentru asta s-a pregătit încă de la începutul liceului, făcând meditații la limba engleză.

Sursa foto: Arhiva personală

Mai multe detalii despre cum s-a acomodat cu școala online în ultimul an, cum se pregătește pentru viitor, precum și ce schimbări ar face în sistemul educațional din România se regăsesc în cadrul interviului pe care Raluca mi l-a acordat.

  • Cum te-ai acomodat regimului online la începutul acestui an școlar, după ce în semestrul al II-lea din anul școlar anterior nu s-a pus atât de mult accent pe voi?

Sincer, nu-mi plăcea deloc. Nu era nimeni pregătit pentru orele online. Nici măcar platformele nu erau create pentru așa ceva. Dar, odată cu începutul anului școlar, acomodarea nu a fost atât de grea.

  • În perioada școlii online, ai avut parte de momente în care simțeai nevoia unei interacțiuni fizice cu profesorii pentru a înțelege o noțiune mai bine?

Nu. Doar cu o singură profesoară sunt mai apropiată, îmi inspiră o oarecare căldură și doar cu dânsa simțeam nevoia de o vorbă bună, încurajări, și chiar de un zâmbet.

  • De curând, voi ați revenit fizic la școală, iar programul vostru a trebuit să fie, din nou, readaptat activităților. Cum ai perceput această schimbare în ceea ce privește rutina ta?

M-a dat foarte mult peste cap. Mă obișnuisem în online și lucram în ritmul meu. Simțeam că aveam mai mult timp pentru mine și puteam să fiu mai productivă chiar și cu acest sistem de învățare. Spre exemplu, când aveam desen sau orice altă materie mai lejeră, unde ne înțelegeau și ne ofereau și profesorii orele lor, lucram suplimentar pentru bacalaureat sau învățam. Acum, la școală, unul râde, altul face gălăgie, iar eu nu mă pot concentra. Am nevoie de liniște. În plus, acum pierd timp dimineața, în drum spre școală, trebuie să mă trezesc mult mai devreme. E mai grea acomodarea la acest capitol după un an în care m-am trezit mai târziu, eram mai odihnită.

  • Ce preferi։ școala online sau școala în format fizic?

Personal, prefer online, în completarea celor menționate mai sus. Este mult mai bine pentru mine, este mai puțin stres și am mult mai mult timp atât pentru mine, cât și pentru a lucra suplimentar pentru examenul de Bacalaureat sau pentru admiterea la facultate.

  • În semestrul al II-lea din anul școlar anterior, ați rămas în urmă cu materia predată și, implicit, s-a produs un gol de cunoștințe. Ai reușit să îți umpli acest ,,gol” în materie? Cum?

Da, am reușit să mi-l umplu prin meditații în particular. Altfel, nu știu dacă puteam.

  • Ce sentimente ai experimentat în perioada școlii online în ceea ce privește viitorul tău educațional?

Sincer, pentru mine, mediul online nu a reprezentat o sursă de stres și nici nu cred că viitorul meu a fost în vreun moment în pericol în aceste circumstanțe. Într-adevăr, eu studiez la un liceu de elită și pot spune că fac parte dintr-o categorie favorizată. Am două dispozitive de conectare la orele de curs în online și am acces la internet. Probabil, dacă nu aș fi avut parte de aceste facilități, nu aș mai fi fost de aceeași părere în acest moment.

  • Ai fost nevoită să îți schimbi planurile din cauza pandemiei în ceea ce privește admiterea la facultate?

Eu mă pregătesc pentru admiterea la Facultatea de Litere, specializarea română-engleză, din cadrul Universității ,,Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca. Am vrut la această facultate de mai mult timp, deci, acest plan nu mi-a fost afectat de pandemie. Am rămas pe aceeași variantă, însă, pentru orice eventualitate, am luat în considerare și Facultatea de Relații Internaționale și Studii Europene din Cluj-Napoca. În plus, o să îmi depun dosarul la admitere și în Brașov, dar am aplicat și în Danemarca tot pe partea aceasta de învățământ.

  • Cum îi vezi pe profesori în această perioadă cu privire la predarea materiei?

Nu am observat o diferență majoră. Profesorii sunt la fel ca înainte de pandemie. Un aspect pozitiv este că unii profesori au început să folosească diverse aplicații pentru a preda lecțiile. Pentru mine, acest lucru este benefic, întrucât eu învăț foarte bine apelând la memoria vizuală, iar asta mi-a facilitat procesul de învățare. Pe de altă parte, în școala online, am avut parte și de situații în care profesorii ne obligau să ne deschidem camerele, iar asta era stresant și neplăcut. Deci, depinde de situație, dar per ansamblu, nu am observat schimbări majore.

  • Cum este programul tău, acum că ați revenit în bănci, iar timpul se împarte între școala în format fizic și pregătirea pentru examenul de Bacalaureat?

Acum, programul meu este mult mai încărcat și mai stresant. Sunt obosită, nu mai am timp suficient pentru toate lucrurile pe care mi le propun să le duc la bun sfârșit și ajung foarte târziu acasă din cauza meditațiilor în particular. Nici atmosfera nu este foarte plăcută cu acest program încărcat.

  • Voi, cei de clasa a XII-a, ați învățat aproape un an în regim online. Ce părere ai despre volumul de materie care intră în programa de examen din acest an, având în vedere că există goluri informaționale, iar timpul este insuficient pentru recuperarea lor?

Personal, mie îmi convine câtă materie s-a scos din programa de examen din acest an, având în vedere situația actuală. Problema nu cred că este în cazul nostru, a celor care vrând-nevrând, ne-am familiarizat cu această metodă de predare. Cred că elevii care nu au avut un dispozitiv pentru a se conecta la orele online și acces la internet sunt, de fapt, cei care sunt dezavantajați în această situație. Ei au pierdut mult mai multă materie decât noi, cei care am reușit să ținem pasul cu școala online.

  • Dacă ai avea puterea să schimbi ceva la sistemul de învățământ din România, ce ai schimba?

Aș pune mai mult accent pe latura practică a lucrurilor și aș valorifica aptitudinile fiecăruia dintre noi. Din păcate, sistemul educațional românesc ne pune într-o competiție, ne stresează și se pune accentul pe cât mai multă informație memorată, dar nu și aplicată.

  • Ai vreo metodă de a învăța eficient în acest an? Dacă da, care este aceea?

Da, am reușit să îmi fac un obicei pentru a învăța eficient. Spre exemplu, una dintre materiile la care fac meditații în particular este istoria. În cadrul acestora, sunt foarte atentă și învăț din prezentările făcute de către doamna profesoară, iar acasă îmi mai rămâne doar să învăț foarte bine anii. Colorez și pun post-it-uri peste tot, de aici și abilitatea mea de a memora mai facil vizual.