Când vine vorba de vot în rândul tinerilor, aceștia sunt catalogați drept nepăsători față de viitorul care stă în mâinile lor. Însă, Generația VOT, un proiect care luat naștere în vara anului trecut din inițiativa a doi tineri, a produs o schimbare la alegerile locale și cele parlamentare din acest an. Generația VOT este un proiect care s-a dezvoltat din dorința colectivă a celor 500 de ambasadori din toată țara de a scăpa de conceptul că tinerii sunt nepăsători, iar aceștia au demonstrat că votul este ,,cool”.
Pentru a afla povestea din spatele Generației VOT, am stat de vorbă cu unul din cei doi fondatori ai proiectului, Tushar Advani.
- Pentru început, spune-ne cine este Tushar Advani, co-fondatorul proiectului ,,Generația VOT”.
Sunt un cetățean român de origine indiană în vârstă de 20 ani. M-am mutat aici în urmă cu cinci ani, am terminat liceul în România, iar recent am absolvit și Facultatea de Economia Turismului Intern și Internațional de la Universitatea Româno-Americană. Lucrez de la vârsta de 18 ani, pentru că nu am vrut să îi deranjez mereu pe părinții mei ca să mă ajute pe partea financiară și iubesc să spun ,,da” provocărilor și lucrurilor care mă pasionează și care cred că ar avea un impact în viața altora.
De asemenea, sunt co-fondatorul proiectului ,,Generația VOT”, proiect care a luat naștere alături de Cristi Drăgan, bunul meu prieten.
- Cum a luat naștere acest proiect? Care a fost motivul fondării acestuia?
Înainte să ajungem să fondăm proiectul acesta, eu și Cristi ne întâlneam destul de des să vorbim despre tot ce se întâmplă în jurul nostru, iar câteodată ajungeam să vorbim si despre politică, despre alegeri și toate promovările care se făceau fix înainte de alegeri. Un lucru important pe care mereu îl abordam era despre prezența tinerilor la vot. Așa am ajuns să ne uităm la toate statisticile și la toate știrile care vorbeau despre cum tinerii ,,chiulesc” de la vot, că nu le pasă de viitorul lor. De acolo, am început să ne gândim ce putem face în privința asta și așa s-a născut ,,Generația VOT”, proiect prin care am creat motto-uri, pancarte cu reminder că vin alegerile, iar mai târziu ne-am ocupat cu informarea despre absolut tot ce ținea de alegerile care urmau în țară.
- Ce strategii de promovare ale proiectului ați folosit? Care a fost impactul?
Inițial, strategia de promovare a constat în crearea de pancarte și ieșirea cu ele pe stradă. Ulterior, ne-am dat seama că cel mai important aspect pentru a crește vizibilitatea proiectului pe rețelele de sociale era crearea de conținut vizual, care să atragă tinerii. În acest sens, am colaborat cu mulți graficieni pentru crearea de postări cu motto-uri care să te facă să le distribui mai departe către prieteni, cum ar fi ,,Te scot la un vot?”.
După alegerile locale, am mers mai departe pe partea de creare de conținut, cu mult mai multă lume implicată, colaborări și, cel mai frumos și mai important, echipa de ambasadori care ne ajutau să ducem vorba mai departe către oameni la care nici nu puteam să visăm că o să ajungem.
- Cum te așteptai să decurgă proiectul? Cum a decurs de fapt?
Scopul inițial al proiectului a fost la nivel de București, adică să creștem numărul de tineri care ies la vot în capitală. Noi voiam să îi convingem pe prietenii noștri, familiile lor și, eventual, câțiva oameni pe care nu îi cunoșteam, dar puteau auzi de noi prin intermediul prietenilor. Dar ce a urmat a fost copleșitor pentru noi. De la ideea de a produce o schimbare la nivel local, am reușit să producem o schimbare la nivel național. Până în ziua alegerilor locale, am ajuns să avem o comunitate de aproape 2000 de oameni (față de maxim 500 cât ne așteptam) și să primim poze de la peste 400 de oameni pe care nu îi cunoșteam în care ne arătau că au votat.
La alegerile parlamentare, am ajuns la o comunitate aproape de 8000 de oameni, primind câteva sute de poze și mesaje de la aceștia despre cum au votat.
- Ați avut momente în care ați vrut să spuneți ,,stop”? Dacă da, din ce cauză?
DA! De multe ori am avut discuții de genul ,,De ce ne-am gândit fix noi să facem asta? Nu puteam să stăm și noi liniștiți?”. Am avut momente dificile în care am fost tentați să spunem ,,stop” pentru că primeam mesaje ofensive în care eram jigniți sau chiar blamați pentru ceea ce voiam să facem. Dar nu am renunțat, am ignorat acest gen de mesaje și am mers mai departe cu scopul nostru care era să informăm lumea despre cât de important este votul, cine sunt candidații pentru alegeri și cum să ne informăm corect înainte de alegeri.
- Cum te-ai simțit atunci când ai văzut că proiectul vostru crește? Te așteptai să ajungă atât de departe ?
Am fost copleșit. În fiecare zi vedeam cât de frumos crește inițiativa noastră. Iubeam faptul că primeam întrebări de la oameni despre procesul de votare, că voiau să afle mai mult despre asta. Nu ne așteptam să ajungem atât de departe cu proiectul nostru, dar ne-am bucurat extrem de mult că ideea noastră a prins contur.
- Proiectul vostru a fost foarte activ pe rețelele sociale în perioada campaniei electorale. De unde v-ați luat inspirația pentru crearea postărilor?
Inițial, primele motto-uri au fost făcute de mine și de Cristi. Ulterior, văzând că proiectul crește, am încercat să diversificăm postările. Inspirația noastră venea din zicalele sau cântecele românești și le adaptam la contextul votului. Agenda noastră de motto-uri a crescut foarte mult datorită ambasadorilor care veneau cu multe idei. Tot ce postam pe Instagram sau pe Facebook a prins la public, iar conținutul era și foarte diversificat.
- Ai menționat că ești un cetățean român, de origine indiană. Ți s-a întâmplat să fii judecat sau să primești jigniri pentru ceea ce voiai să faci? Dacă da, cum ai trecut peste acele momente?
De o grămadă de ori. Uneori era enervant și nu voiam să trec peste și am adus situația chiar și în fața oamenilor ca să arăt că un asemenea comportament nu este adecvat. De cele mai multe ori, blocam sau ștergeam mesajele de genul acesta, iar dacă se întâmpla să am parte de jigniri față în față, pur și simplu le ignoram.
- Poate generația căreia v-ați adresat în tot acest timp să producă o schimbare în societatea românească? Dacă da, în ce fel?
Da, consider că generația asta poate produce o schimbare. Schimbarea nu va apărea peste noapte, însă prin buna informare în orice domeniu, tinerii pot fi schimbarea în bine a traiului din România. Acesta este idealul pentru care a militat și va milita în continuare ,,Generația VOT”.
- Mâine ai deveni parlamentar. Ce ai schimba prima dată?
Primul lucru pe care l-aș schimba ar fi sistemul de educație. Avem o rată de analfabetism destul de mare, iar sistemul nostru de educație nu face față și nu este adaptat cerințelor actuale. Aș vrea să schimb modalitatea de predare și învățare la școală, să fac educația să fie accesibilă oricui. Deși toată lumea are dreptul la educație, nu mulți își permit asta. În plus, aș introduce câteva materii pe care le consider importante în viața oricărui individ în cadrul societății din care face parte։ educație civică și educație sexuală.
- Care sunt planurile tale de viitor în ceea ce privește proiectul ,,Generația VOT”?
Eu voi milita în continuare pe partea de informare a populației în ceea ce privește importanța votului, iar lumea trebuie să înțeleagă că nu este forțat să voteze dacă nu vrea. ,,Generația VOT”, care acum se află într-o pauză, o să lucreze în continuare ca să creeze cel mai bun conținut informativ despre alegeri, chiar dacă acestea vor fi peste alți 4 ani. Informarea cu privire la vot nu trebuie să se producă doar înainte de alegeri, ci să fie un aspect constant. O să abordăm mai mult și partea despre ce facem după vot și ce înseamnă să fii cetățean activ.
Generația VOT este dovada vie că se poate dacă se vrea. Au fost foarte activi pe rețelele sociale în perioada alegerilor și pregătesc surprize pe viitor. Pot fi găsiți pe Instagram (7800 de urmăritori) și pe Facebook (3500 like-uri).
Dacă nu te-am lămurit cu ceea ce presupune proiectul Generația VOT, precum și impactul pe care l-a avut în urma alegerilor din anul 2020, te invit să afli mai mult despre el: