puppet-string-manipulation-under-control-17807662Pornești o discuție cu un prieten despre o universitate din străinătate. Ești informat, știi totul despre ea, pe când prietenul tău cunoaște doar câteva detalii. Ce atitudine vei lua? Vrei să-l convingi sau să-l manipulezi? Iată câteva diferențe între a manipula și a convinge pe cineva.

A convinge și a manipula, ambele presupun să vii cu argumente. Ceea ce le diferențiază este modul în care este pusă problema. Vorbim de „seducție” când îți seduci partenerul de discuție prin informații mai mult sau mai puțin adevărate, ca să-și schimbe opinia. Încât să-l faci să meargă sau să-i devină simpatică universitatea respectivă. Pe de altă parte poți să adopți metoda convingerii când aduci argumente mai puțin păcătoase și mai mult raționale, însă care îi vor lăsa partenerului libertatea de a lua singur o decizie, fără să fie influențat de opinia ta. Astfel, a manipula înseamnă să faci lucrurile cu un scop ascuns, pe când a convinge se referă la a aduce argumente logice, însă care vor lăsa partenerului libertatea unei decizii.

Apoi, manipularea mai înseamnă să te adresezi tuturor, dar în același timp nimănui special; pe când ca să convingi trebuie să te interesezi de persoana respectivă. Astfel, tu fie poți încerca să vorbești cu o masă mai mare de oameni cărora să le aduci argumente, astfel încât să îi convingi să urmeze această universitate, fie poți alege o persoană din „publicul” tău și să încerci să îi prezinți oportunitățile, însă dintr-o perspectivă detașată, externă, lăsându-l pe partener să decidă el ce și cum.

Așadar, dacă vreți să convingeți pe cineva anume, prin metode, să zicem, mai creștine, adică să evitați manipularea, iată câțiva pași pentru început:

• În primul rând trebuie trecut de primul obstacol: treci peste ideea că nu ești în stare să argumentezi;

• Următorul pas se referă la invenție, mai precis la cunoașterea publicului. Este important să știi cui i te adresezi, ce gândește persoana respectivă despre subiectul pe care dorești să-l abordezi, de asemenea este necesar de știut ce este important pentru persoana în cauză. Având aceste puncte de plecare, reușita în a convinge pe cineva este mult mai mare.

Elocuțiunea este următorul pas și se referă la elaborarea discursului argumentativ. Înseamnă să construiești un raționament argumentativ, cu etape care apropie publicul în mod treptat de opinia pe care i-o propui. Important e să reduci diferența dintre opinii.

Dispoziția este momentul când se alege ordinea argumentelor și cel mai bun plan argumentativ. Planul argumentativ nu ascunde nimic, ci expune esențialul imediat după exordiu(prima parte a planului). Pe de altă parte, manipulatorul se folosește de plan ca să ascundă ceea ce vrea să obțină prin viclenie.

• Ultimul pas în elaborarea unui discurs argumentativ este acțiunea. Aceasta presupune să anticipezi modul în care te vei comporta în situația dată și felul în care vei spune ceea ce aveai de spus.

Astfel, având acești pași folositori în arta convingerii, tot ce mai rămâne de făcut este să te antrenezi. Cu notițele făcute, cu un plan foarte clar, șansele de reușită cresc considerabil.

Sursă text: Convinge fară să manipulezi de Philippe Breton

Foto: www.dreamstime.com

Text: Anca Badea