În interviul de astăzi avem plăcerea de a vă prezenta o tânără antreprenoare, Ramona Ilie. O fată frumoasă, descurcăreaţă şi foarte determinată, Ramona  este în prezent studentă a Academiei de Studi Economie, dar totodată este şi creatoarea brandului “Pow Wow Chic”. Aceasta, împreună cu Mihaela Vlăşceanu fac parte din noua generaţie a femeilor antreprenor. Generaţie care va avea un impact semnificativ asupra mediului de business românesc, deoarece vine cu idealuri şi valori noi. Însă cea mai importată diferenţă este reprezentată de către  modelele aspiraţionale de business cu mult diferite faţă de cele ale generaţiei trecute. Acestea fiind spuse, vă invităm să citiţi în cele ce urmează interviul tinerei antreprenoare Ramona Ilie.

Povesteşte-ne puţin despre ţine: pasiuni, hobby-uri,dorinţe.

E foarte greu să deschid capitolul pasiuni, pentru că am foarte multe. Însă una dintre cele mai mari pasiuni ale mele este muzica. Deşi cânt de mică, nu m-am plictisit niciodată, nu am renunţat niciodată la această pasiune. Ce pot să spun despre mine este faptul că sunt o persoană foarte organizată şi niciodată nu sunt mulţumită de ceea ce fac, ştiu că pot mai mult. Aşa a început şi Pow Wow Chic. Din dorinţa de a combina timpul meu liber cu fashion-ul.

ramonaCare este motto-ul după care-ţi ghidezi viaţa?

Never say never. Totul este posibil, depinde de cât de capabil eşti să o faci la acel moment. Prostul obicei al românilor, în general este că au convingerea că dacă au făcut ceva şi nu a mers, toată viaţa o să le meargă aşa. Dar câteodată it’s all about people, timing and opportunities.

Ce înseamnă să fii un tânăr antreprenor în România? Crezi că altul ar fi răspunsul tău la această întrebare dacă nu ai fi femeie.

De fiecare dată când aud această întrebare râd. Succesul ţi-l faci cu mâna ta, nu contează dacă eşti femeie sau bărbat, deşi din experienţa mea femeile au mai multe avantaje în business decât bărbaţii. Dar pentru a  trecem la subiect, ca să fii antreprenor în România trebuie să munceşti mult, mult mai mult decât ţi-ai imaginat. Trebuie să pui tot ce ai mai bun în el. Uneori îţi poate scurta nopţile, te poate epuiza la maxim, te poate dezamăgi, dar la sfârşit eşti satisfăcut de ce ai făcut. Eu sunt de părere că nu ai cum să reuşeşti dacă nu faci acel lucru din plăcere.

Ne poţi descrie pe scurt, în ce constă business-ul tău ţi care sunt cele mai mari provocări în domeniul în care activezi?

Fac tricouri personalizate.Tricouri care pot fi purtate zi de zi, tricouri de club, tricouri pentru petrecerile burlacilor şi alte evenimente private. Poate o să fiţi surprinşi, dar este foarte multă muncă în spatele a ceea ce vedeţi. De la conceperea mesajului, la siguranţa că le-ar plăcea clienţilor noştri, la alegerea culorilor, la alegerea materialului. Practic noi gândim nu ce ne place nouă, ci ceea ce le-ar plăcea clienţilor noştri.

Care este cea mai mare satisfacţie în business-ul pe care îl ai?

Pot să spun că cea mai mare satisfacţie a mea este când văd clientele mele că îmi poartă tricourile, că le plac, că îşi mai comandă, că îmi trimit poze. E foarte important feedback-ul atât pentru crearea următoarelor colecţii, cât şi pentru mine, mă face mai optimistă.

Cum eşti privită de cei care au o vârstă şi o experientă mai mare decât a ta şi văd pe cartea ta de vizită titulatura de „manager”?

Deşi pe cartea mea de vizită am titulatura de designer, nu de manager, pot să spun că părerea oamenilor vine în funcţie de frustrările lor. Importanţi sunt oamenii care te încurajează, oamenii care văd viitorul în tine, nu oamenii care îţi pun beţe în roate.

Pe lângă studii, training-uri şi programe, ce calităţi ar trebui să mai aibă un om sau o echipă atunci când vrea să-şi lanseze o afacere?

O idee bună, spirit de antreprenor şi disponibilitatea la risc. Cum se spune “dacă nu rişti, nu pierzi, dar nici nu câştigi!”

unnamed

Când ţi-ai lansat afacerea, te-ai lăsat ghidată de cărţi, studii sau ai ţinut cont de greşelile altor antreprenori, încercând astfel să le eviţi?

Când am început nu m-am bazat nici pe cărţi, nici pe greşeli. Am avut o idee, am pus-o în practică şi restul a mers de la sine. Într-adevăr pe parcurs am apelat şi la câteva cărţi, pe marketing mai mult. E foarte important să ştiii să iţi cunoşti produsul ca să poţi să îl vinzi şi cel mai important este unde îl vinzi.

Care este cel mai mare risc pe care ţi l-ai asumat ca om de afaceri?

A fost un risc când m-am apucat de această afacere, nu eram 100% convinsă că o să meargă atât de bine, putea să fie un eşec. Important e că totul a fost bine.

Ai făcut greşeli? Dacă da, care ar fi cea din care din care ai învăţat cel mai mult?

Greşeli facem cu toţii, am făcut şi eu multe cu siguranţă, dar am învăţat din toate câte ceva.

Care ar trebui să fie măsurile pe care să le ia statul astfel încât mediul de afaceri românesc să îşi contureze o pantă ascendentă?

Să încurajeze tinerii să fie antreprenori şi să reorganizeze sistemul educaţional, fiindcă asta este sursa efectului de turmă şi de aici porneşte lipsa de încredere a absolvenţilor în afacerile/proiectele lor. Se plafonează şi se mulţumesc cu un job care nu le place.

Un sfat pentru cei care doresc să urmeze o carieră în antreprenoriat.

Tot ce pot să le spun este să facă ceva ce le place, pentru că dacă nu îţi place, nu poţi reuşi. Asta e cam cel mai important lucru ca să ai succes. Şi multă muncă! Sunt multe hopuri along the way, aşa că trebuie să fii pregătit şi pentru lucrurile mai puţin plăcute.

Redactor: Gabriel Niţă

Foto: arhivă personală

Comentarii

comentarii