Astăzi avem plăcerea de a îl cunoaşte pe Călin Spiridon, un tânăr student al Facultăţii de Management, din cadrul S.N.S.P.A. Călin este un tânăr cu un vis mare, probabil ca şi ceilalţi tineri de vârsta lui, dar acesta spre deosebire de ceilalţi a şi acţionat în ideea de a-şi concretiza visul. Călin este fondatorul şi managerul firmei de îmbrăcăminte „riche”. Noi suntem foarte curioşi să aflăm mai multe despre Călin, aşadar haideţi să citim mai jos mult mai multe lucruri interesante despre el şi despre conceptul „riche”.calin

 

Povesteşte-ne puțin despre tine: pasiuni, hobby-uri,dorințe.

Mă numesc Călin Spiridon, sunt student în ultimul an la S.N.S.P.A. – Facultatea de Management şi de curând am lansat un nou brand pe piaţa din România: riche. Încă din liceu am fost atras de ideea unui business şi în primul an de facultate m-am decis să lucrez alături de tatăl meu, în compania sa. De la el am învăţat ce înseamnă să lucrezi cu o echipă şi mai ales ce este cu adevărat un start up.

Pot spune că la vârsta de 14 ani mi-am descoperit prima mea pasiune, atunci când am luat cursuri de karting. În acel moment mi s-a deschis apetitul pentru condus şi mai târziu, pentru maşini. Anul trecut, mi-am descoperit a doua pasiune, când am participat la un curs de fotografie. De atunci am început să studiez mai mult ce înseamnă să surprinzi cele mai bune cadre şi cum să îţi faci prietenii fericiţi atunci când vor “şedinţe foto”.

Una dintre dorinţele mele la momentul actual este să plec spre o destinaţie aleasă la întâmplare, fără nici un itinerariu sau alte planuri. Însă, cred că acest lucru va fi posibil după ce îmi voi vedea propia companie acolo unde îmi doresc. Pot spune că atunci îmi voi face un cadou.

Care este motto-ul după care-ți ghidezi viața?

Nu am un motto după că îmi ghidez viaţa, însă am o listă de principii după care fac anumite alegeri. Am obeservat că în ziua de astăzi sunt foarte rari cei care mai au valori morale şi principii sănătoase.

Ce înseamnă să fii un tânăr antreprenor în România?

Să fii antrepenor în România este o provocare în arena celor mai inventive personaje. Din câte am observat, sunt destul de mulţi tineri care vor să îşi înceapă o afacere şi vor să o facă în cel mai profesionist mod. Nu mai vorbesc de cei care au deja business-uri mature cu ceva ani în spate. Concurenţa este destul de dură, însă cei care doresc să reuşească trebuie să se înarmeze cu multă răbdare.

Ne poți descrie pe scurt, în ce constă business-ul tău și care sunt cele mai mari provocări în domeniul în care activezi?

Totul a început când îmi căutam un tricou cu anumite caracteristici şi nu am găsit absolut deloc. Atunci m-am hotărât să îl fac singur, de aici am descoperit că modele pe care le creez sunt foarte apreciate şi căutate. Iar de la tricouri, am ajuns să creez o gamă variată de produse.  Mai exact, eu creez totul „de la 0”. Aleg materialele, desenez prototipurile şi apoi le produc. În domeniul fashion, trebuie să îţi ştii foarte bine target-ul de clienţi şi ce vrei să transmiţi prin ceea ce faci. După cum bine ştiţi, concurenţa este un cuvânt abstract în acest domeniu. Pe lângă faptul că sunt o mulţime de producători, nu există criterii clare după care îţi poţi măsura ideile. Aici totul se rezumă la dorinţele clienţilor. De aceea, cred că cea mai mare provocare în acest domeniu este să stabileşti aceea empatie între tine şi client.

Care este cea mai mare satisfacție în business-ul pe care îl ai?

Cea mai mare satisfacţie a mea este atunci cand ies în diverse locuri şi  văd persoane îmbrăcate cu ceea ce creez. Este una dintre cele mai puternice motivaţii să continui ceea ce fac.

Cum ești privit de cei care au o vârsta şi o experiență mai mare decât a ta și văd pe cartea ta de vizită titulatura de „manager”?

Cei care întâlnesc pe cartea de vizită „manager” la vârsta de 22 de ani, te privesc în primă fază destul de suspicioşi – cum de eşti în stare să conduci un business – ceea ce este absolut normal. După anumite discuţii, suspiciunea se poate transforma în admiraţie, însă tot timpul vor exista reţineri din partea celor mai maturi.

Pe lângă studii, training-uri şi programe, ce calităţi ar trebui să mai aibă un om sau o echipă atunci când vrea să-şi lanseze o afacere?

Cred că empatia şi viziunea sunt punctele forte care susţin o afacere.  Atunci când descoperi nevoile clienţilor tai şi în acelaşi timp ale echipei tale, poţi determina ceea ce trebuie să construieşti într-o afacere de succes. Pe lângă empatie, o persoană trebuie să aibă viziune. Este foarte important să anticipezi direcţia business-ului tău şi ce se va întâmpla dacă vor apărea diverse situaţii.richhe

Când ți-ai lansat afacerea, te-ai lăsat ghidat de cărţi, studii sau ai ținut cont de greşelile altor antreprenori, încercând astfel să le eviți?

Niciodată nu am fost un fan al „teoriei”, însă atunci când am realizat acest concept, am combinat cele două surse de inspiraţie. Am luat ce mă interesa din cărţi şi am studiat ce greşeli au făcut cei care activează de ceva timp în domeniu. Pe lângă toate aceastea, pot spune că mi-am pus şi eu amprenta în unele decizii, fără să studiez situaţii similare.

 

Care este cel mai mare risc pe care țil-ai asumat ca om de afaceri?

Ca orice tânăr antrepenor, banii părinţilor. Ştiu că sună amuzant, dar să fim sinceri, foarte puţini sunt cei care la vârsta asta au strâns bani pentru a fonda o companie. În acelaşi timp, cel mai mare risc este să îţi creezi un nume care să te defavorizeze în viitor şi să îţi compromită şi alte business-uri pe care le ai în plan.

 

Ai făcut greşeli? Dacă da, care ar fi cea din care ai învățat cel mai mult?

Da! Este inevitabil să nu faci greşeli. Nu am analizat foarte bine furnizorii. Dar am învăţat foarte multe din asta, mai ales faptul că nu te poți baza pe oricine, indiferent cât de profesionist pare. Dacă nu ai „materia primă” foarte bine pusă la punct, îţi poţi compromite afacerea. Fiind o persoană destul de grăbită, am vrut să deschid cât mai repede ce îmi propusesem şi asta m-a costat.

 

Care ar trebui să fie măsurile pe care să le ia statul astfel în cât mediul de afaceri românesc să îşi contureze o pantă ascendentă?

În primul rând, cred că statul ar trebui să scoată absolut orice taxă până la o cifră de afacere de 500.000 de Euro. Oricum profitul este foarte mic, nu aduci nici o pierdere statului, din contră, ajuţi la dezvoltarea unei economii. Spre exemplu, profitul net a unei companii nu depăşeşte 8-9% din cifra de afacere, asta înseamnă 45.000 de Euro/an, adică mai puţin de 4000 de Euro/lună, ceea ce înseamnă un salariu decent în Vest.

 

Un sfat pentru cei care doresc să urmeze o carieră în antreprenoriat.

Îmi este greu să dau un sfat, mai ales pentru faptul că eu sunt la nivelul antrepenorului care primeşte sfaturi. Pot să le spun celor noi veniţi în „grup”, să fie foarte răbdători şi să nu renunţe după primele eşecuri. Iar dacă vor cu adevărat să pună bazele unui business stabil, trebuie să îşi prioritizeze foarte bine resursele financiare şi să analizeze foarte atenţ concurenţa.

 

Foto: arhivă personală

Redactor: Gabriel Niţă

 

Comentarii

comentarii