În întreaga lume, ziua de 25 noiembrie 2022 marchează efortul societății de a eradica violența împotriva
femeilor. Ziua Internațională a Eliminării violenței împotriva femeilor și a fetelor reprezintă un semnal pe
care ONU l-a dat pentru prima dată în 1993, definind ca violentă „orice agresiune bazată pe gen care are ca
rezultat sau care este posibil să aibă ca rezultat vătămări fizice, sexuale sau psihologice”. Violența în
interiorul familiei, abuzul psihologic, hărțuirea pe stradă, la serviciu sau on-line sunt doar câteva puncte
dintr-o lungă și descurajantă listă.
„Este un adevăr unic universal, aplicabil în toate țările, culturile și comunitățile: violența împotriva femeilor
nu poate fi niciodată acceptată, niciodată motivată, niciodată tolerată”, afirma Ban Ki-moon, secretarul
general al Națiunilor Unite. Iar conștientizarea societății, protejarea femeilor și dezvoltarea unor
mecanisme sociale sănătoase reprezintă o misiune pe care societatea trebuie să și-o asume prin
instrumentele sale principale: Educația și Cultura.
Teatrul Național din Timișoara se regăsește de peste 17 ani în principiile de solidaritate și civism pe care le
promovează Capitala Europeană a Culturii. Pentru Teatrul Național din Timișoara, sprijinul acordat
dreptului oamenilor la exprimarea propriei individualități, indiferent de rasă, de gen sau de naționalitate,
reprezintă un vector de direcție fundamental. Urmărind această direcție, dreptul la siguranță al femeilor,
dreptul de a-și exprima neîngrădit potențialul intelectual, profesional și spiritual, dreptul la cuvânt și la
acțiune, rescrierea criteriilor de analiză socială, profesională și comunitară pe baze juste, echitabile,
constructive și lipsite de prejudecăți – și în primul rând de prejudecata privind inferioritatea socială a
femeilor – reprezintă tot atâtea principii care i-au modelat repertoriul în mod programatic, de-a lungul
timpului. ÎMBLÂNZIREA SCORPIEI în traducerea regizorală a lui Radu Iacoban sau NORA. O CASĂ CU
PĂPUȘI. PARTEA A DOUA de Lucas Hnath, în regia aceluiași Radu Iacoban, ANNA KARENINA adaptarea lui
Helen Edmundson a celebrului roman a lui Tolstoi, în regia Adei Lupu Hausvater, argumentul teatral-
coregrafic semnat de Gigi Căciuleanu în ȘCOALA FEMEILOR VERSUS ȘCOALA BĂRBAȚILOR, pe texte de
Molière, DUREREA FANTOMĂ de Vasili Sigarev, în regia lui Ion-Ardeal Ieremia, DE CE IUBIM FEMEILE după
Mircea Cărtărescu în regia Mihaelei Lichiardopol sau PRIN VIS, în coregrafia lui Pál Frenak sunt doar câteva
dintre titlurile care transformă sălile de spectacol ale Teatrului Național din Timișoara în spații ale civismului
înalt și pun în dezbatere teatrală contextul, conceptul, psihologia și structura socială în funcționalitatea ei,
privind rostul identității și importanța combaterii discriminării de orice tip.
Astăzi, de Ziua Internațională a Eliminării violenței împotriva femeilor, Teatrul Național din Timișoara se
reafirmă public ca un promotor al solidarității, ca un spațiu al implicării, ca un actor social important care
vorbește și va vorbi mereu despre dreptate și echitate, în toate implicațiile sale. Vă așteptăm la Teatrul
Național!