Tânărul nevăzător

Tânărul nevăzător și un pedagog francez pe nume Louis Braille, au dezvoltat alfabetul Braille, de tipărire și scriere pentru nevăzători. Născut în 4 Ianuarie 1809, împlinindu-se 210 ani de la nașterea acestui pedagog și, implicit, a sistemului Braille.

Sistemul Braille

Este un sistem tactil de puncte ce ies în relief, reprezentând literele alfabetului. Acesta are la baza o celulă cu șase puncte, cu ajutorul cărora, pe baza de combinații, se reprezintă litere, numere și semene de punctuație. Pentru a citi în Braille, se folosesc degetele care sunt trecute peste hârtia stanțată

Scurtă istorie a tânărului Louis Braille

În vârstă de 3 ani, Louis Braille se juca în atelierul de pielărie al tatălui său. În timp ce tatăl era afară cu un client, Louis a încercat să perforeze o bucată de piele cu o unealtă. Aceasta i-a alunecat și s-a lovit la ochi. Dat fiind faptului că în sat nu exista vreun spital, tânărul nevăzător a fost tratat de către o femeie care folosea plante medicinale pentru a vindeca răni și anumite boli. Din păcate infecția și-a făcut apariția, iar tânărul Louis a rămas orb.

După ce a mai crescut, acesta și-a dorit să meargă la școală. Așadar, ca și sprijin avea un coleg ce îl aducea în fiecare dimineață. Chiar dacă era orb, pentru el nu exista o piedică. Cu tot cu acest handicap era primul din clasă, memorând tot ceea ce spunea profesorul. Pentru că Louis nu putea să scrie sau să citească, a fost îndrumat de către preotul și directorul școlii să meargă într-o școală specială.

Chiar dacă distanța era destul de mare, având doar o școală specială la Paris, pentru tânăr nu a existat vreo piedică. După cursurile de la Institut, Louis lua lecții de violoncel și pian, memorând fiecare notă.

UN CĂPITAN DE ARMATĂ – inspirația tânărului

La institut a fost invitat un fost căpitan de armată, Charles Berbier care inventase un cod de puncte de relief care putea fi citit de soldați în timpul nopții, fără a avea lumină. Cu ajutorul unui instrument ascuțit, căpitanul făcea puncte, linii, reprezentând diferite sunete, dar tot li se părea dificil. Așa că, Loius era convins că poate fi simplificat acest procedeu. Fiind inspirat de către căpitan, acesta a lucrat la influența decisivă al lui Charles Berbier, dezvoltând o metodă simplificată.

După câțiva ani mai târziu, tânărul nevăzător avea să devină profesor asistent la Institut având cele mai populare cursuri.

Importanța alfabetului Braille

Cei cu deficiențe de vedere, întâmpină nenumărate probleme în viața de zi cu zi. Începând cu posibilități de instruire, orientare și de adaptare. Semnificația unui sistem utilizabil și eficient de scriere și citire pentru nevăzători este enormă. Alfabetul Braille a creat posibilitatea ca nevăzătorii să se bucure de aceeași educație ca restul omenirii, permițându-le să joace un rol la fel de mare în viața comunității precum persoanele văzătoare.

Unde întâlnim sistemul Braille?

La unele meniuri din țările occidentale, în cabinele de lift, pe unele medicamente și bineînțeles în școlile pentru nevăzători.

SURSĂ: http://www.lisr.ro/7-popescucr.pdf

Comentarii

comentarii