fullsizephoto215226Spring, Summer, Fall, Winter … and Spring, un film de o frumusețe care-ți taie respirația. Nu numai prin peisaje, ci și prin poveste, una care e capabilă să te facă să te oprești. De tot. Nu doar după ce trec orele pe nesimțite în care stai proptit într-un fotoliu și privești fascinat la tot ce-ți poate oferi ecranul în materie de simțuri, ci și pe parcursul filmului. Mai ales pentru că e foarte liniștit, atmosfera instaurează un calm chiar și în măruntaiele privitorului.

Este împărțit în 5 părți de lungimi inegale, carte poartă numele celor cinci anotimpuri enumerate în titlu. Am putea spune că reprezintă o ciclitate perfectă, lucrurile fiind repetitive, într-o mai mică sau mai mare măsură.

 

Aceste segmente ilustrează stagii diferite din evoluția unui călugăr budist novice și a profesorului său bătrân. Intervalul de timp dintre acestea se întinde de la 10 la 20 de ani. Deși povestea poate părea relativ simplistă, implicațiile sunt date de simbolurile budiste atât de prezente pe parcursul filmului.

În Spring, facem cunoștință  cu un tânăr ucenic și cu profesorul său, ambii ducând o viață pașnică, de meditație și rugăciune, făcând vizite frecvente în împrejurimile lacului pe care locuiesc, pentru a face exerciții, a se plimba și a strânge ierburi. Într-o zi, din plictis sau din neștiință, micul ucenic chinuie trei creaturi: un pește, o broască și un șarpe, legându o piatră de ei. Bătrânul observă, spunându-i tânărului că dacă nu reușește să le elibereze fără a fi rănite, va purta piatra în suflet pentru totdeauna. Acesta găsește peștele mort, broasca într-un chin evident dar încă în viață și șarpele lipsit de viață, într-o baltă de sânge, probabil incapabil să scape de atacul unui alt animal. Își învață lecția într-o mare de lacrimi.

În Summer, ucenicul, acum un tânăr adolescent, cunoaște o mamă și fiica ei ce se-ndreaptă spre locul în care aceștia trăiesc. Femeia își aduce copilul la mănăstire pentru că aceasta prezintă niște simptome ale unei boli bizare, pe care speră să o învingă în acest loc. Băiatul începe să se simtă atras sexual de aceasta, timiditatea fiind însă o piedică. Însă, când o găsește dormind în fața statuii lui Budha, nu se poate abține și îi atinge sânii. Aceștia ajung să se plimbe prin pădurea din jur, exprimându-și concret sexualitatea. Știm cu toții cum. Într-un final, profesorul îi descoperă. Îl avertizează pe ucenic că: „lust leads to desire for possession and possession leads to murder”. Conștient fiind că fata trebuie să plece, acesta nu poate suporta pierderea sa, plecând în căutarea ei.

În Fall, îl vedem pe bătrân singur, citind din întâmplare un articol din ziar despre ucenicul său, aflând că acesta este căutat de autorități pentru că și-a ucis soția când a descoperit că are o aventură cu alt bărbat. Pregătește locul pentru întoarcerea lui. Acum adult, încă plin de mânie și purtând cu el cuțitul însângerat, își face apariția. Încearcă să-și pună capăt zilelor, fiind pedepsit crunt de Maestru. Pedeapsa sa constă în pictarea literelor din „Heart Sutra” de pe podea, cele pe care însuși profesorul le-a scris. Doi detectivi aflați în urmărirea criminalului descoperă locul, fiind de acord să-i permită să-și termine treaba. După arestarea acestuia, Maestrul își simte moartea aproape și-i favorizează venirea, împrietenindu-se cu Ea.

În Winter, recent eliberat, fostul ucenic se întoarce. Își începe propriul drum și antrenament pentru a deveni profesor la rândul său. Noul ucenic nu întârzie să-i apară, în momentul în care o femeie a cărei față nu ne este arătară pentru că e acoperită, își aduce fiul, dorind să-l lase acolo. Aceasta își pierde viața pe drumul de plecare. Ritualul este încheiat. Devine Maestru, găsindu-și pacea și menirea.

În Summer, Ciclul pare să se repete, cel mic găsind un nou mod de a chinui creaturile. Povestea pare să fie identică.

Eu, personal și foarte sincer, aș putea să revăd filmul ăsta de zeci de ori. Am avut impresia că am inspirat de două ori mai puțin timp de peste două ore.

Sursă fotografie: www.hancinema.net

Comentarii

comentarii