sindromul burnout
Sursa foto: Unsplash

De mai bine de un an de zile, pandemia de coronavirus a forțat societatea să își schimbe modul de viață. Pe lângă acest aspect, și modul de a ne desfășura activitatea profesională a suferit modificări. Majoritatea angajaților au trecut în regimul de lucru din confortul casei, iar asta a venit la pachet cu extra timp, dar în cele mai multe situații și cu extra sarcini de lucru, care să umple timpul.

Nu doar adulții au trecut în regim online cu locul de muncă, ci și tinerii adolescenți, fie că vorbim despre școală, liceu sau facultate. Dacă te-ai confruntat cu o perioadă mai lungă de timp în care te simțeai extenuat – chiar dacă dormeai minim 8 ore pe noapte –, nu ai mai avut motivația necesară de a duce la bun sfârșit o sarcină de lucru sau pur și simplu nu simțeai că dai randament suficient, atunci trebuie să știi că e posibil să fi suferit de sindromul Burnout.

Este perioada sesiunilor de examene și cu siguranță orice student începe să depună foarte mult efort intelectual pentru a parcurge cât mai multă informație predată, dar își neglijează sănătatea.

Pentru a înțelege mai bine cum se manifestă această stare mentală și fizică, la ce semne trebuie să fim atenți și cum trebuie să acționăm în acest sens, am stat de vorbă cu Bogdan Urziceanu, specialist în comunicare intra- și interpersonală.

  • Care sunt simptomele sindromului Burnout? Cum se manifestă și cum este resimțit la nivel fizic și mental?

În primul rând, ai un sentiment de epuizare și asta, de obicei, se întâmplă mai ales la nivel profesional. Nu mai ai același interes pe care îl aveai înainte în legătură cu activitățile pe care iubeai să le faci, nu mai arăți niciun fel de entuziasm și te îndrepți spre un sentiment de blazare. Principalul semn la nivel fizic este o oboseală și oricât ai dormi te simți obosit. La nivel mental, starea este aceeași։ te simți epuizat mental în mod constant și ești într-o continuă pană de idei, de entuziasm și simți că faci totul din obligație, fără a avea acel apetit pentru viață.

  • Deci principalele semne ale sindromului Burnout sunt oboseala constantă și o lipsă de motivație. Cum putem ști concret că suferim de acest sindrom și nu de o stare resimțită în urma unei perioade mai solicitante? Ce le diferențiază pe cele două?

În principiu, urmărindu-ne starea ne putem da seama dacă este doar o perioadă mai încărcată sau suferim într-adevăr de acest sindrom. Cel mai simplu mod de a nu afla că te confrunți cu acest sindrom este să te minți ։). Spui la nivel superficial, dar și conștient, că totul este bine, că așa e normal, dar la nivel emoțional, suferi.

La început, ca să facem diferența între sindromul burnout și o simplă perioadă mai solicitantă, putem căuta informații și eventuale teste pe site-uri de încredere care se ocupă cu domeniul psihoterapiei. Ulterior, pentru un răspuns oficial, trebuie să apelăm la ajutor specializat.

La nivel de percepție, nu am întâlnit diferențe concrete între cele două. Mai toată lumea descrie starea resimțită ca fiind un sentiment de epuizare și invers. Nu trebuie să ne panicăm dacă avem o perioadă în care am fost solicitați și ne simțim obosiți, pentru că după un episod epuizant ne revenim destul de repede. Avem nevoie de o deconectare, de odihnă suficientă și de o pauză de la activitățile zilnice. La burnout nu este așa. Ne revenim mai greu.

Sursa foto: Unsplash
  • Concret, ce impact are sindromul Burnout asupra calității vieții noastre?

Sindromul Burnout ne afectează atât la nivel profesional, cât și la nivel social. Ne pierdem entuziasmul pentru orice și devenim niște roboței stresați. Mai mult, începem să avem o tristețe sistemică, iar acest nivel scăzut de energie ne afectează la nivel profesional, în sensul că nu mai putem performa și vrem doar să avem bifate niște sarcini pe care trebuie să le ducem la bun sfârșit.

În relațiile interumane suferim destul de mult, întrucât ne pierdem interesul pentru persoanele dragi, nu ne mai găsim timp pentru a petrece timp cu ele. Asta ne face să trăim mai retrași, dar nu și mai fericiți. Omul are nevoie de contactul interuman, iar când acest contact se reduce doar la relațiile de muncă și la obiectivele profesionale înalte setate, omul se depersonalizează.

  • Sindromul Burnout și pandemia de coronavirus։ ce impact au activitățile solicitante din această perioadă asupra vieții noastre și a psihicului nostru? Cum putem evita situația de a ajunge la burnout?

La bază stă sistemul imunitar. Acesta se bazează pe trei piloni importanți։ starea psiho-emoțională, odihnă și alimentație corespunzătoare. Întrucât sindromul Burnout este nociv la nivel emoțional, sistemul nostru imunitar nu poate fi sprijinit în niciun fel. Altfel spus, un sistem imunitar scăzut ne face vulnerabili atât în fața unei boli, cât și în fața stresului. 

Pentru a evita suprasolicitarea în această perioadă și, implicit, de a ajunge la Burnout, trebuie să fim atenți la obiectivele pe care ni le setăm. Burnout-ul apare atunci când se produce o discrepanță foarte mare între resursele pe care le avem și obiectivele pe care ni le propunem.

Setarea mai multor obiective decât le putem realiza poate duce la Burnout// Sursa foto: Unsplash

Dacă deja ne aflăm în situația în care suntem copleșiți și experimentăm sindromul Burnout, este bine să facem repede o pauză și să prioritizăm acele obiective intermediare, dacă nu vrem să luăm o pauză totală. Trebuie să vedem că nu orice obiectiv este extraordinar de urgent. Trebuie să facem distincția între ce este important și ce este urgent, pentru că nu toate lucrurile importante sunt și urgente.

  • Ce complicații pot apărea în viața noastră odată ce ajungem în situația în care știm că suferim de sindromul Burnout?

Ajungem să fim afectați atât la nivel emoțional și fizic, cât și din prisma vieții sociale și profesionale. Putem intra într-un stadiu de răcire relațională cu persoanele dragi din jurul nostru sau de la locul de muncă, iar asta este un mare minus provocat de sindromul Burnout.

  • La ce tehnici putem apela pentru a ameliora stările de epuizare generate de sindromul Burnout?

Voi face o listă cu tehnici de la general la particular. În primul rând, cel mai ,,ieftin tratament” este să avem grijă la obiectivele pe care ni le setăm, pentru a nu ajunge să ne solicităm mai mult decât resursele noastre fizice ne permit.

Ca aplicație practică, recomand să fim foarte sinceri cu noi și să ne acordăm timp pentru meditație, pentru o ieșire în natură, cu prietenii, sau chiar pentru o introspecție, și să ne întrebăm pe noi înșine dacă suntem fericiți, dacă e cazul să luăm o pauză pentru a ne aduna. Acestea sunt cele mai simple variante pe care oricine le poate face.

Trecând în sfera tehnicilor particulare, voi vorbi din postura specialistului în comunicare intrapersonală. Ca să fie mai ușor de înțeles, comunicarea intrapersonală este comunicarea produsă între două părți ale minții, și anume mintea conștientă – asemănătoare unui șofer – și cea subconștientă – ca mașina acestuia. Ca exemplu practic, șoferul trebuie să fie în stare să manevreze mașina, pentru a nu produce un accident. Aplicând acest exemplu în cazul relației dintre mintea conștientă și cea subconștientă, noi trebuie să găsim o tehnică prin care să asigure o comunicare eficientă între cele două.

Multă lume este de părere că acest lucru este imposibil, însă eu mereu le adresez acestora următoarea întrebare։ ,,Credeți în manipulare?” Dacă un străin poate să umble la subconștientul meu și să îmi transmită un sistem de idei și convingeri, atunci, cu puțin exercițiu, cu siguranță pot să fac și eu același lucru.

Totuși, dacă nu credem în aceste tehnici și nu avem la cine să apelăm, putem regla această situație de Burnout strict din alegerile pe care le-am enumerat mai sus։ să fim cât mai sinceri cu noi, să conștientizăm adevăratele resurse pe care le avem și nu ne setăm obiective cu mult peste puterile noastre fizice. Dacă am ajuns deja în situația în care suferim de sindromul Burnout, atunci este indicat să luăm o pauză și să ne prioritizăm sarcinile de lucru.

Planificarea sarcinilor prioritare// Sursa foto: Unsplash
  • Cum ne putem doza energia pentru a nu ne solicita mai mult decât este necesar?

În primul rând, trebuie să ne planificăm programul de realizare pentru aceste task-uri. Apoi, să începem să le rezolvăm încă din momentul în care noi simțim sau știm că suntem cei mai productivi. Noi, ca oameni, râvnim ,,doza de dopamină” ca recompensă, însă este recomandat să profităm de ea atunci când avem bateriile descărcate.

În al doilea rând, este important să trăim în prezent atunci când lucrăm sau învățăm pentru sesiune. De asemenea, este foarte important să știm unde vrem să ajungem, să avem examenele promovate și să știm că după această perioadă încărcată ne așteaptă o binemeritată vacanță.

Însă, pentru că omul mai obișnuiește să trăiască în trecut sau să se gândească mult la ce îl așteaptă în viitor, noi trebuie să facem un efort și să rămânem focusați pe ceea ce avem de făcut în prezent. Dacă stăm foarte mult în trecut sau proiectăm foarte mult în viitor, se produc acele abateri care ne costă din punct de vedere al energiei și, implicit, ne vom pierde concentrarea pe ceea ce avem de făcut, iar performanța scade.

Și ca să încheiem într-o notă optimistă, dar și care să vă motiveze pentru perioada încărcată ce urmează։ Focus on the work and the money will come!

Surse de aprofundat: bioclinica.ro , reginamaria.ro , medlife.ro

Cum poți afla dacă suferi de burnout sau doar de o perioadă mai solicitantă: adrianvintu.net