Sindrom Burnout

Sindromul Burnout poate suna necunoscut, însă a apărut de ceva vreme în societatea secolului 21. S-a instalat odată cu locurile de muncă actuale, care par a cere din ce în ce mai multe task-uri, într-un timp cât mai scurt. Odată cu job-urile din ce în ce mai stresante, sindromul de burnout face referire la extenuarea fizică, psihică și emoțională ca rezultat al unui job obositor.

Sindromul Burnout se recunoaște după simptome precum:

  • Stări de furie
  • Agresivitate
  • Lipsă de motivație
  • Detașarea de cei dragi
  • Anxietate
  • Depresie
    Iar simptomele fizice sunt reprezentate de:
  • Dureri de spate.
  • Migrene repetitive
  • Insomnii ori oboseală cronică

Printr-o analiză a Chestionarului General Social din 2016 s-a observat că în comparație cu acum 20 de ani, oameni se dovedesc a fi de 2 ori mai extenuați din cauza locului de muncă. Un lucru important este acela că există o strânsă relație între această oboseală cronică și sentimentul de singurătate, care nu vine neapărat din lipsa de activitate socială.

O sursă a acestuia este oboseala emoțională ce are loc odată cu petrecerea a ore în șir în fața unui monitor ori a unui birou, fără pauze sociale ori momente de recreere. Studiile demonstrează că odată cu relațiile sociale nu se îmbunătățesc doar sănătatea psihică a individului, ci și aspecte fizice precum sistemul imunitar, scăzând nivelul anxietății și șansele de a dezvolta depresie.

Astfel, este de înțeles cu odată cu acești pași relativ mărunți, sindromul Burnout ajunge să aibă rezultate grave.

Toate joburile ajung să creeze momente de disconfort, dar acestea nu trebuie să devină obișnuință și în nici un caz o rutină zilnică. Există totuși o listă cu slujbe ce au un grad ridicat de cazuri de extenuare de tip Burnout. Dacă v-ați aflat vreodată în această poziție, mai departe veți putea citi un set de activități cu ajutorul cărora puteți evita sindromul Burnout din a-și face loc în viața voastră!

Cele mai extenuante job-uri:

  • S-a observat că în cazul joburilor în care muncitori activează în domenii precum construcții, arte plastice/muzicale, sau orice alte domenii care sunt definite prin salarii care nu sunt constante, ore de lucru nesigure și izolare din parte indivizilor, apare preponderent sindromul Burnout, ca o consecință a instabilității locului de muncă.
  • În sectorul bancar se întâlnesc de asemenea la o rată crescută la nivelul lucrătorilor aceste simptome. În general datorită fluctuațiilor continue la nivel monetar și a așteptărilor ridicate din parte conducerii.
  • Asistenții sociali, asistenții medicali cât și medicii sunt afectați de acest sindrom datorită turelor lungi, cazurilor complexe ce necesită atenție și îngrijire, a salariilor nesatisfăcătoare în concordanță cu munca prestată cât și a spațiului în care își prestează serviciul. La noi în țară sunt cunoscute condițiile precare din sistemul sanitar, iar efectele ajung să se vadă asupra sănătății personalului.
  • O poziție în învățământ poate aduce după sine efectele negative ale acestui sindrom Burnout. Studiile au demonstrat că profesorii par să fie unii dintre cei mai afectați de această problemă din spațiul public. Efectele sindromului sunt clare odată cu analizarea profesorilor tineri, cu vârste sub 30 de ani. Studiile arată că mai mult de 51% din aceștia ajung să renunțe la poziții din cauza extenuării ori a stresului.
  • Pozițiile de vânzător, în special în lanțurile de fast-food sunt asociate cu acest sindrom. Muncitorii execută ture lungi, efectuând aceleași task-uri repetat, continuu, fără o satisfacție anume. De asemenea poziția de comerciant nu este bine cotată în societate, ajungând să aibă efecte negative asupra  stimei de sine a individului.
  • Muncile financiare de birou ajung să aibă un risc crescut de extenuare psihică și fizică de tip Burnout. Angajații sunt supuși deseori unor programe îndelungate, fiind puși sub presiunea deciziilor financiare și sub constanta presiune de a nu comite greșeli sau erori în sistemele de raționament.

Există și câteva modalități prin care puteți să eliminați puțin din stresul creat de aceste tipuri de joburi. Iată cum:

Creați un spațiu stress-free!

Poate suna pompos, însă tot ceea ce aveți nevoie este un spațiu cât de mic în care să vă puteți relaxa alături de colegii de serviciu în timpul liber. Astfel, veți simți că puteți evada din spațiul închis al muncii depuse fără să fie nevoie să vă părăsiți clădirea. Puteți decora acest spațiu așa cum vă doriți! Încercați să fiți creativi alături de echipă voastră și veți reuși să creați un spațiu la care să vă puteți întoarce cu plăcere!

Creați-vă un set de activități plăcute!

Puneți la cale un set de activități de îndeplinit în timpul săptămânii! Încercați să vă planificați activități după sfârșirea programului de lucru, precum ar fi sesiuni de sală, ore de dans ori de yoga! Găsiți-va un motiv pentru care să ieșiți mai des în oraș și petreceți mai mult  timp în aer liber ori alături de alte persoane!

Limitează tehnologia după muncă!

Monitoarele și ecranele tronează peste timpul nostru petrecut la serviciu, așa că odată ajuns acasă încearcă să te deconectezi de la virtual!

Joburile de cele mai multe ori stresante. Însă trebuie să înțelegem că este normal să ne vedem puși față în față cu momente dificile pe drumul dezvoltării și ascensiuni noastre profesionale. Totodată nu trebuie să permitem ca efecte precum cele ale sindromului Burnout să devină obișnuite pentru o zi normală la lucru!

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here