Despre sesiune. Interviu cu psihologul clinician Ana-Cristina Babiță

0
1545

„Întrebare: Cum se desparte corect în silabe cuvântul SESIUNE?

Răspuns: RES-TAN-ȚE” (zutv.ro)

Cam așa se aude prin facultăți în ultima vreme.

Mai toți studenții se află zilele acestea în sesiune, o perioadă destul de stresantă și solicitantă. Ce am făcut noi ca să te ajutăm?
Am rugat-o pe Ana-Cristina Babiță, psiholog clinician evaluator și trainer în relații socio-emoționale să ne răspundă la cele mai des auzite întrebări despre sesiune.
Psiholog clinician evaluator și trainer în relații socio-emoționale, Ana-Cristina Babiță

De la eficiența pastilelor pentru memorie, la metode mai creative și rapide de a învăța, găsești mai jos răspunsurile la întrebările care îți dau bătăi de cap perioada aceasta.

1.Știm cu toții că sesiunea este o perioadă foarte stresantă pentru studenți. Cum putem ține stresul și emoțiile sub control?

Perioadele de testare și examene sunt întotdeauna stresante sau cel puțin  produc o stare de anxietate în viața studentului. Bineînțeles că emoțiile dinaintea unui examen sunt normale, dar ce ne facem dacă se transforma în frică și respectiv, anxietate?

Din cauza acestui fapt, studentul are nevoie să fie organizat, pregătit cu un program bine efectuat chiar dinaintea sesiunii: de la programul de odihnă până la organizarea orarului de învățare. De exemplu, ritualul de somn trebuie să înceapă până în ora 23:00, astfel încât, conform studiilor, prin relaxarea minții și a corpului înainte de această oră, se refac conexiunile neuronale, astfel atenția și capacitatea de concentrare ( vezi studiul psihologului american Allan Rechtschaffe) sunt mult mai mari în activitățile pe care le întreprinde studentul .

Alimentația, sportul și ieșirile cu prietenii, au și ele rolul lor.

2. Există anumite metode de învățat care s-au dovedit a fi mai eficiente?

Fiecare are metoda lui de învățare, în funcție de tipul de memorie care îl reprezintă pe student. Fie că e vizuală, auditivă sau kinestezică (etc), el poate reține în funcție de cum își formează/scrie materialul.

De exemplu, modul de organizare a informațiilor care m-au ajutat să rețin cu ușurință au fost schemele bine structurate pe fiecare capitol, iar fiecărui concept îi formam acronime (MK)- Memoria kinestezică. Astfel, se creează analogia (legătura) între literă și cuvânt. O altă metodă practică și ușor de realizat este sublinierea informațiilor esențiale pentru elev cu markere colorate.

De asemenea, cei cu memoria predominant auditivă pot reține materialul accesând lecții ale profesorilor (YouTube/site-uri cu video) sau înregistrându-se după fiecare capitol învățat, astfel atunci când se generalizează întregul material, nu numai că se reține informația, ci va și observa un anumit mod de exprimare, greșeli etc.

Un ultim pas general ar fi repetiția schemelor. Astfel, poți generaliza și vizualiza cu ușurință atunci când ești în cadrul examenului.

Am dat doar câteva exemple ce pot fi urmate; se pot găsi alte zeci de metode individualizate pe fiecare student. Cheia constă în organizare, un program echilibrat și un „strop de optimism”.

3. Pastilele pentru memorie mit sau realitate? Ne ajută ele în procesul de învățare pentru sesiune?

Știu că aceste pastile sunt la mare căutare nu numai de către studenți. Înainte de a administra orice tip de pastilă de memorie, omul trebuie să treacă mai întâi pe la medic pentru a-și da acordul.

Ce cred eu:

Nu spun că nu sunt un bun adjuvant, însă consider că este o păcăleală „mentală”.

De ce zic asta?

Tot ceea ce am menționat mai sus poate fi aplicat, fără să mai apelam la „ajutoare”.  De exemplu, în timpul sesiunii, în fiecare dimineață înainte de învățat, luam câte o linguriță de miere cu ceai de cătină/ ceai de „bună dimineața” (orice ceai preferat), ce asigură un rol energizant pe tot parcursul zilei. Fructele/shakeurile (căpșuni,cireșe, etc)  pot fi și ele un ajutor în timpul sesiunii. Consider că învățarea și memorarea se pot realiza fără pastile de orice tip, cu un program echilibrat și sănătos.

4. Ce rol au pauzele în procesul de învățare?

Aici m-ai atins la punctul sensibil. Un prim sfat, planifică-ți „timpul din timp”. Cu toții știm că timpul este dușmanul nostru, eu zic să ne împrietenim cu el până trecem puntea.

Alege-ți o cameră luminată, spațioasă, astfel încât să te poți desfășura în voie. Cercetează materialul și împarte-l în segmente ușor de memorat pentru tine. Apoi, fă-ți o listă cu maxim 5 sesiuni de învățare (50 minute) și la fiecare sesiune, câte 15 minute pauză. Este o recomandare ce sigur dă rezultate!

   Ce poți face în acele 15 minute?

Pot găsi mii de răspunsuri precum: relaxatul în pat fără niciun stimul perturbator (uitatul pe pereți), dansează, cântă, vorbește despre tine cu „Tine”, aleargă prin casă/afară. Fă exact ceea ce iți place ție. Gândește-te ca e momentul de libertate în care te încarci cu energie în propriul mod.

5. Mulți studenți preferă să învețe noaptea și nu dorm suficient în timpul sesiunii. Este aceasta o metodă eficientă? Ce efecte poate avea?

Mulți dintre studenti sunt „nocturni”, le place să învețe noaptea, transformând acesta într-un mod de viață. Unul dintre efectele negative ale învățatului noaptea este că materia este stocată pe termen scurt, în cel mai bun caz. Paradoxal, studenții nu realizează că această lipsă de somn poate afecta memoria și distorsiona informația, totodată și atenția este afectată. De asemenea, există riscul de a lua decizii în mod eronat după o perioadă mare de extenuare noaptea.

Efectele privării de somn, la nivel fizic pot declanșa stări precum: oboseală, durere de cap, iritabilitate, anxietate stări pe care nu își dorește nimeni să le experimenteze. Lipsa de somn duce la o stare euforică pe termen scurt și este un semn ca și corpul nostru reacționează întocmai.

Deși pare o chestiune pozitivă, în realitate, organismul ne avertizează că trebuie să ne odihnim.

Citisem la un moment dat un material în care cercetatorii de la Universitatea din Geneva au realizat un studiu legat de influența somnului asupra memoriei, iar rezultatele acestuia arătau că odihna din timpul nopții poate fi cea mai bună metodă de a crește capacitatea memoriei.

Nu recomand învățatul noaptea, sub nicio formă. Nu este o metodă eficientă de învățare. Dimpotrivă, învățatul pe timpul zilei, într-un program structurat poate ajuta memoria să absoarbă cât mai multe informații.

Recomandare:

Pentru un somn „eficient”, necesarul de somn este de 6-7 ore în decursul a 24 de ore, începând cu orele 22:00, chiar și în sesiune.

6. Viața socială vs sesiune? Este recomandat să ieșim cu prietenii în timpul sesiunii?

Bineînțeles că da, face parte din program. Fără viață socială unde ajungem?

Din punctul meu de vedere este recomandat să-ți faci un plan înainte de a ieși din casă. De exemplu, ies să mă plimb cu prietenul meu 1-2 ore, respectând programul. Altfel, lucrurile pot degenera și îți poți ieși din ritm riscând să fii obosit, lipsit de energie când ajungi acasă să înveți. Când aveam sesiunea, seara ieșeam să mă relaxez cu prietenii pentru că atunci nu mai aveam program de învățat. Tot ce contează este structura programului tău care trebuie respectată.

7. Cum putem face față unui eventual rezultat negativ?

Luându-l ca atare. Aici apar problemele cele mai mari. În cazul unei restanțe, studentul își inventează motive sau scuze pentru care nu a luat examenul sau nota dorită. Singurul motiv adevărat este învățatul și repetatul precar/un mediu neprielnic de învățare/învățatul noaptea/învățatul la ore nepotrivite etc.

Soluție:

  • Acceptăm adevărul.
  • Umblăm la structură. Unde am greșit? Ce puteam să mai fac în plus? În ce mod am memorat/citit?  Mi-am respectat programul planificat? Când apar aceste întrebări, s-a acceptat deja adevărul.
  • După ce am restructurat, abia atunci putem spune că suntem conștienți în fața acestui rezultat negativ căruia i-am putut face față cu brio.
8. Un sfat pentru cititorii IQool?

Învățați ceea ce trebuie, citiți ceea ce vă place. Pierdeți nopțile exact când vă relaxați cu prietenii. Respectați-vă programul pentru voi înșivă, pentru a vă forma un stil ordonat și echilibrat de a acționa.

Surse foto:

  • http://www.kristofer.ro/texte-cu-substrat/
  • Arhivă personală
  • http://www.premedlife.com/feature-articles/studying-in-medical-school-night-owls-vs-early-birds-3429/
  • http://wordsandphotoz.blogspot.ro/2014/01/in-sesiune-hainele-miros-baftalina.html
  • https://www.123rf.com/stock-photo/hard_study.html