O nouă sesiune, un nou film din seria: „Războiul notelor: copiuța se întoarce”, un blockbuster în facultățile românești, cu zeci de mii de bilete vândute, dar și câteva locuri libere în primele „rânduri” din sală. Rolurile principale aparțin, ca de fiecare dată, studenților obosiți și stresați, ce luptă împotriva maleficei și răufăcătoarei Sesiunea, cu arme din ce în ce mai puternice și mai moderne. Cea mai nouă producție aduce în prim plan, pentru prima dată în istoria francizei, sentința de „condamnare” a studenților prinși de către „autorități”. O recenzie scrisă cu un ochi subiectiv, în rândurile de mai jos:

De la an la an, sesiunile par din ce în ce mai lungi și mai obositoare, și asta o spune subsemnata, aflată la a cincea sesiune din viața ei. Au dispărut până și emoțiile copleșitoare când îți aștepți biletul de examen, nerăbdarea de a afla rezultatul, discuțiile interminabile cu colegii despre răspunsurile corecte sau greșite. Zilele nu se mai pun la socoteală pentru învățat, nopțile par mai scurte, cafeaua și-a pierdut din aromă și nu mai curge niciun strop de motivație sau voință. Sub aceste circumstanțe, studenții se împart în două categorii: cei care se agață de un fir de speranță și se dedică studiului în continuare, respectiv cei care se dedică pregătirii materialelor ajutătoare și aducătoare de cunoștințe la examen.

mister-bean-exam-o

Povestea e veche de când lumea, o știm pe din afară: să copiezi nu este un lucru corect față de sistem, față de profesor, față de colegi și, mai presus de orice, față de tine. Nu e cinstit, nu e onorabil, te minți singur. Acum vine partea cu trebuie să copiezi pentru a nu avea restanțe, pentru o medie bună, pentru o bursă, un loc la cămin, un loc la buget etc., depinde de interesul fiecăruia. Nu dezvoltăm aceste aspecte, pentru că nu ele ne interesează, deși fac un subiect captivant și intrigant, dar poate cu altă ocazie.

Acum ne pasă, mai degrabă, de repercusiunile copiatului, consecințele, urmările, pedepsele, sancțiunile, cum vreți să le numim. Ce pățește amărâtul, dacă este prins de profesor? El are habar în ce se bagă?

Avem mai multe cazuri: să presupunem că studentul aparține Universității din București, a doua cea mai veche instituție de învățământ superior din România. Conform Codului de etică, rezultatele unui examen sau ale unei evaluări pot fi anulate de către decanul facultății, atunci când se dovedește că acestea au fost obținute în mod fraudulos. Nimic spectaculos până acum. Totuși, Facultatea de Litere din cadrul UB surprinde plăcut-deși a trebuit să răscolesc ceva ca să ajung la informația asta, prin faptul că a adoptat, în urmă cu doi ani, printr-o decizie a Consiliului profesoral, un întreg document ce vizează frauda intelectuală. Explicit și pe înțelesul tuturor, așa sunt prezentate sancțiunile ce pot fi aplicate, în funcție de gravitatea faptei: acordarea notei 1 la lucrarea/examenul fraudat, avertismente în scris, amânarea susţinerii examenului cu un semestru, precum şi penalităţi suplimentare, cum ar fi: suspendarea temporară (pe durata unui an universitar) a dreptului de a locui în cămin, ridicarea bursei pe o perioadă determinată ori exmatricularea. Parcă îți piere din avânt când citești fraza asta, nu?

iqool1

Pe meleaguri ardelenești, lucrurile se așază cam la fel: conform regulamentelor Universităţii Babeș–Bolyai din Cluj-Napoca, „orice tentativă de fraudare a unui examen dovedită se pedepseşte cu exmatricularea”. Conducerea este atât de binevoitoare, încât te sfătuiește, prin regulamentele oficiale, să nu încerci să fraudezi examenele, sălile facultăţii fiind supravegheate video. Nici cea mai veche universitate din țară- Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași nu face excepție de la regulă, sancționându-și studenții ce îndrăznesc să copieze, tot cu exmatricularea.

În regulamentele Academiei de Studii Economice din București, similar, se stipulează că „studentul care folosește mijloace de promovare frauduloasă a examenelor și utilizează surse nedeclarate va fi sancționat cu exmatricularea, fără drept de reînmatriculare”. Cred că ați prins ideea, copiat=exmatriculat. Cel puțin, așa e scris în acte. Oare cine a zis că regulile au fost făcute pentru a fi încălcate?

teachers-call-it-cheating-we-call-it-teamwork_1076

Mă apropii de încheierea contractului pe trei ani și pot să spun că am văzut multe la viața celor cinci sesiuni prin care am trecut. Am văzut studenți prinși în fața faptului împlinit, cu hârtiuțe frumos decorate, cu un scris caligrafic, ce dănțuiau pe sub bănci, sau cu teancuri aranjate sub mânecuță. Nu au fost exmatriculați, dar nici bine nu le-a fost, căci s-au pricopsit cu o restanță și o taxă grasă pe care au trebuit să o plătească, pentru a resusține examenul. În același film, am văzut studenți foarte pricepuți și îndemânatici, care au păcălit chiar și cinci supraveghetori în sală.  O fi și copiatul vreo artă.

Trendul din ce în ce mai prezent nu mai este al copiuțelor, zic eu, ci al telefoanelor inteligente, care pot stoca toată informația de care ai nevoie și e mult mai accesibil și mai student-friendly. Zilele trecute l-am auzit pe fratele meu vorbind despre „servită”. Habar nu aveam ce este, până nu mi-a explicat el cum funcționează. Riscant, dar eficient, te scutește de ceva efort în timpul examenului. Nu sunt la curent cu ultimele noutăți în domeniul tehnicilor de fraudare, însă cred că cele clasice încă funcționează și sunt cele mai îmbrățișate de studenți. Sunt curioasă pe ce criterii se aleg tehnicile astea, oare se calculează vreun raport risc-câștig? E clar că acest domeniu e într-o continuă evoluție, de asta stau și mă întreb: ce fac profesorii pentru a descuraja copiatul? Ce face sistemul pentru a promova corectitudinea și integralismul?

simpsons_cheating

Să fiu sinceră, am trecut și eu prin multe: mi-a sunat alarma la telefon în timpul unui examen cu cea mai înfricoșătoare profesoară din facultate, moment în care ea a început să urle la mine să ies afară din sală și eu nu mai știam cum să o implor să mă lase să îmi continui lucrarea. Am scăpat nevătămată și cu notă mare la examen, căci mă jur că nu era intenția mea să copiez, însă am tras o sperietură groaznică. Au fost și dăți în care și eu am fraudat sistemul, fie pentru că nu am avut timp să învăț, fie pentru că efectul de turmă m-a cuprins. Nu am copiat grosolan, dar nici nu sunt mândră de ce am făcut, ori scrii un rând, ori zece pagini, tot copiat îi spune. Țin minte cum îmi tremurau degetele pe telefon și obrajii îmi ardeau, dar și gândul că o să pic examenul mă înfricoșa. În tot acest timp, eram conștientă că regulamentul prevede exmatricularea mea, dacă voi fi prinsă, dar cum nu auzisem de vreo situație în care această regulă chiar s-a aplicat, probabil că riscul de a pica examenul a anulat riscul de a nu mai fi student. Cine să fie vinovat pentru comportamentul fraudulos al studenților? Ce trebuie schimbat în învățământul românesc? Să sperăm că aceste întrebări își vor găsi răspunsul, într-un deznodământ al seriei.

Până la următoarea lansare a unui nou film din franciza „Războiul notelor”, vă recomand să evitați copiatul, nu neapărat prin prisma sancțiunilor pe care le puteți primi, ci prin faptul că puținul acela pe care îl învățați pentru examen poate părea insuficient pentru a promova sau poate nu e destul pentru profesorul care dă verdictul, dar e un puțin care se transformă în cunoștințe și care vă poate fi de folos în situații neașteptate. E un puțin care vă aparține și pentru care nu puteți fi judecați. Chiar dacă tot ceea ce noi învățăm se cântărește în note, nu ele sunt miza pentru care noi am ales să mergem la facultate. Deși ele par să ne decidă soarta, odată ieșiți pe porțile facultății, notele devin egale cu zero.

Pentru cei care încă nu au scăpat de chinul sesiunii, să fie cu mult spor, iar pentru cei mai fericiți, vacanță plăcută și bucurați-vă de odihnă!

ZKAN9K7

 

Surse:

brighthub.com

immortalol.blogspot.com

pouted.com

imgkid.com

reddit.com