Pandemia de coronavirus a venit cu schimbări majore în viețile oamenilor din toată lumea, activitățile lor de zi cu zi devenind brusc imposibile sau realizate doar de acasă. Majoritatea domeniilor au fost afectate, cu atât mai mult învățământul. În România, atât în perioada stării de urgență, cât și în cea de alertă, elevii și studenții au fost nevoiți să învețe de acasă, fiind cea mai sigură metodă găsită de autorități, excepție făcând momentele în care s-au dat examenele de Evaluare Națională, respectiv de Bacalaureat.

Elevii și studenții români au făcut cursurile online în ultimele luni de școală. Pentru alții, însă, acest lucru a fost imposibil, principalele impedimente fiind nepregătirea cadrelor didactice pentru activități ce presupun tehnologia sau pur și simplu refuzul implicării în condițiile date.

Am stat de vorbă cu mai mulți studenți de la facultăți diferite din București și am aflat cum a fost pentru ei experiența din ultimele luni de școală. Dacă pentru unii cursurile online au lipsit cu desăvârșire, alții au ajuns în situația de a nu face față volumului uriaș de teme . Există, totuși, și părți bune în unele cazuri.

MIHAI STOICA, Facultatea de Automatică și Calculatoare, UPB

Mihai e student la Facultatea de Automatică și Calculatoare, din cadrul Universității Politehnica din București, și e destul de încântat de modul în care s-au desfășurat cursurile în perioada pandemiei. Profesorii s-au adaptat destul de ușor la noile condiții și totul a decurs aproape ca la facultate, ținându-se cont chiar și de prezență la multe materii.

Cursurile nu au fost așa rele, la modul în care profesorii (o parte din ei) își făceau treaba și încercau să se adapteze cât de bine puteau. Profesorii, cei care au ales să își facă cursurile, în mare parte s-au adaptat. Fiind destul de tineri, au participat la multe workshop-uri și meetinguri online până acum, deci aveau și puțină experiență în asta.

Principala problemă cred că a fost lipsa de interacțiune, care nu știu cum ar fi putut fi rezolvată

Ce am încercat eu a fost că de câte ori puteam îmi făceam laboratoarele cu alți colegi într-un meeting sau ne mai vedeam în același cadru și vorbeam despre ce s-a mai întâmplat pe la facultate. Pauzele s-au mutat și ele tot online”.

PRO sau CONTRA ideii de școală online?

E unul dintre cei care ar opta pentru varianta studiului de acasă, în contextul pandemiei de coronavirus, fiindcă ar fi prea riscant ca peste 100 de studenți să fie prezenți fizic la cursuri.

Deși învățatul online, în cazul meu, are mai multe avantaje decât dezavantaje, m-aș întoarce oricând la facultate. Însă, e mai important să trecem cât mai repede și în cele mai sigure condiții așa că sunt pentru învățatul online atâta timp cât e nevoie. Cursurile fiind cu peste 100 de oameni, nu ar fi posibil să se facă în siguranță fizic, ceea ce ar introduce alte probleme, deci sunt pro cursuri online. În schimb, seminariile și laboratoarele s-ar putea face la facultate și ar fi indicat. Eventual ar putea sa se facă o săptămână online/una fizic”.

VALERIA, Facultatea de Litere, UB

Și profesorii de la facultatea Valeriei au dovedit că sunt puși la punct cu tehnologia. Unii, desigur, au existat și excepții care au ales să nu se implice prea mult.

„Așa cum era de așteptat, regimul de predare online a fost o provocare atât pentru profesori, cât și pentru studenți. Bineînțeles, pentru unii provocarea s-a transformat în test, iar restanțele se vor da într-o posibilă sesiune de toamnă pe care sper, totuși, să nu o experimentăm. Că tot am adus vorba despre experimentare, cred că cel mai potrivit cuvânt pentru școala online e ,,experiment”. Ar cam fi timpul să recunoaștem că tehnologia nu poate înlocui totul. Ne-au trebuit minute bune să încercăm să dăm de cap problemelor de acomodare cu aplicații precum Zoom, Google Classroom, Skype, Cisco Webex Meetings (probleme de conexiune; întreruperea cursului din cauza limitelor de timp impuse de aplicație; blocarea platformelor din cauza numărului mare de accesări ș.a.m.d). Majoritatea profesorilor de la Litere au reușit să se adapteze imprevizibilului, în timp ce alții au spus ,,pass” provocării. Cursurile de bază s-au desfășurat live. O bună parte dintre profesori au preferat varianta trimiterii cursului scris alături de nelipsita precizare ,,Dacă există întrebări, îmi puteți scrie pe mail”.

Volumul de teme s-a dublat sau chiar triplat

Cea mai mare problemă cu care s-au confruntat studenții de la această facultate a fost că, printre examene și învățat, au primit o mulțime de teme, mult mai multe decât primeau în mod normal la facultate. Din nefericire, ideea de ,,stat acasă” i-a făcut pe dăscălii noștri să creadă că ne pot dubla sau chiar tripla volumul de sarcini. Așa s-a ajuns ca prezența de la seminar să fie înlocuită de teme colosale ale căror explicații le primeam de multe ori cu doar câteva zile înaintea examenelor”, a mai povestit Valeria.

Dacă lucrurile nu vor evolua în bine până la începerea viitorului an universitar,regimul de predare online a cursurilor este cea mai sigură variantă și, cu mici îmbunătățiri tehnice și bineînțeles cu dedicare din partea profesorilor și a studenților, ar putea fi cel mai bun mod de continuare a studiilor”, mai explică studenta la Litere. Totuși, dacă ar putea să aleagă între cele două opțiuni și nu ar exista repercursiuni, „ nevoia acută de a interacționa în mod direct cu oamenii facultății mă îndeamnă să aleg hotarât școala tradițională”.

MĂDĂLINA, Facultatea de Actorie, Hyperion

Situația nu a stat deloc la fel la Actorie, la Hyperion. Majoritatea cursurilor nu s-au ținut deloc, nici măcar cele teoretice. Studenții dau vina atât pe neimplicarea unora dintre cadrele didactice, cât și pe faptul că actoria este imposibil de învățat online.

„La noi nu prea a existat “școala la distanță”, în ideea că lipsa de implicare a definit toata perioada, si nu musai lipsa noastră de implicare, ci a profilor. În afară de actorie, care e principala materie, mai mult am stat pe bară. Pot înțelege și sunt perfect de acord că nu există teatru online sau la distanță, conexiunea interumană fiind aproape imposibilă în situația asta, numai că în cazul nostru, a existat o lipsă de interes a profilor chiar și la materiile teoretice. Nu pot spune cum s-au desfășurat cursurile pentru că mai mult NU s-au desfășurat. După ce am depus cam 90% din studenți o petiție de reducere a taxei, argumentând că nu se face nimic, abia atunci a mai apărut episodic un curs. Bine, petiția a fost tot fără finalitate din partea decanatului.

Profesorii nici nu au încercat să se adapteze

Nu a existat deschidere, pur și simplu au ales varianta ușoară de salarizare, fără să depună vreun gram de efort. În perioada asta am descoperit atâtea probleme ale profesorilor: am văzut profesori care trimit suport de curs “schematic”, cu menționarea în mail “vă informați voi pe temele astea” (adică de 3.500lei/semestru, îmi luam cărți cât să mă informez pentru un an-doi, nu o schemă de maximum 10 pagini) și cu conținut plin de greșeli gramaticale, de exprimare și tot asa. Adaptarea lor a constat mai mult într-un mail, maximum două, cu teme de făcut, dar dacă le trimiteai o întrebare despre subiect, nu primeai răspuns. Comunicarea cu profii cred că, de fapt, a fost mai mult comunicare cu secretara, ea era cea care ne trimitea aproape tot ce aveam de făcut. După petiția de care ți-am zis, intrau parcă forțat pe curs sau trimiteau disperați mesaje și solicitări să facem chiar și o poză într-o poziție sugestivă, pentru cursul de dans, numai pentru a putea fi verificată activitatea lor de Decan”.

PRO sau CONTRA ideii de școală online?

“Sunt contra în totalitate. Ca actor nu poți contura relații online, nu există chimie, nu există teatru online, pentru că nu poți face schimb de emoții online. Cred că, de fapt, mă opun și gândindu-mă la experiența din trecut și la banii investiți într-o facultate privată, fără să primesc ceva în schimb.Nu știu ce să zic legat de cursurile teoretice, poate că în cazul lor, dacă există dorință și seriozitate, se pot susține pe platforme, pe video, și tot așa, dar tot ce ține de practică, de legături umane, se poate face în aer liber, există parcuri, amfiteatre deschise, unde clar se poate păstra o distanță”.

ALEX, Facultatea de Kinetoterapie și motricitate specială, UNEFS

La Kinetoterapie, cursurile s-au desfășurat conform așteptărilor sale, povestește Alex. „Profesorii au postat cursurile pe platforma facultății. Noi le-am descărcat, am stat după orarul dat de facultate pe platformă, am urmărit cursurile, iar apoi primeam teme săptămânale. Profesorii s-au adaptat, spun eu, la platformele online și la noile condiții. Au fost prompți de fiecare dată, fiind la zi cu materia. Având în vedere situația, eu zic că au fost destul de îngăduitori la examene”.

Cursuri online sau la facultate?

Eu spun că e un lucru super bun să facem cursuri online, e cel mai sigur mod în momentul de față, ești și mai relaxat, poți să lucrezi în ritmul tău și, cel mai important, ești ferit de infecția cu COVID-19. Dacă vorbim de învățat eficient, cred că se poate și online, dar aș opta pentru varianta adoptată de alte facultăți. Adică să facem cursuri pe Zoom, spre exemplu, unde profesorul poate să ne explice verbal, pe video, și să aibă și feedback de la noi. Nu doar să posteze pe o platformă”.

IULIA CRISTIAN. ASE, Relații economice internaționale

Iulia, pe de altă parte, a experimentat cursurile predate prin platformele video, dar spune că a resimțit lipsa interacțiunii cu profesorii, aceștia alegând să predea, iar studenții să scrie. „După unele cursuri, mai mult rămâneam cu întrebări decât cu răspunsuri”.

Cursurile au variat foarte mult de la un profesor la celălalt. Adică depindea foarte mult de profesor unde decidea să se desfășoare cursurile. A fost destul de dubios, din punctul meu de vedere, să nu fim aliniați la nivel de facultate pe o anumită platformă pentru că, trecând de la un curs sau de la un seminar la altul, nici nu știam exact dacă trebuia să intrăm pe Skype sau pe altă platformă. Mai era și varianta de Zoom. Așa că erau vreo 3-4 platforme pe care trebuia să intrăm și eram destul de confuză de fiecare dată unde trebuia să ajung. Pe lângă chestia asta, logistic vorbind, nu a fost foarte eficient, erau profesori care își țineau cursurile pe o anumită platformă unde doar scriam și nu aveam nicio interacțiune, mi se părea că nu prea își dădeau interesul. După unele cursuri, mai mult rămâneam cu întrebări decât cu răspunsuri”.

Totuși, pericolul infectării cu COVID-19 o face să aleagă cursurile online în defavoarea celor ce necesită prezența fizică.

„Sunt pro cursuri online pentru că nu mă simt în siguranță când ies pe stradă, având în vedere că nu se respectă niște norme elementare. Prefer să continui în mediul online, să mă chinui mai mult decât să îmi pun toată familia în pericol. Asta până când învățăm și noi să respectăm niște reguli de bun simț”.

Ce ar trebui îmbunătățit?

„Ce s-ar putea face sunt lucruri foarte simple. Probabil că profesorii care sunt mai în vârstă au acces, dar nu știu care sunt variantele optime pe care le pot adapta. Normal că ar trebui să fie educați pe partea asta, și pentru noi a fost o provocare. Poate că ar trebui să se consulte și cu noi pentru a vedea ce variantă e cea mai bună și pentru noi. Aș vrea să fie un mod de lucru destul de clar, să se pregătească cu niște materiale prin care să ne poată ține motivați și prezenți la cursuri, iar, în același timp, să ne faciliteze mereu materialele de după curs. Spre exemplu, un profesor avea un fel de podcast pe care ni-l dădea sau alții înregistrau cursurile ca să ne rămână și nouă ceva după acel curs și să nu rămânem în urmă”.

Ce se va întâmpla cu noul an școlar, respectiv universitar?

Învățământul românesc ar avea de suferit în continuare. Preşedintele României, Klaus Iohannis, a declarat astăzi că şcoala nu va începe în condiţii normale deoarece pandemia nu va dispărea până în toamnă. Șeful statului a mai precizat că scenariile legate de începerea anului şcolar vor fi prezentate într-o săptămână sau două.

„Această situaţie a deschiderii noului an şcolar şi implicit a noului an universitar este una de extremă importanţă şi mă preocupă foarte mult. Am avut numeroase discuţii cu conducerea Ministerului Educaţiei, cu specialişti, cu alţi membri din Guvern cu atribuţii pe această zonă. S-au făcut progrese importante în conturarea unor strategii, unor scenarii. Am invitat pe premier, ministrul Educaţiei şi mai mulţi miniştri pentru o discuţie pe care o vom avea săptămâna viitoare când sper să putem contura câteva scenarii pe care le spunem apoi public”, a declarat Iohannis.

Comentarii

comentarii