Publicitatea românească a anilor ’30 reprezenta apariția la radio a unor reclame sonore, uneori create din efecte audio și dialoguri. Deși publicitatea a intrat în declin odată cu apropierea celui De-al Doilea Război Mondial, situația s-a schimbat radical odată cu terminarea războiului, când naționalizarea unităților comerciale a provocat monopolizarea pieței.

Publicitatea capitalistă era percepută de comuniști ca fiind un instrument pentru cucerirea pieței și pentru dezinformare, pe când publicitatea socialistă a fost considerată de aceștia mai rațională, mai educativă și realizată cu unicul scop de a atrage atenția consumatorului asupra unor produse.

Anunț publicitar din anul 1981
Anunț publicitar din anul 1981

Publicitatea veritabilă există doar atunci când se vorbește și despre concurență. Acest element lipsea cu desăvârșire din economia comunistă guvernată în totalitate de către stat. Lipsa concurenței a fost cauza pentru care aceeași reclamă rula la televizor în jur de doi ani, lungimea unei singure reclame având aproximativ 2-3 minute.

Deși reclamele acelei perioade aveau rolul de a face cunoscute anumite produse, reclama era o formă clară de propagandă prin care populația era nevoită să susțină faptul că societatea socialistă funcționează. Reclamele din acea perioadă erau simple și lipsite de subtilități, astfel încât orice persoană care urmărea reclamele respective să reușească să înțeleagă mesajul transmis, indiferent de nivelul de educație al fiecăruia.

65541929_b38e68ec24_z
Afiș publicitar – Magazinul Universal Unirea
Reclamă la Pepsi-Cola din anul 1967
Reclamă Pepsi-Cola din anul 1967

Spre deosebire de reclamele difuzate la TV și la radio, în care produsul sau serviciul era prezentat într-o manieră serioasă, afișele publicitare, fie că se refereau la alimente, magazine, companii sau destinații, aveau un element aparte pentru acea vreme: haz.

Din „Almanahul Turistic” anul 1966
Din „Almanahul Turistic” anul 1966
betia
Anunț publicitar „Antibetinul Vertes”

Chiar dacă astăzi ne este imposibil, mai ales nouă, celor născuți după perioada comunistă, să ne imaginăm că anunțurile publicitare nu au fost dintotdeauna luminoase și prezentate în culori puternice, anunțurile și reclamele din perioada comunistă ne arată că un produs poate fi promovat și altfel.

Surse foto: artoteca.ro, simplybucharest.ro, flickr.com, facebook.com/reclamevechiromânești, moldoveancublog.ro

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here