Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români, Constanța și Leadershape România au desfășurat în perioada 30 martie – 02 aprilie 2017 cea de-a doua ediție a Proiectului Național CONSTANȚA DEZBATE, în parteneriat cu Direcția Județeană pentru Sport și Tineret, Constanța, Arhiepiscopia Tomisului, Universitatea ”Ovidius” din Constanța și Inspectoratul Școlar Județean, Constanța.

Evenimentul a urmărit urmărit creșterea gradului de implicare a elevilor și studenților în viața societății, folosind metoda dezbaterilor academice. Obiectivele specifice care au fost  îndeplinite în cadrul acestei acțiuni sunt: formarea a 20 de profesori și studenți ca arbitri, selectarea a 18 echipe de elevi, respectiv 4 echipe de studenți pentru participarea la competiții naționale, de anvergură, precum și internaționale.

Deschiderea oficială a evenimentului, găzduită de Sala Senatului a Universității ”Ovidius” din Constanța, a reunit la aceeași masă reprezentanți ai autorităților publice centrale și locale, printre care amintim: Subsecretar de Stat în cadrul Ministerului Tineretului și Sportului, dl Ciprian Pandea, Directorul Direcției Județene pentru Sport și Tineret, Constanța, Mariana SOLOMON, Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, precum și reprezentantul Insitituției Prefectului – Județul Constanța, Aisel ISMAIL. Invitații au adresat mesaje și îndemnuri elevilor și studenților participanți, cele mai importante dintre acestea făcând referire la importanța implicării fiecăruia în activitatea comunităților din care fac parte, la importanța formării și dezvoltării personale armonioase prin participarea și implicare directă în proiecte naționale și internaționale în care să dobândească și dezvolte competențe oratorice și de argumentare.

Cei 80 de participanți au luat parte la cursul de formare „Introducere, aprofundare și formare în dezbateri. Moțiuni și formate” susținut de traineri ai Federației Asociațiilor Reprezentative de Educație prin Dezbateri, în cadrul căruia au fost prezentate tipurile de formate de dezbateri, structura argumentele, respectiv dezvoltat conținutul privitor la formatul de dezbateri parlamentare – American Parliament. Ulterior acestei prime părți, în cea de-a treia zi a proiectului, elevii și studenți au participat la competiția de dezbateri propriu-zisă, abordând moțiuni inspirate din agenda europeană pentru tineret, precum „Acest Parlament ar acorda drept de vot tinerilor cu vârsta de 16 ani.”

Concursul de dezbateri, găzduit de Colegiul Național „Mihai Eminescu” Constanța și Liceul Teoretic „Traian” Constanța și-a desemnat câștigătorii la secțiunea individual – Premiul I, Maria Leșan (Colegiul Național „Andrei Mureșan Bistrița Năsăud), Premiul II – Crina Stan (Colegiul Național „Unirea” Focșani), Premiul III – Cătălina Robu (Liceul „Constantin Brâncoveanu” Horezu), respectiv la secțiunea echipe – Premiul I, Maria Leșan și Crina Stan, Premiul II Cătălina Robu și Roxana Muraru, respectiv Premiul III Eduard Stoica și Andrei Cristea.

Păreri ale participanților:

”Cred că cea mai importantă învățătura primită în cadrul acestui proiect a fost aceea că lucrul în echipă este foarte important și un bun exemplu l-am primit chiar de la organizatori proiectului, care, lucrând in echipă, ne-au oferit cea mai frumoasă experiență. Un lucru impresionant a fost felul în care am fost coordonați, astfel încât să avem timp si de motivul Esențial pentru care ne aflam acolo, debate-ul, dar și timp de puțină relaxare și socializare. Cu toții ne așteptam sa fie ceva foarte sever, dar totul a decurs ca între prieteni, am învățat distrandu-ne, așa cum se face în educația non-formală. La mine în școală nu se face debate, dar mi-am propus sa fac tot posibil sa se introducă ca și opțional, deoarece debate-ul reperezintă, pentru mine, o cale foarte sigură prin care să ne exprimăm și să ne susținem ideea aducând argumentele cele mai bune.”  – Mazareanu Luciana – Bacău

”Mă aflu la prima participare la o astfel de competiție. Când mă gândesc că acum o săptămână nici nu știam ce e acela debate în format American Parliamentary, nici nu îmi vine să cred… La mine a fost o chestiune de șansă. Tot auzeam că este destul de dificil pentru începători și că de obicei începătorii nu se prea descurcă să acopere toate cerințele din rolul pe care îl au în dezbatere, în funcție de tabăra în care se află. Se extrăgeau aleatoriu bilețele care să stabilească ordinea concurenților în competiție și a venit o doamnă profesor care s-a arătat surprinsă de faptul că nu particip și a zis că trebuie neapărat să fac asta deoarece „fata aceasta se descurcă foarte bine!”. Vreau să îi mulțumesc acestei doamne profesor în cazul în care se recunoaște, deoarece dacă nu era dumneaei nu aș fi avut curajul să particip. După aceea am stat toată noaptea uitându-mă pe internet la dezbateri și am citit multe articole pe această temă, deoarece eram în echipă cu o fată care făcea debate (dar în alt format) de mai mult timp și nu voiam să trag echipa în jos, fiindcă nu mai făcusem așa ceva. Asta m-a ambiționat în primul rând! Mai apoi au început rundele de debate și am luat punctaje neașteptat de mari, nu știu dacă m-au crezut toți că nu am mai făcut dezbateri niciodată.

Oricum, pot să susțin faptul că a fost una dintre cele mai importante experiențe pentru mine, că organizarea a fost una căreia nu i se poate reproșa nimic și că, deși acum câteva zile am intrat pentru prima oară în contact cu un curs de dezbateri, acum știu cât de importante sunt, ce rol au în societate și cât de important și de util este să îți știi a susține și a argumenta opinia în fața celorlalți, în viața de zi cu zi. Mai mult decât atât, am reușit să plec acasă cu premiul I pe vorbitor, fapt ce mă face foarte bucuroasă și mă face să cred ca am potential! De abia aștept să văd cum aceste cunoștințe îmi vor influența viața și pe termen lung. Pentru mine a fost un eveniment care acum mă poate ghida deja spre alte numeroase oportunități și încurajez pe toată lumea să încerce să se dezvolte prin astfel de activități. ”  – Maria Carmen Leșan, Bistrița-Năsăud (câștigătoarea locului I la vorbitori)

”Din acest proiect am înțeles că numai prin învățare te poți dezvolta așa cum trebuie. Eu am mai participat la încă o competiție de debate și cred că de acolo am început să mă formez, însă aici am învățat lucruri noi, am întâlnit oameni noi, pe care am încercat să îi ajut cât am putut prin experiența mea. Personal, cred că acesta este cel mai bun lucru pe care îl poți învăța dintr-o experiență la care au luat parte mai mulți oameni, să fii capabil să accepți ajutor și la rândul tău să fii capabil să poți îndruma pe alții.

Lucrul care m-a impresionat cel mai tare cred că a fost conexiunea aceea, foarte strânsă, de altfel, între noi cei, care am participat, prefesorii și totodată organizatori. Acea conexiune s-a creat odată cu începerea evenimentului, mai exact seara intercultură. Acestă apropiere m-a ajutat cel mai mult, cred eu, la timiditate, iar pe toți, cred ne-a ajutat să ne depășim acea timiditate față de vorbitul în public.

Debate-ul, acum, a rămas pentru mine o modalitate de cunoaștere și de asemenea de autocunoaștere. Adică, acele moțiuni, pe care jucăm, uneori sunt grele, iar aceasta necesită un research mai mare pentru noi. Și de ce de autocunoaștere? Pentru că atunci îți poți cunoaște adevarata putere, și aici mă refer la adevarata putere de a convinge pe cineva și mai mult de atât, de a asculta pe cineva.”Stoica Eduard – Sibiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here