Prima păpușă Barbie a fost fabricată de compania americană de jucării Mattel Inc. Ruth Handler, o femeie de afaceri, a observat cum fiica ei Barbara le dădea păpușilor ei roluri de adult. Atunci i-a venit ideea de a schimba ceva pe piața păpușilor. A împărtășit ideea și cu soțul ei Elliot, membru fondator la Mattel, iar acestuia i-a plăcut foarte mult.
În 1956, Ruth pleacă în Europa, într-o excursie cu cei doi copii ai ei, Barbara și Kenneth. Acolo a descoperit păpușa nemțească Bild Lili, păpușă adult populară în Germania pentru benzile desenate cu ea. Handler a cumpărat trei păpuși. Una pentru fiica ei, iar celelalte două le-a adus la Mattel Inc.
Împreună cu inginerul Jack Ryan, Ruth a lucrat la schimbarea design-ului păpușii și i-a dat și un nou nume, Barbie, după fiica ei Barbara. Păpușa și-a făcut debutul la Târgul Internațional American de Jucării din New York pe 9 martie 1959. Prima păpușă a fost cunoscută ca „Model Adolescent”. Era îmbrăcată într-un costum de baie stil zebră și cu părul prins în coadă, fiind disponibilă blondă sau brunetă.
Compania Mattel a cumpărat drepturile Bild Lili în 1964, iar producția păpușii Lili s-a oprit. Primele păpuși Barbie au fost fabricate în Japonia. În primul an de producție s-au vândut în jur de 350 000 de păpuși la prețul de 3 dolari/bucata.
Unii părinți nu erau mulțumiți de aparențele de adult ale păpușii, considerând pieptul prea distinctiv. Designul lui Barbie s-a schimbat în repetate rânduri, mai notabil în 1971, când ochii au fost făcuți să privească drept spre deosebire de variantele anterioare care aveau privirea într-o parte.
Barbie a fost una dintre primele jucării care a avut parte de o strategie de vânzări bazată în mare parte pe publicitate pe micile ecrane Se estimează că s-au vândut peste un miliard de păpuși în toată lumea. Produsele Barbie nu includ doar păpușile cu haine și accesorii, ci și cărți, cosmetice, îmbrăcăminte sau jocuri video.
Păpușa a devenit un simbol cultural și i s-au oferit onoruri rare în lumea jucăriilor. În 1974, o secțiune din Times Square din New York a fost redenumită „Bulevardul Barbie”, timp de o săptămână. Artistul Andy Warhol a creat o pictură cu Barbie în 1985. Barbie și-a făcut debutul în televiziune cu propriul serial „Barbie (1987)” și a apărut ca personaj secundar în filmele „Toy Story 2 (1999)” și „Toy Story 3 (2010)”. În 2013, grupul Sinlaku deschide un bar cu tematica Barbie numit „Barbie Cafe”, în Taiwan.
Există critici la adresa păpușii Barbie că promovează ideea ireală a imaginii corpului unei tinere, ceea ce le-ar duce pe fete la încercări de a avea silueta păpușii și ar ajunge anorexice. Acest fenomen este cunoscut și ca „Sindromul Barbie”. De aceea, în 1997, s-au făcut modificări în designul păpușii, iar talia acesteia a fost mărită.
Compania Mattel estimează că ar fi mai bine de 100 000 de colecționari Barbie. 90% sunt femei cu vârsta medie de 40 de ani. 45% dintre colecționari sunt dispuși să plătească până la 1000 de dolari pe an pentru păpuși. Cele mai scumpe păpuși sunt cele de epocă. O păpușa Barbie din 1965 a fost vândută la prețul de 17 000 de dolari la o licitație din Londra în 2006. Recent, compania și-a îndreptat atenția spre colecționari, fabricând modele din porțelan sau reproducții ale modelelor de epocă.
Sursă: http://www.cineainventat.ro