5 To Go

Funny story. Până acum patru luni expresia „Hai la o coffee” era doar un fancy way de a spune „Ieșim și noi, tu bei cafea, iar eu îmi iau un ceai”. De regulă merg pe principiul „oamenii nu se schimbă” și faptul că trebuie să-mi recunosc greșeala e la fel de dureros pentru mine ca atunci când moare personajul principal dintr-un serial. Cum am început să iubesc cafeaua? Asta e o poveste și mai amuzantă. Totul a început cu un „Nu bei cafea? Ah, păi n-ai băut făcută de mine. Se face imediat”. Știți cum e, prima doză e gratis și uite așa am băut prima ceașcă de cafea. Next thing I know, am început să beau în fiecare zi. E rutina aia pe care o vezi numai în filme și n-aș fi crezut că mă voi afla și eu într-un asemenea scenariu.

Sigur, nu mereu ai timp să bei cafeaua acasă. Pot interveni probleme serioase, cum ar fi că nu te-ai dat bine cu tuș, care te obligă să pleci la job fără să apuci să bei acel elixir magic care te face să tolerezi oamenii dimineața. Pentru unii, ora 7:00 AM înseamnă că se întorc pe cealaltă parte și își continuă somnul, dar pentru mine, înseamnă că ajung la magazinul 5 To Go pentru un latte cu caramel sau ciocolată, depinde de starea de spirit.

Cu mult înainte de a-l cunoaște pe Lucian Bădilă, Co-Fondatorul 5 To Go, apreciam foarte mult cafeaua, dar și restul produselor pe care le oferă magazinul. Din momentul în care am intrat am simțit că mă aflam alături de niște prieteni pe care nu îi văzusem de mult. Era o atmosferă foarte cozy, lumea zâmbea și erau foarte atenți la ceea ce îmi doream. Eu să fiu sinceră nu eram obișnuită să fiu întrebată cum beau cafeaua de obicei, din ce țară prefer să fie și alte lucruri asemănătoare. Primul meu instinct a fost să spun „Ok, surprinde-mă”.

Pe Lucian Bădilă l-am întâlnit la un eveniment organizat de Forbes, unde erau premiați antreprenorii de succes sub 30 de ani. Trebuie să recunosc, nu știam cine e în spatele poveștii de la 5 To Go și am fost intrigată să aflu că este vorba despre un tânăr de numai 24 de ani. Un tânăr muncitor, pasionat pe nume Lucian Bădilă pe care trebuia să îl felicit pentru ceea ce a reușit. În stilul caracteristic, am discutat cu el și i-am spus cât de COOL mi se pare tot ce a făcut până în prezent.

Lecția de antreprenoriat pentru tineri cu Lucian Bădilă, Co-Fondatorul 5 To Go

Am vrut să aflu mai multe despre omul care stă în spatele succesului de la 5 To Go, așa că Lucian Bădilă ne-a răspuns la câteva întrebări. Iată despre ce am discutat.

1. Cum arată o dimineață fără cafeaua de la 5 To Go?

O dimineață „neagră”. Glumesc!Se întâmplă destul de rar să nu îmi petrec dimineața la 5 To Go-ul pe care îl dețin (Concept Store-ul de pe strada Buzesti, nr. 22). Acolo îmi beau cafeaua și discut cu oamenii. O dimineață fără cafea nu cred că am ratat în ultimii trei ani, dacă nu beau de la 5, beau de la alt coffee shop, dar niciodată vending.

2. De unde provine numele magazinului „5 To Go”?

5 To Go provine dintr-o dorință. Din dorința noastră de a schimba ceva în piața locală. După studii făcute am observat că nișa de <to go> este subdezvoltată în București și așa am ales acest segment. 5-ul de la mai multe lucruri. Cele 5 valori ale brand-ului pe care le promovăm:

Gust Preparatele sunt făcute din cele mai calitative și proaspete ingrediente, ele fiind atent selecționate în fiecare dimineață.

ProfesionalismÎn locațiile 5 To Go ®, găsești cei mai iscusiți barista.

RapiditateClientul (fiind cel mai important pentru noi) câștigă și timp, ideal pentru a se bucura de produsele noastre în drum spre job sau în pauză, știm cât este de scurtă.

Diversitate – în cadrul cafenelelor se pot achiziționa preparate pe baza de cafea, băuturi răcoritoare dar și o gamă largă de gustări.

Ambiție – ne definim prin ambiție pentru că ne dorim pur și simplu să fim cei mai buni.

Iar în al doilea rând, 5-ul vine și de la preț. Dar nu asta este esențialul. Valorile ne definesc.

Lecția de antreprenoriat pentru tineri cu Lucian Bădilă, Co-Fondatorul 5 To Go

3. Ce cafea alegi să bei dimineața? De ce?

Nu e o regulă. Depinde de starea pe care o am, de vreme. De obicei îmi încep fiecare zi cu două espresso și discuții cu clienții. Dar sunt zile când încep mai „soft”, cu un cappuccino și apoi un espresso. Cert este că fiecare zi începe cu două cafele pentru mine. Așa mi-am creat obiceiul și așa îmi iau energia de care am nevoie până la masa de prânz. Pe toată durata zilei de muncă (10-12 ore) beau cam 5-6 cafele.

4. Unde ai băut cea mai bună cafea? De ce?

Asta cu „cea mai bună cafea” este subiectivă. E vorba strict de gusturi. Cea mai bună cafea din punctul meu de vedere am baut-o în Italia, când vizitam niște prăjitorii artizanale. Dar și în Bucuresti există cafea foarte bună. Dar știi cum e, gusturile nu se discută.

5. Care sunt cele cinci calități care fac cafeaua de la 5 To Go să fie inconfundabilă?

Le-am enumerat și mai sus puțin, prin cele 5 valori ale noastre. E vorba de calitate, de gustul cafelei, de cine o prepară, de atmosferă din cafenea. Eu cred că oamenii vin la noi și pentru  atmosferă, pentru persoanele din cafenele. Pe lângă produsele de calitate pe care le oferim, încercăm să facem locuri cât mai plăcute în care să te relaxezi chiar și alea 3-4 minute cât stai la rând pentru o cafea. Să ieși puțin din rutină.

6. Cum recunoaștem o cafea de calitate? Care sunt criteriile?

Cafeaua de calitate nu este mereu împachetată frumos (la fel ca o femeie). Surprizele vin din zona unde este culeasă, la ce altitudine crește, cum este prăjită și cum este preparată! Se vede, se miroase, se gustă!

Cafeaua la fel ca și vinul are foarte multe criterii de selecție, contează proporțiile de arabica și robusta, aciditatea, gradul de prăjire, originea, de unde este cumpărată, bugetul alocat, perioada zilei când o consumăm și ce ne dorim de la aceea cafea!   

7. Ce diferențiază 5 To Go de celelalte magazine?

În primul rând, conceptul. Împreună cu Radu și echipa noastră am reușit să creăm un concept fresh, adaptat pieței din zilele noastre. Cum ziceam și mai devreme, atmosfera are un rol extrem de important. Designul cald al cafenelelor, lumina, muzica, toate sunt gândite; până și mirosul.

Noi încercăm să cream niște „meeting point-uri” la 5 To Go unde pe lângă cafea să poți socializa sau să participi la un ad-hoc networking.

5 To Go

8. De ce trebuie să aleagă oamenii cafeaua de la 5 To Go la prima oră a dimineții?

Știi cum e, fiecare își laudă „copilul”. As fi egoist să spun „Veniți la noi că avem cea mai bună cafea”. 5 To Go e despre oameni. E despre echipa creată, oamenii care au cumpărat franciza 5 To Go. Fără ei nu reușeam să evoluam la 44 de locații în numai doi ani.

Să începi dimineața la 5 To Go e cool. Să te întâlnești cu prietenii acolo și apoi să mergi la școală sau la job. Stai la țigară în fața cafenelei, povestești cu owner-ul locației și cu barista de acolo. În plus, cumperi o cafea bună la un preț corect. Și de la noi îți poți lua produse pentru toată ziua. Avem de la sandwich-uri la fresh-uri, de la macarons la croissante sau diferite prăjituri sau biscuiți.

9. Ce înseamnă că devii antreprenor la o vârstă atât de fragedă?

Înseamnă să renunți la multe lucruri. Am 24 de ani și probabil că mulți tineri de vârsta mea stau prin cluburi sau la terase all day long. Eu acum nu prea îmi mai permit să pierd nopțile sau ce fac tinerii în zilele noastre. Concediu am doar de Paște și de Crăciun. Oricum cred că m-aș plictisi după trei, patru zilele libere. Când ești antreprenor, nu mai există rutină. Mereu intervin lucruri noi, provocări noi, probleme noi.

Antreprenoriatul nu este ușor, ai o responsabilitate destul de mare, în cazul meu una enormă. Nu este ușor să coordonezi un business atât de mare, dar atât de frumos.

10. Care este sfatul tău pentru cei pasionați de antreprenoriat?

Antreprenoriatul nu cred că e o pasiune. Eu l-aș numi mai degrabă curaj. Să ai curajul să îți dai demisia de la job și să începi un business pe cont propriu.

Ca și sfat, ți-am zis, am 24 de ani și nu cred că sunt în măsură să dau sfaturi. Dar încurajez tinerii să facă ce știu ei mai bine. Dacă știi să faci un lucru, nu te abate de la el. De exemplu, dacă te pricepi la prăjituri, fă prăjituri, nu cafea.  Dacă vrei să faci 10 lucruri, nu o să faci nimic bine.

Găsește o nișă subdezvoltată așa cum am făcut noi și profită la maxim de asta. Este vorba de cerere și oferta. Mereu trebuie să oferi ce îți cere piața. Să faci update-uri constante business-ului tău.

Sursa foto: arhiva personală

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here