Sursă foto: https://foc-iff.com/

Mirona Radu este fondatoarea Film O’Clock International Festival şi are o experiență de aproape 10 ani în producție și distribuție de film.

Se consideră a fi o persoană norocoasă, curajoasă şi muncitoare. „Mă bucur de fiecare clipă pe care o trăiesc și asta nu înseamnă că trăiesc doar experiențe frumoase, dimpotrivă, dar aleg să trec prin toate experiențele cu curaj (nu exclude frica), cu speranță și cu respect pentru mine și pentru ceilalți. Îmi place să învăț, să lucrez, să îmi dezvolt abilitățile, să mă bucur de frumusețea pe care o văd în jurul meu.”

Cum arată o zi din viaţa Mironei?

Mirona Radu: Am studiat și încă studiez film, m-am mai înscris la un program de masterat în Polonia, la Krzysztof Kieslowski Film School, care mi se pare formidabil, lucrez și învăț aproximativ 12 – 14 ore pe zi, șase zile din șapte, alte câteva ore le petrec în familie și cu cei pe care îi iubesc, cu animalele mele pe care le îndrăgesc foarte tare, sau călătoresc, citesc, ascult muzică. Ziua mea, deși are tot 24 de ore, pare a avea 28 pentru că de fapt dorm foarte puțin.

Ce reprezintă producţia de film pentru ea?

Mirona Radu: Producția de film cred că îmi place de fapt cel mai puțin din tot ce fac și a apărut mai degrabă ca nevoie, adică trebuie să și produc, pentru că eu sunt, înainte de toate, ca formare și simțire regizor. Îmi plac foarte mult provocările, mi se pare că mă aduc într-un permanent concurs cu mine însămi și că pot să învăț să fac lucrurile mai bine. Producția îmi oferă această platformă de specializare, dar nu și bucuria exprimării personale, care pentru mine este o nevoie definitorie. Atunci când aleg proiecte de producție o fac punctual și doar pentru că vreau să lucrez cu anumite persoane, pentru că vreau să fiu alături de creatori pe care îi stimez și de la care cred că am ce învăța profesional sau pur și simplu la nivel personal. Și atunci când simt că pot aduce valoare proiectului mă interesează pălăria de producător creativ, dar trebuie să recunosc că aș fi tare bucuroasă să găsesc o persoană ca mine, serioasă și muncitoare, care să îmi producă filmele iar eu să mă pot dedica regiei.

Cum a apărut ideea de Film O’Clock International Festival?

Mirona Radu: Am plecat de la ideea că aș vrea să promovez filme românești în diferite colțuri ale lumii și am continuat să mă gândesc că ar fi interesant poate pentru publicul din România să aduc filme din aceste colțuri de lume la care nu are neapărat acces. Apoi am legat ideea de această nevoie personală, aproape obsesivă – de a mă bucura și prețui timpul pe care îl am, de a petrece timp cu cei dragi, și m-am gândit la proiecții simultane indiferent de locul în care trăim – și indiferent dacă sunt în săli de cinema, sau online, important e să fim împreună în același timp și să ne bucurăm de aceleași povești, să trăim simultan aceleași emoții.

Ce este conceptul Film O’Clock International Festival?

Mirona Radu: Festivalul urmărește construirea unui bastion al cinefililor din întreaga lume și se bazează pe proiecții simultane în orașe, țări și continente diferite, urmate de discuții cu invitați speciali, dialogul cu publicul fiind esențial pentru noi, proiecții atât în săli de cinema cât și pe platforme online – la ore fixe. Publicul poate să beneficieze de același program de calitate fără să cheltuiască enorm pe deplasări. Totul, însă, este legat de meridian și fusul orar.

Ce aduce nou acest festival?

Mirona Radu: Cred că aduce, înainte de toate, încrederea că visurile se pot împlini, chiar și când vorbim de propuneri extrem de îndrăznețe sau de distanțe uriașe. Parcă distanțele nu mai contează când inimile bat la unison. Dar dincolo de asta, e vorba de conținut curatoriat, o direcție asumată așadar, filme din cinci țări, atât noi cât și filme clasice, emblematice pentru fiecare țară participantă în proiect, de întâlniri de socializare online numite de noi National Cocktail, în fiecare seară, de la ora 23:00, precum și două evenimente pentru profesioniști legate de oportunități de colaborare pe acest meridian și de dezvăluirea patrimoniului cinematografic. Este vorba de o platformă de dialog intercultural, un loc special pregătit pentru a ne dezvolta empatia prin filmul ca artă pentru semenii noștri.

Ce provocări ţi-a adus contextul pandemic în care ne aflăm în ceea ce priveşte realizarea festivalului?

Mirona Radu: Contextul pandemic ne-a împiedicat să putem organiza proiecții fizice în toate țările participante în proiect, așa cum ne-am dorit inițial. Festivalul a fost gândit hibrid de la bun început, nu are nicio legătură cu epidemia care a intervenit ulterior. Cred că sunt niște avantaje atunci când avem discuții cu invitați speciali care pot fi transmise în spații aflate de mii de kilometri distanță, dar nimic nu poate egala experiența vizionării filmelor în săli.

Observăm că este un festival internaţional. Ce ţări sunt implicate în acesta?

Mirona Radu: Anul acesta proiecțiile au loc în Lituania, România, Grecia, Egipt și Africa de Sud, pe platforma Festival Scope, între 27 februarie și 3 martie, dar și la Cinema Muzeul Țăranului în București. Ne-am dorit să avem și proiecții fizice, să îmbinăm online-ul cu sala de cinema, dar epidemia ne-a făcut să ne adaptăm într-un singur spațiu. Ne bucurăm că există totuși și această șansă și fără Administrația Fondului Cultural Național, visul nostru nu ar fi putut să se materializeze și noi nu am fi reuşit să punem bazele proiectului nostru de suflet.

Mai multe despre acest festival aici.