În fiecare an în luna noiembrie are loc Black Friday – ziua celor mai mari reduceri la toate produsele. Este un obicei preluat din afară care, de câțiva ani, are și la noi mare succes. Sunt ofertele de Black Friday o țeapă? În foarte multe dintre cazuri, da, sunt o țeapă, pentru că tu, la nivel de cumpărător, ești păcălit fără să îți dai seama.
Oamenii sunt în stare să facă orice ca să prindă articolele la reducere. Ca să vezi cât de departe s-a ajuns cu asta în America, uită-te la înregistrarea următoare.
Ofertele de Black Friday și reducerile false
Reducerile de peste 50% la produse cu prețuri ridicate, mai ales la electrocasnice, fac ofertele de Black Friday să PARĂ ocazia perfectă ca să îți cumperi aspiratorul mult dorit sau ultimul răcnet de cuptor cu microunde. În realitate, ori nu economisești nimic, ori te alegi cu 2-3 lei în plus.
La produsele incluse în ofertele de Black Friday vei vedea un preț vechi tăiat (299 lei) și alături, scrise mari, colorate și vizibile, prețul nou și reducerea în procente (149 lei, 50% reducere). Să presupunem că este vorba despre un cuptor cu microunde. Vei fi convins că acel cuptor chiar costă 299 de lei și că ești un norocos că ai ocazia să îl cumperi la jumătate de preț. Însă lucrurile nu stau chiar așa. Păcăleala se poate face sub mai multe forme.
1. Prețul vechi al produsului redus nu este cel real
Cunosc un caz concret în care pe un anumit site a apărut un ruj cu prețul de 14 lei, redus de la 30 lei (așa scria site-ul). Însă o persoană apropiată mie, clientă fidelă a acelui site și mare fană a rujului respectiv, mi-a spus că de fapt el nu a costat niciodată 30 de lei, ci mereu în jur de 17-18 lei. Da, ai ghicit. Este o strategie de marketing care are ca scop transformarea vizitatorului pe site în cumpărător (conversie), chiar dacă prin minciună. Vizitatorul vede oferta, are impresia că poate economisi bani frumoși și apoi cumpără. Banii economisiți, însă, nu sunt nici pe de parte atât de mulți cum are impresia cumpărătorul.
2. Prețul vechi este real, însă a fost mărit în timp pentru a acoperi reducerea
Se poate ca prețul tăiat de Black Friday să fie parțial real, însă este tot în favoarea comerciantului. Acesta nu inventează un preț uriaș brusc, ci aplică o creștere treptată a prețului. Deși crește de la o zi la alta, cumpărătorul nu sesizează diferența pentru că măririle se fac cu unități mici. Abia comparând prețul de la care s-a pornit cu cel la care s-a ajuns se poate remarca diferența de preț.
3. Ofertele de Black Friday: ocazia comercianților să scape de stocurile vechi
Dacă vrei totuși să faci o achiziție de Black Friday, fii foarte atent la ce cumperi. Dacă reducerile sunt foarte mari pentru obiecte valoroase, înseamnă clar că se dorește eliberarea stocurilor vechi. E posibil ca unele produse să aibă defecte și, prin reducerea tentantă, cumpărătorul să nu mai aibă răbdare să se informeze corect asupra unui produs. Nu te entuziasma că ai găsit un frigider cu reducere de 70%, s-ar putea ca acesta să nu funcționeze perfect și să nu te alegi cu nimic. Cel mai bine e să studiezi foarte bine piața înainte de a investi.
Sursă foto: elocvent.ro