Noii turnicheți din stațiile de metrou, un fiasco

Noii turnicheți din stațiile de metrou

În urmă cu aproximativ 3 luni, Metrorex anunța că 9 stații se vor închide pentru a efectua lucrări de modernizare pentru noii turnicheți din stațiile de metrou. Era vorba despre schimbarea turnicheților de pe vremea lui Ceaușescu cu niște porți batante la standarde europene. Deja îmi imaginam că vom avea și noi ca în Amsterdam, Bruxelles, sau alte capitale presitigioase din Europa. Gata, frate, în sfârșit ne civilizăm și noi. Mai bine mai târziu decât niciodată. Dar cum ce e frumos nu durează niciodată prea mult, dezamăgirea a fost mare când am văzut noii turnicheți din stațiile de metrou.

Noii turnicheți din stațiile de metrou
Turnicheții din Amsterdam

Primele stații cu care au început modernizarea au fost Republica, Titan și Nicolae Grigorescu. Ca să se poată totuși circula în stațiile respective, Metrorex a închis, pe rând, câte o ieșire de la fiecare stație. Cum circul des prin acea zonă, am fost printre primele persoane care am intrat în contact cu marea „inovație tehnologică” a Metrorex.

Am crezut inițial că va fi o măsura de fluidizare a traficului la metrou și de prevenire a fraudei. Deja îmi imaginam niște porți batante înalte cum găsim în Amsterdam spre exemplu. Când am fost acum 2 ani în Amsterdam am fost impresionat de ceea ce am văzut. Acolo trebuie să „compostezi” și la intrare și la ieșire, ca atare, nu merge să intre 2 persoane deodată. De asemenea, nu poți sări peste turnicheți cum se întâmplă la noi dacă domnii bodyguarzi nu sunt vigilenți și vorbesc cu doamna drăguță de la caserie. Porțile batante sunt suficient de înalte ca să nu poți sări peste ele. Cam așa îmi imaginam eu noii turnicheți din stațiile de metrou.

De ce sunt noii turnicheți din stațiile de metrou un fiasco?

  • sunt fix aceeași turnicheți pe care exitau deja în unele stații de 3-4 ani cel puțin. Știți că unele stații cum ar fi Piața Victoriei sau Piața Romană aveau deja câte un astfel de turnichet unic și inteligent care se mișca mai greu decât merge un bătrân cu baston. Ei bine, noii turnicheți nu sunt decât niște copii fidele ale acestora. Deci unde e marea inovație tehnologică?
  • cartelele se introduc invers față de cum ar trebui, adică nu cu vârful în față, că doar așa e la noi la români, trebuie să facem totul pe dos
  • tendița călătorilor este să introducă cartela și să o scoată imediat, doar că durează mai mult „compostarea” ca înainte. Durează mult la noii turnicheți de la metrou să proceseze informația de pe cartelă. Cred că și un Pentium se mișca mai repede.
  • mai mult, noii turnicheți seamănă cu cei prin care intră corporatiștii în fiecare zi în companii. Cei care sunteți corporatiști știți la ce mă refer.
  • de acum nu vom mai putea să îl rugăm pe domnul bodyguard să ne lase să trecem pe ușa de siguranță pentru a fluidiza traficul când iese toată lumea de la muncă și e super aglomerat, cum se mai putea la Aurel Vlaicu
  • prin unii turnicheți poți în același timp să intri și să ieși, ceea ce derutează și mai tare călătorii, mai ales în perioadele aglomerate din zi
  • la ieșirea din stația de metrou nu e nevoie să mai „compostați” cartela și ușile se deschid automat. Dacă sunteți grăbiți cum e cazul meu și chiar mergeți mai alert sau alergați, riscați să vă loviți de uși întrucât senzorii reacționează foarte încet
  • porțile turnicheților se deschid foarte greu, iar în perioadele aglomerate 7:30-9:00 și 17:00 – 18:30 ai toate șansele să ratezi metroul din cauza aceasta. Evident că garniturile de metrou nu sunt suplimentate cum ar fi normal în perioadele aglomerate când oamenii vin sau pleacă de la muncă/facultate/școală.
  • plata cu cardul contactless este nefuncțională la noii turnicheți din stațiile de metrou. În stațiile care încă mai au vechii turnicheți comuniști se poate face plata cu cardul contactless, însă durează o eternitate, și iar vei pierde iarăși metroul.
  • în toate orașele civilizate din Europa cardurile pentru mijloacele de transport în comun sunt contactless, doar la noi există plăcerea de a băga cartonul într-un aparat. Mai mult, există același card pentru toate mijloacele de transport în comun, indiferent că vorbim de metrou, autobuz, troileibuz, tramvai sau metrou ușor.

Vă vine să credeți sau nu, RATB folosește această tehnologie contactless de ani buni. Și a folosit-o și Metrorex până s-au despărțit de RATB. Evident, motivul despărțiri dintre RATB și Metrorex a fost că nu s-au înțeles la bani.

Training pentru noii turnicheți de din stațiile de metrou ținut chiar de angajații Metrorex

Acum o lună și ceva eram la Titan și încercam să intru la metrou. Tocmai ce dăduseră drumul în premieră la noii turnicheți. Eu știam deja șmecheria că trebuie să pun cartela invers de la stațiile care aveau câte un astfel de turnichet unic și inteligent. Mi se părea mie mai fancy să intru pe acolo decât prin turnicheții clasici, și cum aproape nimeni nu le folosea, era și un bun prilej de a ocoli aglomerația. Ei bine, angajații Metrorex făceau un adevărat training fiecărui călător, explicându-le cum se introduce cartela corect. Situație comico-tragică având în vedere că mă grăbeam să ajung la facultate și deja pierdusem două metrouri din cauza asta. Da, ai citit bine, două metrouri, nu unul. Primul era deja în stație când am ajuns, și l-aș fi putut prinde dacă mă grăbeam, iar pe al doilea l-am pierdut pentru că am stat preț de 10 minute până am putut să intru și eu la metrou.

Sunt tare curios cât a costat această investiție incredibilă a celor de la Metrorex pentru noii turnhicheți de la metrou. Îmi miroase așa a o mare spălare de bani. Nu vreau să dau verdicte nefondate și am nicio dovadă concretă în acest sesn, dar după ce 2 stații de metrou care circulă pe un singur tronson au costat peste 1 miliard de lei, mă aștept la orice.

Sursă foto: bucurestiulmeudrag.ro

Comentarii

comentarii

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ