Tipuri de like-uri. Imediat după ce ne trezim, în timpul micului dejun şi al cafelei, pe drum spre facultate, în timpul cursurilor, pe drumul de întoarcere, în cel mai aglomerat autobuz, la o ieşire cu prietenii, în timp ce ne rezolvǎm proiectele şi temele, în aglomeraţia din club, în toate aceste situaţii dăm like-uri. Trăim pe Facebook şi asta ne ocupǎ tot timpul. Dar despre Facebook şi dependenţa noastră de acest fenomen s-au scris destule.
Care este semnificaţia „like-ului” sau, mai bine zis, care sunt motivele pentru care toată ziua îl dăm? Toate like-urile sunt la fel? Toate like-urile semnificǎ acelaşi lucru? Am încercat să categorizez oarecum motivaţiile din spatele like-urilor sau aprecierilor, denumiri convenţional stabilite de către Mark Zuckerberg și echipa lui.
1.Like-urile sincere, dezinteresate. Sunt acele like-uri pe care le dai pur şi simplu pentru că îţi place respectiva postare, indiferent dacă este o poză reusitǎ, o melodie preferată sau un check-in care te bucură. Sunt acele like-uri pe care toţi ar trebui să ni le dorim şi pentru care sunt de părere că a fost inventat acest buton.
2.Like-urile de băgare în seamă. Le ştiţi şi le daţi şi voi. Sunt cele pe care le dai doar pentru a le vedea o anumită persoană pentru care ai o atracţie şi care doreşti să afle că şi tu exişti. Sunt mai multe urmări ale acestor tipuri de like-uri. a) Primeşti like înapoi şi astfel ai ocazia să porneşti o conversaţie cu respectivul/respectiva. b)Nu primeşti niciodată niciun like înapoi. c) Dacă insişti prea mult cu like-uri şi băgări în seamă, ai toate şansele să primeşti ignore.
3.Like-urile din obligaţie. Sunt cele pe care le dai următoarelor categorii de persoane: prietenii cei mai buni, şefi sau colegi de muncă, profesori, rude sau, în cel mai rău caz, părinţilor. Eu le mai numesc şi „like-urile din interes” sau „like-urile să fie bine”.
4.Like-urile de rutină. Le dai fie atunci când ai o dispoziţie bună, când nu ai mai intrat de mult pe Facebook şi sunt o grămadă de postǎri pe care abia acum le descoperi, fie vedetelor sau persoanei iubite. M-am gândit puţin dacă să încadrez această ultimă categorie la „obligaţie” sau „rutină”. Dacă ţi se va zice: „Am văzut că i-ai dat like lui “ X “ “, cel mai adesea răspunsul tău va fi: „Eu? Când?”. Pentru că nu le mai ţii minte, este o activitate pe care o faci mecanic.
5.Like-urile ipocrite. Aici este simplu. Sunt acele like-uri pe care le dai pozelor cu fostul/fosta împreună cu noua cucerire, deşi încă mai ai anumite sentimente. Vrei doar să arăţi că ai trecut peste momentul despărţirii. În această categorie, aş mai încadra şi like-urile pe care le dai pentru că te aştepţi, la un moment dat, să primeşti şi tu înapoi.
Categorii şi motivaţii pentru activitatea de a da like se mai pot găsi. Fiecare are, până la urmǎ, modul lui de a se raporta la Facebook. Este posibil ca mulţi dintre voi să nu vă regăsiţi în anumite categorii, ele fiind destul de subiectiv realizate. Ca o concluzie, nu toate like-urile/ aprecierile pe care le dǎm sau pe care le primim au ȋn spate aceleaşi intenţii, chiar dacǎ, prin convenţie, aratǎ la fel.
P.S.: Like-urile din categoriile 2,3,4 şi 5 nu se primesc pentru aceastǎ postare.
Sursa foto: www.indiegogo.com , www.vieodesign.com