duminică, iulie 21, 2024
Recrutare IQool
AcasăLifeStyleHobby-uriCaligrafeel - un business pornit din pasiunea pentru scrisul de mână

Caligrafeel – un business pornit din pasiunea pentru scrisul de mână

Eliza Bălașa este creatoarea brandului Caligrafeel, un demers antreprenorial pornit din pasiunea pentru caligrafie. Eliza este Digital Copywritter & Social Media Specialist și adoră să scrie povești, poezii sau gânduri. La facultate a studiat Publicitatea, iar la masterat a ales Social Media & Marketing Online. După mai mulți ani în care a lucrat în diverse agenții și la client, Eliza a decis să se dedice exclusiv pe creșterea Caligrafeel.

Când a început pasiunea ta pentru caligrafie?

Undeva prin 2017 mă confruntam cu un episod depresiv destul de urât și m-am gândit că m-ar ajuta să învăț să desenez. Făceam mici doodles pe care le completam cu câteva cuvinte, pe care îmi doream, desigur, să le scriu cât mai frumos. Habar n-aveam pe vremea aceea că există arta caligrafiei.

Cine te-a îndrumat?

La o simplă căutare pe google, mi s-a deschis în față un întreg univers cu mesaje scrise impecabil de mână. A fost dragoste de la prima literă, așa că au urmat sute de tutoriale, zeci de instrumente de scris, multe încercări eșuate, dar și mici victorii care m-au motivat să continui.

După 2 ani, am decis că-mi doresc să învăț de la un profesionist. Așa am ajuns la Deletras Madrid, unde am făcut primul meu curs de caligrafie copperplate, predat în limba spaniolă, de Anna Coll. A fost un major dream came true să învăț despre pasiunea mea într-unul dintre orașele mele de suflet 🙂

Ce ai făcut apoi?

Primii pași de la pasiune la un mic business n-au fost făcuți tocmai în mod conștient. Îmi plăcea pur și simplu să postez din când în când pe Instagram lucrările de care eram mândră. Mai întâi m-a rugat o prietenă să-i scriu un mesaj de mână ca să-l poată înrăma și dărui, apoi sora mea, apoi prietenii prietenilor, până s-a ajuns la oameni total necunoscuți.

Când s-a transformat pasiunea ta în „Caligrafeel?

Caligrafia a reușit să treacă de la câteva ore pe săptămână la a-mi ocupa, în prezent, cea mai mare parte din zi. Cu cât exersam mai mult, cu atât simțeam mai tare nevoia unui spațiu unde să expun ceea ce fac. Așa a apărut Caligrafeel, ca o mică galerie online a pasiunii și evoluției mele.

Cum ai ales numele brandului?

Povestea numelui e chiar simpatică. Copywriter fiind, m-am apucat să fac liste cu eventuale nume, să caut idei și jocuri de cuvinte, dar parcă niciunul nu era ce-mi doream. Apoi prietenul meu, care n-are nicio treabă cu industria creativă, mi-a scris: „ce spui de Caligrafeel?”. Asta a fost, n-am mai avut nevoie de alte variante.

Care a fost/ este cea mai grea parte? Dar cea mai frumoasă?

Cea mai grea parte de-a lungul timpului a fost să-mi mențin încrederea în mine chiar și atunci când a trebuit să trec prin 10 drafturi greșite ca să iasă o lucrare bună. Am învățat că, în secunda în care-ți pierzi răbdarea, nu mai ai nicio șansă să creezi ceva armonios.

La polul opus, există momentele în care penița se unduiește atât de armonios pe hârtie, încât nici nu-ți vine să crezi că mâna ta o coordonează. E un sentiment de liniște interioară pe care cu greu îl obțin din orice altceva – asta e cea mai frumoasă parte.

Cum ai trecut peste dificultățile afacerii?

Așa pare, că am trecut peste ele? 🙂 Să fii un mic antreprenor în România este una dintre cele mai mari provocări pe care le-am întâlnit vreodată. Recunosc că tone de lacrimi au fost vărsate în drum spre ANAF și Registrul Comerțului. Încă mi se pare foarte greu acest aspect, dar sentimentul de satisfacție pe care îl ai după ce ai rezolvat ceva ce părea imposibil e pe măsură.

Cât ai investit la început în „Caligrafeel”?

N-aș putea să-ți dau o sumă exactă, dar îți pot spune că am investit mult prea mult pe instrumentele greșite. Cam asta se întâmplă când te apuci să inveți și să faci experimente pe cont propriu…

În mod real, 500 euro mi-ar fi fost suficienți pentru a face un curs ok, pentru a-mi achiziționa instrumentele potrivite și pentru a deschide firma.

Când ai început să ai colaborări cu alte branduri?

Vai, cât de bucuroasă am fost când a venit prima colaborare cu un brand! S-a întâmplat în septembrie 2019, când HEIDI Chocolate sărbătorea 25 de ani de la apariție, iar eu i-am ajutat cu scrisori caligrafiate manual pentru câteva pachete de PR.

Restul colaborărilor cu branduri au venit destul de natural, eu lucrând în domeniul publicității.

Când și cum ai decis să transpui caligrafia pe diverse obiecte?

Primele „victime” au fost două căni primite cadou, undeva prin primăvara lui 2019; genul acela de căni pline de inimioare, trandafiri și alte dulcegării, un kitsch absolut. Nu voiam totuși să le arunc, așa că le-am vopsit integral, apoi am scris ceva simpatic peste. Au urmat farfurii, pereți, globuri de Crăciun, plăcuțe de lemn și multe altele.

Astăzi, cănile caligrafiate manual sunt unul dintre cele mai de succes produse din portofoliul Caligrafeel.

Care este profiul clienților tăi?

Clienții mei sunt, de fapt, mai mult cliente J) Peste 90% din targetul meu sunt persoane de sex feminin, cu vârste cuprinse între 19 și 45 de ani. Sunt femei iubitoare de frumos, care pun preț pe detalii; femei cărora le place să-și bea cafeaua dintr-o cană deosebită, să ofere cadouri unice și care știu să admire eleganța reflexiilor aurii dintr-o cerneală sidefată.

Ai recomanda unui tânăr să se angajeze mai întâi sau să își încerce norocul în antreprenoriat?

Prima mea încercare de antreprenoriat a fost în anul II de facultate, aveam o mică echipă de ursitoare pentru botez și animatori pentru copii. A fost o joacă și cam atât, lipsa de pregătire și-a spus cuvântul destul de repede.

Cred că experința de angajat este crucială pentru a putea fi antreprenor. Te învață să gestionezi task-uri și bugete, să construiești relații cu clienții, să respecți deadline-uri, să prioritizezi și să te cunoști pe tine ca profesionist. E mai simplu să te lovești de toate provocările care vin la pachet cu aceste aspecte ca angajat decât ca antreprenor.

Dacă ar fi să începi astăzi acest proiect, ce ai face mai întâi?

Un curs! De multe ori sunt „invidioasă” pe cei care vin la cursurile mele de caligrafie fără să fi ținut un toc de peniță în mână vreodată. E mult mai ușor să începi ceva atunci când ți se pun la dispoziție toate informațiile necesare, într-un mod structurat și ușor de aplicat.

Evoluția mea ar fi fost mult mai rapidă, dacă n-aș fi bâjbâit timp de doi ani printre tutoriale și instrumente greșite.

Cum proiectezi acest brand în viitor? Care sunt planurile de dezvoltare?

Îmi doresc ca pe viitor să mă axez mai mult pe partea de predare. Pe cât de tare îmi place să învăț lucruri noi din domeniul acesta, pe atât de mult îmi place să împărtășesc ceea ce știu. Mă bate gândul să pornesc și un canal de youtube în acest sens, dar mai durează un pic până ajung acolo.

Desigur, asta nu înseamnă că renunț la celelalte componente. Colaborările cu branduri, obiectele personalizate și mesajele caligrafiate manual rămân în picioare. Site-ul este aproape gata și el.

Aș vrea să las aici un gând care-mi stă deasupra biroului și pe care mi-l spun mie însămi zi de zi:

There is always a place în the world for what I create.

Mulțumesc mult că mi-ai dat ocazia să povestesc despre călătoria și pasiunea mea!

RELATED ARTICLES

Most Popular