Povestea Aceeași Mărie – pasiune studențească transformată în business

0
144
Aceeasi Marie
modele Aceeasi Marie

Antonia Negrău, owner Aceeași Mărie, și-a descoperit pasiunea pentru simbolurile tradiționale românești în facultate. A studiat Publicitate, la Facultatea de Comunicare și Relații Publice, din cadrul SNSPA, iar dorul de casă i-a accentuat dorința de a-l exprima în ceva fizic, palpabil. Primul pas a fost transpunerea dorului de casă în lucrarea sa de licență cu titlul „Integrarea elementelor folclorice în vestimentația contemporană”, iar după cursuri de styling și o școală de fashion business a luat naștere brandul „Aceeași Mărie”.

„Multe momente din copilărie le-am petrecut cu bunica mea. Am fost un copil tare norocos! Am avut o bunică exact ca în cărțile cu basme. Îmi spunea seara povești, făceam prăjituri împreună, iernile stăteam la gura sobei și mă învăța că cea mai bună pâine prăjită e cea făcută pe plită, pe care o mâncam mai apoi cu margarină și magiun. Avea război de țesut, făceam covoare, iar iernile erau nelipsite fără buși, veste sau căciuli.”

Cum ai învățat despre modă?

Despre modă am învățat singură, din tot ce am citit și din cursurile pe care le-am făcut. Despre producție, da, am mentorii mei, care mă sprijină și mă sfătuiesc cu numeroase lucruri din această zonă mai puțin distractivă.

Cât timp îți dedici acestei pasiuni?

De aproximativ trei luni mă ocup numai de acest business. Evident, totul a început treptat, cu un job full-time. Cu cât creștea businessul, cu atât era mai greu să țin pasul cu ambele joburi.

Cea mai grea parte e să lucrezi cu furnizorii.

Cea mai frumoasă parte e cea de creație. Preferata mea! Aș mai putea completa cu faptul că un business te ajută să te cunoști pe tine însuți, te provoacă și te învață ce înseamnă răbdarea.

Care au fost primi pași în inițierea afacerii?

Primii pași au fost să-mi creez o firmă, un site și să am un MVP, adică primele produse în care cred și pe care să le afișez pe site. Am ținut foarte mult la a avea stocuri, iar livrarea să fie făcută a doua zi sau chiar în aceeași zi, dacă respectiva comandă a fost dată până în ora 14:00. 

Pentru că mi-am făcut lucrarea de licență pe acest subiect, am reușit să înțeleg, prin intermediul studiilor de caz, ce nevoi au consumatorii. Am testat mult și am observat ce merge mai bine pentru un business ca al meu.

Cum ai ales numele brandului?

Cu toții cunoaștem zicala românească „Aceeași Mărie, cu altă pălărie”. E ușor de reținut, iar numele brandului face referire la combinația dintre tradițional și contemporan. Voiam ceva ce exprimă exact acest lucru, trecutul cu prezentul, vechiul și noul, tradiționalul și contemporanul, după cum am mai spus.

Mai înseamnă și orice haină tradițională (ie, fotă etc.), cu altă pălărie, adică reinterpretată. Pentru că Aceeași Mărie exact asta face, reinterpretează elemente din portul popular și le adaptează prezentului.

De ce ai ales să folosești simbolurile tradiționale românești pe articole vestimentare?

Pentru că mereu am fost pasionată de domeniul modei, pentru că atât mama, cât și bunica își creau propriile haine, iar eu foloseam rămășițele hainelor lor pentru a le face diverse ținute păpușilor mele. Știam că o să transform pasiunea asta în ceva palpabil.

Cum produci hainele?

Le produc atât cu ajutorul unor fabrici din România, cât și a unor doamne din satul din care provin. Brandul are și o componentă de afacere socială. Produsele noastre sunt realizate în București, dar și în satul de munte în care locuieşte bunica mea.

Mi-am dorit întotdeauna să pot ajuta oamenii din jurul meu, așa că am avut norocul de a găsi acolo câteva femei în vârstă care încă au putere şi dorinţă de muncă, şi care îşi pot aduce contribuţia câştigând şi nişte bani în acest fel. Sunt doamne care poate nu mai au niciun tip de venit, dar a căror pasiune este cusutul sau brodatul. Odată cu asta, am aflat povești care în trecut erau exprimate prin intermediul porturilor românești, tocmai de aceea sunt atât de speciale. Simbolurile tradiționale românești spun poveștile de viață ale oamenilor. Am început să extind acest lucru. De exemplu, rochia Roșu Aprins și Cămașa Dor sunt realizate de o doamnă din Brașov, pasionată de ii (iar când spun pasionată, vreau să spun că brodează, croiește cap-coadă o ie, lucruri pe care le-a învățat de plăcere).             

Cât de interesați sunt tinerii de valorile tradiționale românești?

Există o nișă din ce în ce mai mare, care apreciază valorile românești, însă este destul de aglomerată cu diverse tipuri de produse.  E de datoria noastră să ne diferențiem prin produse de calitate, livrate rapid.

Aș mai putea spune și că designul românesc este o nișă dintr-un fenomen tot mai prezent de întoarcere la valorile tradiționale, de revenire la ceea ce creează impresia de natural, autentic. Este vorba despre dor, pentru că acest lucru declanşează tendința oamenilor de a-și apropia bucăți din obiceiurile poporului, dorul de generațiile care au clădit trecutul.

Cum definești piața de fashion actuală?

Marii playeri din zona de retail dețin cea mai importantă parte din cota de piață totală. Pentru brandurile mici e o provocare să supraviețuiască într-o piață care pune tot mai multă presiune pe prețuri. Avantajul este că brandurile mici pot oferi o experiență personalizată care compensează costurile mai mari.

Mai cred și că tot mai mulți designeri români încep să se facă auziți. Pandemia și în special lockdown-ul din 2020 au arătat importanța producției locale. Marii retaileri online au apelat la branduri românești pentru a-și completa oferta, într-o perioadă în care marile depozite din Europa și Asia erau inaccesibile.

Cât ai investit la început în acest brand?

În primele luni, investiția pentru înregistrarea brandului „Aceeași Mărie” și primele stocuri a fost în jur de 5.000 de euro. Ulterior, tot profitul a fost reinvestit, astfel că ne apropiem de o investiție de 10.000 de euro.

Cum ai trecut peste dificultățile  întâmpinate în acest timp, din punct de vedere al dezvoltării acestui business ?

Cu mult sprijin moral din partea apropiaților mei. Situațiile mai puțin plăcute se rezolvă întotdeauna dacă ai un mindset puternic.

Ai recomanda unui tânăr să se angajeze mai întâi sau să își încerce norocul în antreprenoriat?

Aș recomanda ca mai întâi să se angajeze. Jobul îți creează o disciplină, experimentezi diverse domenii și te maturizează. Apoi, îți poți canaliza atenția către ce te pasionează mai mult.

Dacă ar fi să începi astăzi acest proiect, ce ai face mai întâi?

Cred că aș învăța mai multe lucruri despre partea de business. Sunt o persoană creativă și mereu m-am ferit de zona asta administrativă. Dar, cu timpul, am învățat să le îmbin pe amândouă.

Cum proiectezi „Aceeași Mărie” în viitor? Care sunt planurile de dezvoltare?

Pregătim constant noi colecții și concepte despre care vom vorbi la momentul potrivit. Momentan avem în plan pe următorii doi ani niște obiective clare, pe care sperăm să le îndeplinim.