Filmele bune în dublu exemplar – inspirația marilor regizori

0
165
filmele bune în dublu exemplar

Poate e vorba de pură coincidență, sau de un trend necunoscut nouă, ori, dimpotrivă, de bună voie și nesilită de nimeni, industria cinematografică a propus de-a lungul timpului filme ale căror scenarii seamănă izbitor de mult între ele. Atât de mult, încât în rotundul an 2018 am numi asta ,,match-ul perfect’’. Astfel de filme gemene ne fac să exclamăm în prag de epilog: ,,Acum e altfel, dar la fel ca întotdeauna”.

Considerând că nu toată lumea merge la film ca să aibă parte de o eternă revelație, iată zece din filmele bune în dublu exemplar, pe care ar trebui să le vezi în tandem cu jumătatea lor.

  1.  9 ½ Weeks vs 50 Shades of Grey

Acum 32 de ani, în 1986, se lansa misterioasa și scandaloasa dramă erotică ,,9 ½ Weeks”. Succesul său răsunător își are originea în scenele considerate inițial prea explicite, dar așa cum de obicei se întâmplă, publicul larg și-a deschis inima către controversa și transparența celor nouă săptămâni și jumătate, perioadă de timp care reprezintă durata poveștii de dragoste. Cu the end. Nu cu happy end.

Arhaicul happy end este străin și de mult mai actualul fenomen global, 50 Shades of Grey, care urmărește rețeta pentru un love story neconvențional și la fel de dezbătut.

Pe cei doi protagoniști, John Grey (9 ½ Weeks) și Christian Grey (50 Shades of Grey), nu îi leagă numai numele, ci și preferința pentru manifestarea dragostei într-o manieră excentrică, fantezistă.

Odată ce doleanțele jumătății masculine au fost aprobate, Elizabeth McGraw și Anastasia Steele trăiesc fericite, însă nu până la adânci bătrâneți. Finalul intensifică incompatibilitatea pe plan amoros. Elizabeth și Anastasia oferă deznodământul în ambele filme, prin părăsirea partenerilor, eliberându-se astfel, de sub dominația unui coșmar plin de senzualitate

  1. Fight Club vs The Machinist

Sau insomnie, flirt și dedublare

,,Fight Club”, cel mai controversat film al anului 1999, este ecranizarea romanului cu același nume al lui Chuck Palahniuk. Îmbinând acțiunea cu drama și cu un umor negru

(,, If I did have a tumor, I’d name it Marla”), filmul surprinde evoluția bizară a vieții protagonistului fără nume, de la o perioadă fără spirit, monotonă și lipsită de gust, către o serie de revelații, pe care finalul apoteotic le dezvăluie într-o manieră bruscă și neașteptată. Cu un job nesatisfăcător, la care adăugăm insomnia, salvarea ultimului lui gram de viață este datorată lui Tyler Durden, un vânzător de săpun și impostoarei Marla Singer. Sensul apare, sau dimpotrivă, dispare, când bărbatul realizează că el și Tyler nu sunt atât de diferiți pe cât ar fi părut.

Exact aceleași sentimente de confuzie îl năpădesc și pe Trevor Reznik cinci ani mai târziu, în 2004, când are loc lansarea filmului ,,The Machinist”. Insomnia, alături de un accident la locul de muncă trezesc tulburări psihice în mintea lui Reznik, determinând pierderea lucidității acestuia. Paranoia se instalează treptat, odată cu apariția lui Ivan, cu care protagonistul se identifică în final (,, I know who you are. I know who you are. I know who you are”). 

  1. Sweet November vs A Walk to Remember

Anii 2001 și  2002, aduc în atenția publicului povești scurte, dar intense, de dragoste.

Distrasă de către Nelson Moss în timpul examenului scris de obținere a permisului de conducere, Sara Deever decide ca ar fi potrivit să îi propună acestuia să se mute pe tot parcursul lunii noiembrie alături de ea. Totul în beneficiul lui, evident, întrucât, spune ea: ,,Nelson, I can help you.. I have a gift, a special ability to help men with problems”. Deși acceptă cu greu, la sfârșitul perioadei de conviețuire cu atipica Sara, bărbatul este încredințat că s-a îndrăgostit, fapt certificat printr-o cerere  în căsătorie.

Cerere pe care o adresează și adolescentul Landon Carter lui Jamie Sullivan (,, A Walk to Remember”), de care se îndrăgostește și cu care are șansa de a petrece o perioadă de timp împreună. Nici mai mult, nici mai puțin, pentru că deși au alături parteneri care ar face orice pentru ele, viața Sarei și a lui Jamie ia o întorsătură radicală, cele două împărtășind un destin nemilos. Sweet November și A Walk to Remember sunt unele dintre filmele bune în dublu exemplar.

  1. Friends With Benefits vs No Strings Attached

2011 este despre femei și bărbați. Despre cum ,,o prietenie fără obligații” este un joc riscant, cu reguli care anticipează eșecul. Dar mai poate fi numit eșec găsirea sufletului pereche?

De la semnarea unui contract pentru job, până la prieteni cu beneficii nu este decât un pas. Jamie Rellis și Dylan Harper se bucură de o conexiune care nu poate fi negată de nimeni, cu excepția lor. Având amândoi un trecut amoros ratat, tinerii evită să dea frâu liber sentimentelor de teama clișeelor, care, de fapt, stau la baza întregii acțiuni. La câteva ore după ce se cunosc începe un joc riscant, în care numai despre prietenie nu se poate vorbi.

,,No strings attached” împărtășește aceeași frică de implicare,a unor protagoniști diferiți (Emma și Adam), care se potrivesc perfect, se angajează într-o relație trăznită și exclud atașarea emoțională. Filmele au un contur comun și o viziune modernă asupra dragostei: se pornește de la cunoașterea fizică a partenerului și se încheie cu pătrunderea sufletului.

  1. Grease vs Cry-Baby

Pe scurt, Romeo și Julieta cu geci de piele.

Doar că John Travolta și Johnny Depp nu au mai auzit de o problemă în dragoste care să nu poată fi remediată printr-un cântec.

Asemănarea este izbitoare, începând cu vestimentația alcătuită preponderent din jachete negre, jeanși și tricou alb, pe partea masculină, și rochii colorate accesorizate cu panglici în păr în jumătatea feminină. Cu păr blond și cu inocența caracteristică vârstei, Alison Vernon –Williams și Sandy Olsson sunt îndrăgostite iremediabil de ,,Cry-Baby” Walker, respectiv, Danny Zuko, liderii rebelilor.

Libertate și dragoste, aceasta este rugăciunea adolescenților cu gel în păr.

Sentimentul de deja-vu este cert. Și este plăcut. Nimic nu este în zadar. Filmele bune sosesc în dublu exemplar.