Asociația Fotoclub „Mircea Faria” din Craiova, în parteneriat cu Muzeul Național al Țăranului Român, vă invită joi, 3 noiembrie 2016, la ora 17, la sala Acvariu, la vernisajul expoziției Fântânile Olteniei. Expoziția găzduiește lucrările fotografilor Dorian Delureanu și Cristian Bassa și este rezultatul unui proiect de cartografiere a fântânilor de uz comunitar din regiunea Olteniei.
Expoziția va fi deschisă la Muzeul Național al Țăranului Român, sala Acvariu, în perioada 3-27 noiembrie 2016. Intrarea este liberă.
„Multe fântâni fuseră în Oltenia, spun localnicii, dar și puține rămaseră în picioare, oamenii împrăștiindu-se, locurile schimbându-și proprietarii, drumurile și hotarele. S-a dus vorba cum că unele fântâni ar mai fi, dar că se distrug repede și că ar trebui să știm ceva despre ele. De aici s-au plănuit drumuri cu oameni știuți de-ai locurilor, pentru a le înșira pe hartă pe cele ce rezistă trecerii timpului.
Constructori de fântâni au fost mai întâi păstori și oameni așezați (plugari), fântânile fiind un loc în jurul căruia s-au construit așezări permanente sau de transhumanță, dar și o resursă gestionată în comun, precum pășunile comunale. Mai pe urmă, constructorii lor au fost gospodari, oameni ai muncii la sate și orașe.
Fântânile Olteniei rurale nu sunt toate la fel. Unele sunt mai vechi, de dincolo de perioada comunistă, până foarte departe, consemnate în documente de vânzare-cumpărare de pământuri, însemnate pe hărți comerciale, puncte vitale pentru asigurarea transportului persoanelor și mărfurilor cu vehicule trase de animale, parte din ritualuri religioase și obiceiuri ale locurilor. Fântânile mai noi, construite prin anii ‘60-‘70, înlocuiesc și/sau adaugă elemente din arhitectura vremii și materiale de construcții noi (acoperișul de ciment, tablă, planșeul, măsuțe, garduri) peste trecutul din piatră și lemn al primelor, cele doar cu încheieturi de fier.
Fântânile întâlnite se deosebesc unele de altele prin mecanismul care pune în mișcare apa și anume: fântâni cu cumpănă, cu roată, cu scripete și bârnă, cu pompă, jgheab pentru animale. Sunt consemnate în Oltenia mai multe roluri ritualice ale fântânii cum ar fi: fântână de pomană până la al șaptelea neam (cu cruci pe stâlpi), fântână de întâlnire, de nuntă, fântână de hotar, fântână ca loc de ritual de purificare și ștergere a păcatelor, fântână de descântec. Valorarea socială și ecologică înscrisă în memoria colectivităților o precedă pe cea de întrebuințare: chiar dacă devin nefuncționale sau doar apa lor nu mai este potabilă, nu se dărâmă, acest lucru fiind considerat de rău augur pentru comunitate, la fel cum este interpretat și secarea apei fântânilor.
Prin călătoriile lor, desfășurate anul acesta în peste 40 de locuri din județele Dolj și Mehedinți, cei doi fotografi, Dorian Delureanu și Cristian Bassa, au avut ca obiectiv o primă documentare a unor fântâni vechi din Oltenia și a spațiilor în care acestea se regăsesc. În proiect sunt incluse fântânile de sat și de hotar/răscruce, multe aflate într-un stadiu avansat de degradare. Odată cu dispariția lor, o hartă a peisajelor și traiectoriilor vieții rurale cotidiene din Oltenia s-ar risipi. Punctul de plecare al proiectului și al expoziției îl reprezintă explorările din Dolj și Mehedinți, urmând să se extindă și în celelalte județe din Oltenia. O țintă a acestui proiect ambițios este realizarea unei hărți a acestor monumente cu elemente specifice de identificare. Traseul realizat a fost deja indexat în varianta unei hărți electronice.
Expoziția preia mesajul proiectului Fântâni singuratice din Oltenia pentru a-l face cunoscut publicului de muzeu din România, pornind de la fotografiile și notele realizate de-a lungul călătoriilor. Fotografiile sunt realizate atât pe film, cât și în format digital, alb-negru, dar și color tocmai în ideea de a percepe imaginea acestor fântâni și ca urme, documente de arhivă, dar, totodată, și ca pe locuri vii pe hărțile mentale ale comunităților rurale”. (Cristina Irian)
Va așteptăm pe 3 noiembrie, la ora 17, în Sala Acvariu la vernisaj, unde veți alfa de la cei implicați în proiect povești documentate ale fântânilor din Oltenia.
DORIAN DELUREANU (n. 1967 la Drobeta Turnu Severin) inginer, în prezent activează în domeniul dezvoltării regionale. A fotografiat în perioada 1993-2000 spectacolele Teatrului Național din Craiova; a urmat un curs de portret sub îndrumarea Lucianei Mulas în San Marino în 1995 și un stagiu de fotografie la Avignon Theatre Festival. A realizat fotografii la spectacole regizate de Beatrice Bleonț, Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Topa Gábor, Vlad Mugur.
Dorian a realizat șase expoziții personale, iar fotografii de ale sale fac parte din colecția World Press Photo Foundation. A publicat în Le Nouvel Observateur și în revistele Scena și Teatrul azi. A coordonat expozițiile și publicarea albumelor fotografului craiovean Victor Boldâr: 07.05.75/Impresii – Henri Cartier Bresson în Oltenia și Victor Boldar-Fotograful peliculei de cursă lungă.
Dorian este membru al Fotoclubului „Mircea Faria” din Craiova (fondat în 1963), iar din 2014 este președinte al fotoclubului.
Expoziții: 3 expoziții personale (1994-2000) de fotografie organizate la Teatrul Național Craiova – Craiova Shakespeare Festival edițiile 1 (în colaborare cu fotograful englez Sean Hudson), 2, 3; Expoziție personală Lumină și mișcare – Țară Bascilor (2004), Galeria „Photo Ranger”, Craiova; Expoziție personală Digigrafica-Nud (2008), Galeria „Mircea Faria”, Craiova; Expoziție personală Misterele Craiovei (2009), Muzeul de Artă Craiova.
CRISTIAN BASSA (n. 1980, București) lucrează în domeniul bancar. A urmat cursurile de fotografie ale Școlii de Poetică Fotografică „Francisc Mraz” (2009-2011), dar și cursuri de fotojurnalism și de proiecte foto documentare.
Cristian este designer, editor și pasionat de volume de fotografie. A fost editor al revistei FOTO4ALL (2015-2016), editor principal al revistei online de fotografie Oitzarisme (2014-2016). În prezent este editor al revistei-blog de fotografie CRITICAL MESS.
Cristian a inițiat și desfășurat patru proiecte de fotografie în scopuri sociale pentru organizații caritabile, inițiative care au fost finalizate și cu expoziții personale. Este pasionat de fotografie ca modalitate de exprimare și ca forță documentară. Fotografiază atât pe film, cât și pe digital, pe fiecare mediu având proiecte fotografice de lungă durată.
Cristian organizează evenimente și întâlniri fotografice, printre care seriile de expoziții de fotografie pe film „Argentik” edițiile 1-3, seriile atelier „Clasa de Fotografie” 1-3. Este co-organizator al Bucharest Photo Week 2016.
Concept expozițional: Cristina Irian și Bogdan Iancu