duminică, noiembrie 28, 2021
Recrutare IQool
AcasăDespre tineExploratist: 10 concepte care au definit piata de HR in ultimii 10...

Exploratist: 10 concepte care au definit piata de HR in ultimii 10 ani

Recrutare, teambuilding, comunicare interna, recunoastere, well-being, employer branding – sunt cateva dintre conceptele care au definit piata muncii in ultimul deceniu, arata o analiza a Exploratist, companie locala de employee experience, cu ocazia implinirii a 10 ani de activitate. Totodata, printre schimbarile notabile, accelerate de pandemie, se numara mutarea celor mai multe procese specifice HR in online, o eficientizare a costurilor si o redistribuire a bugetelor catre concepte noi precum employee experience – strategie integrata si well-being, trenduri care au marcat ultimii ani si contureaza parcursul angajatului in companie si in anii urmatori.

In 10 ani de activitate, Exploratist a dezvoltat peste 700 de proiecte cu peste 100.000 de beneficiari din 100 de companii romanesti si multinationale. Astfel, analizand cei 10 ani de activitate, prin prisma celor peste 150 de solutii implementate, Exploratist a extras cele 10 concepte care au marcat ultimul deceniu din perspectiva HR: recrutare si induction, teambuilding, training, managementul performantei, comunicarea interna, recognition, learning and development, onboarding, well-being si employer branding.

In urma cu 10 ani, focusul in aria HR era recrutarea, ca proces de sine statator. Companiile erau concentrate pe identificarea si atragerea celor mai buni profesionisti. Procesul urmarea evaluarea CV-urilor din perspectiva deprinderilor de profesionist ale candidatului, alaturi de calitatile soft, daca era vorba despre ocuparea unui job managerial, explica Silviu Andrei Petran, managing director Exploratist. Complementar recrutarii era procesul de induction, o familiarizare rapida cu organizatia. Resursele erau orientate catre standardizare.

Recrutarea in 2021 se face adesea online ori printr-un proces hibrid, pe fondul pandemiei care a schimbat regulile angajarii. Resursele alocate acestei etape sunt doar o parte din intregul proces de extindere a unei echipe, iar actiuni precum welcome-kit-ul (mapa de introducere in cultura organizationala) si workshopul de induction au devenit onboarding, un proces de integrare complex si customizat in functie de rolul angajatul si specificul unui anumit departament. Acesta poate dura si cateva luni.

Rolul de integrare nu mai este responsabilitatea unei singure persoane, ci o colaborare intre HR, manager si chiar colegi din departamente. Inca din aceasta etapa sunt identificati colegii high-potential, care pot fi deja inclusi in contexte de dezvoltare accelerata, pentru a putea prelua  imediat roluri cheie inca vacante, chiar si la nivel managerial, exemplifica Silviu Andrei Petran.

De la formare profesionala, la platforme de micro-learning

In acelasi sens, trainingul punctual, al carui scop era dezvoltarea de competente profesionale chiar la locul de munca sau imbunatatirea unor abilitati soft, s-a transformat intr-un concept cu o durata continua – Learning&Development. L&D-ul este sustinut de interventii diverse: studii la clasa, aplicatii dedicate, e-learning. Ultimii aproape doi ani au dus acest proces catre online, accelerandu-l prin platforme experientiale de micro-learning populate cu continut tip „discovery” usor de accesat, interactiv si spart in etape aliniate ritmului individual de invatare.

Party-urile si teambuilding-urile – primele elemente experientiale, precursoarele comunicarii interne integrate

Party-urile de sarbatori au fost, alaturi de teambuilding-uri, primele elemente de engagement din zona Resurse Umane, centrate pe cunoasterea informala care, la birou se transforma in colaborare si coeziune.

Comunicarea interna s-a dezvoltat ca rol de sine statator pentru a facilita agregat procesele de informare la toate nivelurile, a creste atasamentul colegilor fata de companie si a asimila valorile organizationale.

Instrumentele initiale ca revistele interne au fost transpuse online si treptat inlocuite cu formate inspirate din TV si entertainment, care se consuma usor si rapid.  Odata intensificate aceste activitati, a aparut nevoia de a masura impactul asupra angajatilor. In prezent, cele mai multe companii deruleaza periodic sondaje de engagement. In urma rezultatelor, compania seteaza KPIs si creeaza un plan de imbunatatire cu actiuni din zone organizationale complementare: HR, inovatie, change management, comunicare, zona operationala.

Well-beingul – de la facilitati punctuale la strategii consistente care vizeaza starea de bine

Well-beingul a pornit din zona de compensatii si beneficii, de la elementele de tehnologie si mobilitate (telefon mobil si laptop), spre zona de protectie (abonamente in sistemul privat de sanatate, sisteme de pensii private). A ajuns la vouchere, zile suplimentare de concediu, abonamente la carti sau tabere si burse pentru copiii angajatilor, conturandu-se ca solutie impotriva fenomenului de „burnout”. Probabilitatea resimtirii unui stres de acest tip a crescut in timpul pandemiei. Companiile au actionat  rapid implementand programe integrate care acopera sesiuni de consiliere psihologica, workshopuri de well-being mental, echilibru emotional, spiritual si revigorare fizica, precum si well-being financiar.

Employee experience, trendul care defineste prezentul

De-a lungul celor 10 ani  s-au dezvoltat concepte noi, precum employee engagement, prin care angajatul este in centru si graviteaza in jurul proceselor care construiesc experienta sa in companie.

Evaluarea performantei este privita dintr-o perspectiva 360 de grade, care include atat evaluarile conform KPIs, dar si feedbackul managerului si al colegilor de echipa. Sistemele de bonusare au evoluat de la prime, la actiuni care valorizeaza angajatul si ii confirma pozitia in ecosistemul companiei. Din ce in ce mai mult, companiile promoveaza azi si apreciaza public „intraprenoriatul”.

Primesc recognition colegii care exprima elemente din cultura antreprenoriala: autonomie si responsabilitate individuala, initiativa si proactivitatate.  Strans legat de recunoastere se dezvolta employer branding-ul intern si extern. Oamenii cu ADN-ul companiei promoveaza in intern misiunea si valorile si sunt recunoscuti ca ambasadori de brand. De cativa ani, rolul lor s-a extins in mediul extern, completand campaniile externe de recrutare.

Perceptia globala la nivel de HR arata o crestere semnificativa a importantei employee experience: in 2020 – 27% considerau aceasta componenta ca fiind cea mai importanta din strategia de HR, iar studiile arata ca procentul va creste la 35% in 2022. La nivel local, observam o crestere comparabila pentru astfel de programe. Bugetele cresc si ele proportional, cu mentiunea ca acestea sunt influentate consistent de mediul de implementare. Astfel, experientele sunt mult mai eficiente din punct de vedere cost atunci cand se desfasoara in online, decat in offline, mai explica Silviu Andrei Petran.

Factorii care determina evolutia bugetelor sunt tipul de executie, complexitatea acesteia si introducerea tehnologiei.

Analizand programele pentru angajati livrate de Exploratist in ultimii 10 ani, se observa o crestere de 35% a bugetelor pentru evenimentele corporate (de la 65 la 90 de euro/persoana in 2021), de 25% pentru sesiuni de team engagement (de la 40 euro/persoana la 50 de euro/persoana), si o crestere de 35% in ceea ce priveste programele de comunicare interna.

Primele trei sectoare din care Exploratist primeste cele mai multe cereri sunt industriile IT&C (40%), sectorul financiar (30%) si FMCG (30%).

In portofoliul de proiecte al Exploratist, pe primul loc ca pondere se afla comunicarea interna si employer branding-ul, urmate de evenimentele corporate online si teambuilding-urile in online. Alaturi de acestea se numara sesiunile de well-being si dezvoltare personala, programele de learning, cele de recunoastere si onboardingul digital.

*****

Exploratist este agentie locala de employee experience care livreaza integrat servicii si produse de HR, marketing si digital menite sa acopere toate etapele parcurse de angajati intr-o organizatie, de la onboarding si L&D pana la comunicare interna, evenimente si programe de engagement.

Exploratist aduce de 10 ani oamenii mai aproape unii de ceilalti si de cultura organizatiilor. People first. Everyday.

RELATED ARTICLES
spot_img
spot_img

Most Popular