Fie că e vorba de modă, de protecție împotriva ultravioletelor sau pentru a se evita formarea ridurilor, ochelarii se soare au devenit indispensabili pentru orice ținută, plimbare în parc, ieșit la o terasă sau chiar apariție într-un videoclip. De-a lungul timpului aceștia au evoluat într-un mod neașteptat și surprinzător.

Porter-primii-ochelari-de-soare

La început, ei erau utilizați în cu totul alt scop. Împăratul roman Nero privea luptele gladiatorilor printr-o pereche de ochelari sub formă de smaralde lustruite. Inuiții foloseau ochelari de soare făcuți din fildeș pentru a se apăra de soarele reflectat în zăpadă. Chinezii i-au folosit pentru prima dată în Asia, în special de judecătorii chinezi, care îi purtau pentru a-și disimula expresiile faciale în fața martorilor interogați.

Pe la mijlocul secolului XVIII, englezul James Ayschough ajunge la concluzia că lentilele colorate în albastru sau verde ar putea ajuta la corectarea unor probleme oftalmologice. Și bolnavilor de sifilis le erau recomandate lentilele galbene sau maro. Acest lucru se întâmpla în secolul XIX, când bolile culminau în Europa. Lentilele colorate erau folosite și de starurile de film pentru a-și ascunde ochii roșii cauzați de filmările lungi și obositoare sau ca o modalitate de a se deghiza când ieșeau pe străzi. Prin anii ’30, piloții din armata americană utilizau ochelarii cu lentile verzi pentru a se proteja de soarele puternic de la altitudini ridicate. Treptat, acest model a început să fie folosit și de vedetele de film americane, căpătând astfel un aer misterios și făcându-i să pară aventurioși, mai puternici și mai rebeli. Avem exemplu pe James Bond, Dirty Harry sau Matrix.

În anii ’60, Bob Dylan şi Audrey Hepburn au devenit simboluri ale modei ochelarilor de soare. Astăzi, pentru sportivi şi astronauţi, ochelarii de soare au devenit indispensabili și sunt construiți special din materiale de ultimă generaţie. După anii 2000, s-au pus în vânzare ochelari de soare Doggles pentru câini, o invenție aparent inutilă, dar cu un succes uriaș pe piață. Până și guvernul american i-au cumpărat pentru câinii din zonele de luptă din Iraq şi Afghanistan.

În zilele noastre se folosesc cele mi bizare modele de ochelari pentru a acapara atenția și a ieși cât mai mult în evidență. Nu mai poate fi vorba de protecție împotriva razelor ultraviolete, de comoditatea cu care îi porți, de forma care ți se potrivește, ci de a fi cool, unic și surprinzător.

Comentarii

comentarii