casier

Indiferent de ce te ocupi acum (cu atât mai bine dacă ești șomer), cred că ar trebui să lucrezi măcar o dată în retail. Nu vorbesc din povești, prima mea experiență de salariat a fost acum două veri, fiind casier într-un hipermarket.

Da, eu eram casierul acela prost care fură sau bate un produs de mai multe ori ca să te trezești cu surprize pe bon când ajungi acasă. Cel puțin asta auzeam în fiecare discuție când se vorbea de un casier. În perioada în care am lucrat la casă am avut timp lejer la dispoziție să observ și să trag niște concluzii, mai multe despre clienți decât despre colegii mei.

Nici n-a trebuit să mint în CV când am scris că experiența dobândită în hipermarket m-a impactat puternic. Chiar înveți multe când trebuie să gestionezi toate problemele și frustrările clienților într-un timp destul de scurt încât să nu se facă prea mare coadă. Și nu sunt doar oameni care au fost nemulțumiți de experiența din magazin, sunt și oamenii care au avut un meeting la prima oră a dimineții, cei a căror zodie a intrat în Mercur retrograd și cei care s-au uitat la meciul naționalei României. Atât ei, cât și cei care au probleme mai serioase, vin să se descarce de toate problemele la casă, fie că îi întrebi de sănătate sau dacă doresc punguță.

 

De ce toată lumea trebuie să lucreze măcar o dată în retail

Aici lucrurile variază, dar cert este că nu trebuie să intervină Fortuna ca să schimbe cursul întâmplărilor, ci doar să se petreacă o simplă inadvertență ca lucrurile să devină spumoase. Reproșuri însoțite de câte un „eufemism” vezi Doamne, tachinarea, compararea statutului social, amenințările și eventual, ulteriorul scandal cu cei de la pază. Ca un Harap-Alb am trecut prin toate probele maturizării pe care le-am menționat, dar fără s-o cer. Aș fi avut zile la fel de mediocre și fără toate scandalurile inutile care se puteau rezolva printr-o discuție amiabilă. Adevăratele tragedii nu se întâmplă la casa de mercat, cum nici în retail în general, iar aici se pierd clienții de multe ori.

Recunosc, câteva clișee despre casieri sunt adevărate, cum nu toți clienții pe care i-am avut nu se pliază pe un singur tipar. Dar acum mă refer la multele răutăți gratuite pe care trebuie să le înghită astfel de persoane deoarece „clientul are mereu dreptate”. Dar ca să fiu dreaptă, indiferent de domeniu, pentru că fiecare job are dificultățile lui, la finalul zilei, totul cântărește mai mult decât credem.

Când zic că toată lumea ar trebui să lucreze măcar o dată în retail, nu o spun ca să mă răzbun pe toți clienții care-mi făceau zilele mai intense, ci ca formă de empatie. Cei care chiar nu știu să se comporte cu o persoană o să aibă cel mai mult de beneficiat în urma jobului. Pe de altă parte, cei care deja au cei 7 ani de acasă și dovedesc asta poate vor învăța să nu eticheteze sau să fie mai răbdători, calmi și empatici. Iar cei care deja știu toate lucrurile astea și se comportă ca atare – voi de unde vă faceți cumpărăturile? Nu de alta, dar deja intru în vacanța de vară.

Cred că ar trebui să privim omul care ne servește precum în cazul taximetristului sau chelnerului care până la urmă, doar își fac treaba (mai bine sau mai rău) și față de care ne simțim obligați să-i răsplătim cu clasicul bacșiș. În cazul acesta, înlocuim bancnota de 5 lei cu, dacă nu se poate un zâmbet, minimul de respect cuvenit unei persoane care ne servește. Nu respectul propriu-zis care se câștigă, ci acea formă respectuasă pe care ar trebui s-o avem înainte să trecem la atac. Totuși, să fim pe picior de pace și să fim mai buni, zic. Ne-am face toți câte o favoare.

Surse foto: 123rf.com, hrwatchdog.calchamber.com

Comentarii

comentarii