De-a lungul timpului, rezultatele testelor IQ au trimis destui oameni la colțul de rușine, sau, dimpotrivă, le-au dat un motiv pentru a se plimba țanțoși printre semeni. Ambele tabere ar trebui puse urgent în formație de câte doi, în poziția „pe loc, repaus”, întrucât s-a dovedit demult că teoria coeficientului de inteligență este discriminatorie. Testele IQ sunt concepute pentru a depista doar inteligența logico-matematică. Însă, potrivit psihologul Howard Gardner, există mai multe tipuri de inteligență.
Teoria inteligențelor multiple, formulată de Gardner, prin anii `90, include opt tipuri de inteligență:
1. Inteligența verbală/lingvistică – aceasta reprezintă capacitatea de a folosi eficient cuvintele, fie în registrul oral, fie în registrul scris. De aceea devin unii actori, jurnaliști, avocați, scriitori, politicieni, poligloți ș.a.m.d. Tot de aceea bunicul/ unchiul/ prietenul X știa să spună povești grozave, pe care le-am fi putut asculta la nesfârșit.
2. Inteligenţa logică/matematică – măsurabilă prin teste IQ și ușor de observat la orele de matematică din școală. Acest tip de inteligenţă cuprinde şi capacitatea de a clasifica, de a anticipa, de a sintetiza informația, de a stabili priorităţi şi de a înţelege relaţiile de cauzalitate.
3. Inteligenţa vizuală/spaţială – cuprinde capacitatea de a percepe corect lumea pe cale vizuală, dar şi capacitatea de a recrea propriile experienţe vizuale. De aceea unii au fost as la orele de geometrie sau, dimpotrivă, au fost aproape de corigență. Pictorul, sculptorul, arhitectul, cartograful, fotograful, cu toţii dețin capacitatea de a transfera imagini mentale asupra unei creații proprii.
4. Inteligenţa corporală/kinestezică – include deprinderi fizice, precum coordonarea, echilibrul, dexteritatea, forţa, flexibilitatea, viteza, dar şi capacitatea de a identifica diverse lucruri prin atingere. Acest tip de inteligenţă se observă la atleți, la dansatori, și este de dorit la chirurgi, dar și la piloții care trebuie să îşi regleze cu fineţe aparatura de bord.
5. Inteligenţa muzicală/ritmică – cuprinde capacitatea de a percepe și de a identifica sunete, melodii, chiar dacă se aud în surdină. De asemenea, include capacitatea de a compune sau de a interpreta piese cu vocea sau cu alte instrumente.
6. Inteligenţa interpersonală – reprezintă abilitatea de a sesiza şi de a evalua cu rapiditate stările, intenţiile, motivaţiile şi sentimentele celorlalţi. Aceasta include sesizarea expresiei faciale, a inflexiunilor vocii, a gesturilor, dar și capacitatea de a reacţiona eficient la diverse situaţii de comunicare. De aceea unii sunt lideri în grupurile de prieteni, câștigă la poker, sunt buni confidenți sau ajung psihologi.
7. Inteligenţa intrapersonală – presupune capacitatea de a avea o reprezentare de sine corectă, de a cunoaşte calităţile personale, dar şi punctele slabe, de a avea conştiinţa stărilor interioare, a propriilor intenţii, motivaţii, de a cunoaşte propriul temperament şi propriile dorinţe. Prin urmare, cuprinde capacitatea de autodisciplină, autoînţelegere şi autoevaluare.
8. Inteligenţa naturalistă – cuprinde capacitatea de a reține denumiri și trăsături ale unor insecte, plante, animale. Aici se încadrează pasionații de ecologie, zoologie, botanică, expediții în natură, dar și colecționarii de insecte, veterinarii ș.a.m.d.
Este de reținut faptul că, în afară de inteligența logico-matematică, măsurabilă prin teste IQ, celelalte șapte tipuri de inteligență, formulate de Gardner, nu se pot testa. Însă, acestea se pot observa. Din păcate, în sistemul educațional din țara noastră nu este prea mult loc pentru recunoașterea și exploatarea tipurilor de inteligență care nu au legătură cu matematica sau cu limba română. Un reportaj, care prezintă excelent acest neajuns al școlilor românești, poate fi văzut aici.
Surse foto: coredigitalworks.com, kentuckypress.wordpress.com, rcasau.wordpress.com, cotidianul.ro, theredlist.com, promfih.com, poker-full.com, smoothware.com, galleryhip.com