marți, decembrie 3, 2024
Recrutare IQool
AcasăEducație & carierăAdmitere și universitateCum este să fii student la... Medicină Generală - episodul 7

Cum este să fii student la… Medicină Generală – episodul 7

Încă din perioada liceului, mulți elevi sunt în căutarea drumului care le definește viitorul. Unii aleg să meargă în domenii ce țin de tehnologie, unii în domenii ale științelor exacte, iar alții au o înclinație spre sfera socială, dorindu-și să ajute oamenii din jurul lor. Cea din urmă categorie vizează și viitorii medici, salvatorii de mâine sau, așa cum mai sunt supranumiți, ,,îngerii în halate albe”.

Episodul 7 din seria ,,Cum este să fii student la…” vine cu poveștile a trei studente, care au decis să urmeze calea Medicinii și Asistenței Medicale Generale. Nu este un drum ușor, însă dorința de a-i ajuta pe oamenii suferinzi a fost, în cazul celor trei studente, mai presus de orice gând pasager din timpul școlii. Prin urmare, acest episod va fi despre ambiție, dedicare, dar cel mai important, empatie față de oameni. De unde a venit pasiunea pentru a urma o asemenea carieră, ce dificultăți au întâmpinat până acum cele trei studente și ce își doresc pe viitor – toate aceste informații se regăsesc în continuare, în cadrul experiențelor pe care studentele ni le-au împărtășit.

  • De unde a început totul

Ilinca este studentă în primul an la Facultatea de Medicină și Farmacie din Oradea, la specializarea Medicină Generală, iar pasiunea pentru chimie și biologie s-a născut în copilărie. În liceu, Ilinca a realizat că trebuie să urmeze o carieră în Medicină:

,,Sunt o fire foarte săritoare și iubesc să ajut lumea din jurul meu și să-i văd că sunt mai fericiți și sănătoși datorită muncii și devotamentului meu. Am ales să dau la Medicină Generală, întrucât am devenit foarte pasionată de chirurgia plastică și toate aspectele ei, și doar această specializare m-ar fi ajutat să ajung acolo.”

Pasionată de chimie și biologie a fost și Narcisa, studentă în anul I la Medicină Generală în cadrul Universității de Medicină și Farmacie ,,Carol Davila” din București: ,,Pentru mine, nu prea a existat vreodată altă cale decât cea aleasă acum. Am mai avut gânduri pasagere, dar nu a fost nimic concret care să mă facă să renunț la ideea de medicină. Am crescut înconjurată de cadre medicale, m-a fascinat relația frumoasă dintre medic și pacient și am apreciat pasiunea pe care ei o pun în tot ceea ce fac. Așa că, de mică, m-am visat la facultatea asta.”

Deși inițial a avut gânduri să dea la Medicină Generală, Denisa a urmat calea Asistenței Medicale Generale. Acum, fiind în anul IV de studiu la Facultatea de Moașe și Asistență Medicală, în cadrul Universității de Medicină și Farmacie ,,Carol Davila” din București, aceasta știe că a luat cea mai bună decizie pentru ea:

,,Încă de mică, am fost fascinată de manevrele făcute de medicii sau asistentele de prin filme, sau ce mai vedeam pe la știri. Apoi, am mai crescut și mi-am dat seama că pot să urmez și eu un astfel de drum, mai ales că iubesc să ajut oamenii și să simt că și eu am putut face ceva pentru viața acelui om. Pe la finalul clasei a VIII-a, deja știam cam în ce direcție vreau să mă duc. Inițial, mă gândeam că aș putea da la Medicină, dar timpul mi-a schimbat, oarecum, percepția, și am ajuns să dau la Asistență Medicală.”

  • De ce Medicină într-un oraș anume?

Narcisa a simțit, încă de la primele vizite în Capitală, că acolo trebuie să își continue studiile universitare: ,,Bucureștiul a fost, dintotdeauna, singura mea variantă. M-a atras faptul că este capitala țării și cumva, de aici, pornește totul. Știam că aici e cea mai bună facultate de medicină din țară și am vrut să fiu printre cei mai buni. Am ales Medicină Generală datorită diversității ei, a faptului că nu mă limitează pe viitor. E un domeniu extrem de vast.”

Și Denisa a ales Bucureștiul datorită oportunităților: ,,Nu a fost neapărat un motiv întemeiat pentru care am ales Bucureștiul. Am mers doar pe principiul că e un oraș mare, e capitala, deci, am mai multe șanse și posibilități aici.”

De mică, Ilinca și-a dorit să plece din țară și să descopere lumea, dar, pe parcurs, planurile s-au schimbat: ,,Am considerat că, primordial, ar fi să îmi termin studiile, să am o licență și, ulterior, să pot călători pe puterile mele. Oradea nu a fost în planul meu, dar cum viața e imprevizibilă, trebuie să ne adaptăm la orice schimbare și să fim confidenți în noi și în forțele noastre.”

  • Admiterea la facultate – eșec sau destin?

Cine spune că doar de pe profil real poți da la Medicină? Denisa a urmat un profil umanist în liceu și, prin urmare, nu a avut tangențe cu materiile pentru admiterea de la această facultate. Pe lângă materiile pe care trebuia să le pregătească pentru examenul de Bacalaureat, Denisa a fost nevoită să dedice timp și învățatului la biologie și chimie. Meditațiile au ajutat-o foarte mult în procesul de pregătire pentru admiterea la Asistență Medicală și, contrar așteptărilor sale, examenul susținut l-a resimțit ca pe un examen la Medicină Generală:

,,Admiterea a fost pe baza unui examen grilă, cu 60 de întrebări din biologie și 20 de întrebări din chimie. Venind de la profil uman și neavând prea multe tangențe cu materiile astea, mi-a fost destul de greu cu pregătirea. Cred că a fost cea mai stresantă perioadă din viața mea până atunci. Deși examenul la Asistență Medicală este mai ușor decât cel de la Medicină Generală, am prins o admitere similară, ca dificultate, cu admiterea de la Medicină de la Iași. Chiar dacă învățasem ca și cum aș fi dat la Medicină, nu mă așteptam, totuși, să văd grilele de nivel de Medicină și nu pe cele mai simple, pe care le știam.”

În schimb, Ilinca a ajuns la Oradea, după spusele ei, printr-o șansă unică: ,,În urma unui așa-zis ,,eșec”, am avut la dispoziție o zi și jumătate să mă pregătesc pentru admiterea de aici. Eu am optat să dau admitere la chimie organică și eram foarte sigură pe mine în privința materiei și a metodelor de rezolvare a problemelor. Singurul ,,setback” pe care l-am avut a fost că nu am primit calculatoare pentru calculatul valorilor, ceea ce pe mine mereu mă trăgea în jos. Am încercat să rămân calmă și să mă concentrez, iar, într-un final, totul s-a terminat cu bine.”

Pe lângă pregătirea propriu-zisă pentru Medicină Generală, Narcisa a resimțit, din plin, emoțiile admiterii la facultate:

,,Admiterea a constat într-un examen grilă, cu 60 de întrebări la biologie și 40 la chimie, în 2 ore și jumătate. Procesul a început încă din clasa a XI-a, când am luat primele ore de meditații, dar consider că munca individuală este decisivă, până la urmă. Destinul a făcut să dau examenul de admitere de două ori, emoțiile spunându-și mult prea clar cuvântul prima dată. De aceea, recomand cu toată inima, pe lângă pregătirile efective de admitere, să existe și o pregătire emoțională pentru ceea ce urmează.”

  • Trecerea de la liceu, la facultate

Ilinca vede facultatea ca pe o experiență total opusă de cea de liceu: ,,Chiar dacă este considerată tot o instituție de învățământ, facultatea se bazează foarte mult pe studiul individual și implicarea personală. Totul e facultativ: nu te obligă nici mama, nici tata și nici diriga să vii la cursuri. Modul de predare este diferit, pentru că la unele materii avem curs și lucrare practică, la care prezența este obligatorie. Nu se pune accentul pe predat, copiat lecții și făcut teme. Nu ai parte de prea multe testări în timpul semestrului, iar totul se reduce la examenul final și la cât de pregătit ești pentru el.”

Trecerea la facultate a fost dificilă pentru Narcisa, mai ales că debutul acesteia a fost în regim online. Odată ce a fost chemată fizic la facultate, aceasta a resimțit și mai mult trecerea către viața studențească:

,,Nu ne prea cunoșteam între noi la început și era foarte trist să fim doar niște nume pe ecrane. Atunci când ne-au chemat fizic la facultate, a început partea frumoasă, dar și obositoare în același timp. Am zile în care trebuie să stau aproape 12 ore la facultate, dar faptul că fac ce-mi place mă ajută să fac față și să merg cu mult mai mult entuziasm decât la liceu. De când am început facultatea, am fost nevoită să învăț să fiu autodidactă și organizată, pentru că profesorii nu mai sunt lângă tine, ca să te împingă de la spate.”

Pentru Denisa, trecerea dificilă nu a fost, neapărat, de la liceu la facultate, ci, mai mult, mutarea din orașul natal în altul:

,,Cel mai greu mi-a fost să mă mut într-un oraș nou, mare, străin, unde nu cunoșteam pe nimeni și nimic. Ce a fost nou pentru mine era faptul că aveam cursuri și lucrări practice, care se țineau cu profesori diferiți, deși era aceeași materie. În plus, nu toate materiile se țineau în facultate, iar pentru unele trebuia să mergem la diferite spitale. Modul de predare diferă de cel de la liceu, pentru că, aici, majoritatea profesorilor vin cu prezentări de pe care citesc sau pe baza cărora vorbesc, iar dacă simți nevoia, îți iei tu notițe.”

 Denisa a remarcat și un aspect amuzant, având în vedere că este aproape de finele acestei etape din viața ei: ,,Am avut, în primul an, și profesori care chiar predau și noi scriam după dictare. Așa mi-am stricat scrisul și mi-am dat seama de ce majoritatea doctorilor scriu urât.”

  • Experiența primei sesiuni

Deși a fi student la Medicină implică asimilarea unei cantități considerabile de informație, Narcisa a reușit să gestioneze acest lucru încă din timpul semestrului: ,,Experiența primei sesiuni la Medicină Generală a fost una reușită și contrar așteptărilor. Norocul meu a fost că, de frică, am învățat la materiile importante din timpul anului și am intrat în sesiune cu o mare parte din materie pusă la punct. Stresul a existat, într-adevăr, pentru că nu știam la ce să mă aștept, fiind un concept complet nou, însă am reușit să-mi gestionez emoțiile încât să fie constructive.”

Și Ilinca a avut parte reușite la prima sesiune de la Medicină Generală, chiar dacă a avut și nopți nedormite: ,,Am realizat ce capacitate fantastică de memorare are creierul uman. Am reușit să rețin, într-o săptămână, o carte întreagă, dar păcat că am rămas doar cu 25% din cât am învățat. Am avut parte de nopți nedormite, în care am devenit dependentă de cafea și energizante, când am făcut orice să trag de mine și ca să termin materia până la examen. La final, a meritat când am văzut că am trecut toate examenele cu note destul de mari.”

În schimb, Denisa a trăit agitația primei sesiuni la Asistență Medicală: ,,Mai bine mai dădeam bacul de încă zece ori decât să am o sesiune cu 12 examene. Eram speriată văzând că sunt atâtea materii pe care trebuie să le înveți, iar restanța în toamnă nu mă încânta deloc. Învățam atunci când aveam de dat colocvii, iar, în rest, în sesiune. Aveam impresia că dacă învăț din timp, până la examen o să uit, pentru că este și multă materie pe care nu ai cum să o înveți decât tocind-o. Am fost stresată înainte de fiecare examen, chiar daca eram sigură că iau notă mare.”

  • Avantajele și dezavantajele Medicinii, în opinia studentelor

Ilinca vede un dezavantaj la orarul de la Medicină Generală: ,,În primii ani, se pune mult accent pe teorie și nu ai aproape deloc contact cu spitalul și pacienții. Îți petreci majoritatea timpului la facultate, mergând de la un curs la altul. Orarul nu este la fel ca orarul din liceu: poți avea, într-o zi, mai multe cursuri fără pauze, iar în altele, poți să ai nu ai nicio oră de curs.”

Denisa a avut parte de profesori implicați în predarea materiei și a înțeles cum trebuie să acționeze în anumite situații. Totuși, nu practica din facultate a pregătit-o pentru viitorul ei în Asistență Medicală, ci voluntariatul în perioada pandemiei:

,,Majoritatea profesorilor pe care i-am avut chiar și-au dat silința să ne învețe, să ne explice și chiar i-am văzut implicați. Atunci când ai o problemă medicală, deja înțelegi mai bine cum funcționează anumite lucruri și nu te mai panichezi la fel de tare. Cel mai mare dezavantaj ar fi faptul că se face prea puțină practică. Dacă nu faci voluntariat pe cont propriu, riști să ajungi în ultimul an și să nu știi să prinzi o linie venoasă. Eu am avut noroc că am făcut voluntariat pe secția de Covid pe perioada pandemiei și pot spune că am învățat mai multe lucruri decât am învățat în toată facultatea cu practica impusă de ei.”

Și Narcisa a remarcat aceeași nevoie a unui volum mai mare de practică medicală: Mi-ar plăcea să ne concentrăm mai mult pe partea practică a medicinei, pentru că, uneori, am senzația că ne pierdem în detalii teoretice.”

  • Materii grele, materii ușoare la Medicină

Denisa este de părere că materia poate deveni ușoară în funcțiile de înclinația pe care o ai, și nu numai:

,,Contează mult și cine și cum îți predă, pentru că o materie frumoasă poate fi transformată în cea mai groaznică de cel care ți-o predă. Cel mai mult mi-a plăcut ,,Urgențe medicale și prim-ajutor medical’’, pentru că aici am învățat tot ceea ce aveam nevoie. Mi se pare cea mai interesantă parte a Medicinei, pentru că nu ai timp să gândești prea mult, ci acționezi din instinct. Totuși, nu mi-au plăcut Farmacologia și Endocrinologia, două materii complexe, unde cuvintele sunt grele și pompoase și sunt tot felul de denumiri ciudate. Nici Biostatistica și Informatică medicală, urmată de Genetică și Morfopatologie, nu au fost printre preferatele mele.”

Deși Anatomia este una dintre materiile complexe detestate de către studenții de la Medicină Generală, aceasta se regăsește printre materiile preferate ale Narcisei. În schimb, Biologia Celulară este pe lista neagră a acesteia: ,,Cea mai ușoară materie pentru mine a fost, surprinzător, Anatomia. Mulți studenți o consideră cea mai grea, însă mie mi-a plăcut și m-a ajutat enorm faptul că am o memorie vizuală bine dezvoltată. Materia pe care am detestat-o în acest an a fost Biologia celulară, tocmai pentru că este la polul opus al Anatomiei. Se concentrează pe detalii la nivel molecular, pe care eu le-am înțeles mai greu.”

Sursa foto: Unsplash

Chiar dacă Biofizica nu a fost printre preferatele Ilincăi, Biochimia a fost la polul opus: ,,Una din materiile preferate de până acum este Biochimia. Făcând chimie intensiv din clasa a X-a, am ajuns în momentul în care înțeleg majoritatea reacțiilor și reușesc să diferențiez atât un compus de altul, cât și sa văd ce fel de procese se produc.”

  • Ce ar schimba la această facultate și ce rol joacă aceasta în viitorul celor trei studente

Narcisa ar face unele cursuri mai interactive și ar adăuga mai multe ore de practică: ,,Singurul lucru pe care l-aș schimba ar fi să adaug mai multe ore de practică și să reduc din cele de teorie. Nu aș fi putut să lucrez în domeniul Medicinii fără să trec prin facultate. Pe de o parte, facultatea mă ajută să înțeleg corpul uman, pentru ca, ulterior, să știu ce este de făcut pentru a-l trata. La fel de important este că noi învățăm să interacționăm cu diverse tipologii de pacienți, pentru că, până la urmă, vom trata oameni, nu obiecte, și trebuie să comunicăm eficient cu ei.”

Și Ilinca își dorește introducerea mai multor ore de practică, pentru a ajunge un bun chirurg plastician: ,,Mi-aș dori mai multă parte practică și bază materială, întrucât eu învăț destul de eficient în acest mod. Având în vedere visul meu de a deveni chirurg plastician, Facultatea de Medicină este singurul mijloc prin care voi putea ajunge acolo. Voi avea mult de lucru în următorii cinci ani rămași aici.”

Deși putea să urmeze și o școală postliceală pentru a deveni asistent medical, Denisa a vrut să învețe mult mai mult. Prin urmare, împărtășește aceeași dorință a celorlalte două studente: ,,Aș introduce mai multă practică, dar nu doar în orar. Se insistă foarte mult pe partea teoretică și mult prea puțin pe cea practică. Când mergi la practică, în spital, rar dai de o asistentă care să te ia după ea și să-ți arate orice face.”

  • Încă nu te-ai decis dacă drumul tău este spre Medicină Generală sau Asistență Medicală într-un anumit oraș? Iată sfaturile oferite de cele trei studente:

Ilinca, studentă la Medicină Generală în Oradea: ,,Oradea este un oraș absolut superb, foarte colorat și plin de viață. Admiterea este accesibilă, iar facultatea are multe de oferit. Să vă implicați în activități, pentru că nu o să regretați. Eu am avut șansa de a merge la primul meu workshop de chirurgie, ,,Knots and Sutures”, organizat de către SSCR Oradea, și am reușit să cunosc oameni noi, să învăț tehnici chirurgicale și să mă distrez în fiecare weekend. Fără prea multă vorbă, vă aștept la Oradea. Distanța e doar un număr și câteva ore pierdute pe tren, dar viața de aici e total unică și nu m-aș putea vedea făcând tot ce fac, în altă parte.”

Denisa, studentă la Asistență Medicală în București: ,,Odată ce-ai ales drumul ăsta, mergi pe el ca și cum nu mai e cale de întoarcere. Nu te apuca de ceva ce știi că nu te mulțumește sau nu-ți place cu adevărat. Nu oricine are înclinație către Medicină, dar odată ce ai ales drumul ăsta, nu te opri, oricât de greu ți-ar fi, pentru că merită orice efort. Învață din timp, fă pregătire dacă ai nevoie, nu uita că ai nevoie și de pauze, dar nu te grăbi și fă totul în modul tău și în ritmul tău, ca să fii eficient.”

Narcisa, studentă la Medicină Generală în București: ,,Îi încurajez pe toți cei care își doresc să aleagă această specializare să o facă încrezători și să nu se lase descurajați de cei care spun că este prea greu sau prea mult. Dacă știi să te organizezi eficient, îți rămâne suficient timp liber în care te poți bucura de viața studențească pe care o oferă Bucureștiul. Oportunitățile sunt extrem de variate și există ceva de făcut pentru orice tip de persoană.”


Episodul 7 din seria ,,Cum este să fii student la…” a fost despre empatie, dedicare și multă muncă pentru atingerea visurilor. Dacă vrei să afli cum este la facultatea pe care vrei să o urmezi din toamnă, lasă-ne un semn în secțiunea de comentarii, iar noi îți vom aduce experiențele studenților de acolo.

Citește și: Cum este să fii student la… Comunicare și Relații Publice și Publicitate-episodul 6

RELATED ARTICLES

Most Popular