marți, iunie 18, 2024
Recrutare IQool
AcasăLifeStyleCum este să fii student la... Comunicare și Relații Publice și Publicitate...

Cum este să fii student la… Comunicare și Relații Publice și Publicitate – episodul 6

Perioada de admitere la facultate este una dintre cele mai importante etape din viața unui viitor student. Emoțiile unui nou capitol își fac simțite prezența, în așteptarea începerii facultății sau, așa cum mulți studenți o numesc, startul celei mai frumoase perioade din viața ta.

Ai terminat liceul, ai dat examenul de bacalaureat și auzi, în jurul tău, diverse opțiuni de admitere ale colegilor tăi. Unii au muncit în toți cei patru ani pentru admiterea la Medicină, la Drept sau la Litere, însă tu vrei să mergi pe o specializare care consideri că te definește: Comunicare și Relații Publice sau Publicitate.

Episodul 6 din seria ,,Cum este să fii student la…” este despre Comunicare și Relații Publice și Publicitate. În cazul în care ai această opțiune pentru admiterea la facultate, cinci studente de la cele două specializări vin, în sprijinul tău, cu o imagine mai clară asupra facultății. Acestea ne-au povestit experiența lor în cadrul celor două specializări, iar, în continuare, vei afla avantajele și dezavantajele acestor opțiuni, de unde a început totul, dar și cum a fost prima sesiune.

  • De unde a început totul

Iulia este studentă în anul II la Facultatea de Comunicare și Relații Publice în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) din București, la specializarea Comunicare și Relații Publice, iar decizia de a urma această facultate a venit de la sine, ca un destin:

,,Mă gândeam să dau la Litere, din dorința de a deveni profesoară, dar o parte din mine nu simțea cu adevărat să urmeze această cale. Soarta a decis să ratez data de înscriere la facultatea respectivă și a trebuit să mă reorientez. Auzisem de SNSPA de la mai mulți prieteni și, așa, am început să mă interesez, să văd cu ce mă poate ajuta această facultate pe viitor. Am început să mă gândesc la ce vreau eu cu adevărat să fac și am ajuns să iau această decizie.”

Bianca, studentă în anul I la Publicitate, în cadrul Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Cluj-Napoca, a vrut inițial la specializarea jurnalism, însă un concurs organizat de facultate i-a decis drumul: ,,De la început, am plecat cu gândul că dacă este să câștig printre atâția doritori, este semn divin că acolo e specializarea mea de viitor. Cât am scris pentru concursul de la jurnalism, am realizat că nu pot fi obiectivă așa cum s-ar cere. Așadar, prin eliminare, am realizat că, răspunzând la întrebările de la Competiția Comunicării, chiar m-am simțit în largul meu. Am câștigat acea competiție și am intrat cu media 10 la facultate.”

Deși a fost pe un profil real în liceu, Andreea a ales să studieze Comunicare și Relații Publice la Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării din Timișoara:

,,Aveam deja niște opțiuni care conțineau matematică, dar simțeam că nu e pentru mine și că nu e ce vreau să fac. Voiam să ajut oamenii și să mă simt împlinită sufletește. Așa, am ajuns să am câteva opțiuni din științele comunicării, printre care CRP.”

  • De ce un oraș și nu altul

Theodora este studentă în anul II la Comunicare și Relații Publice la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din Cluj-Napoca și a ales acest datorită interacțiunii cu profesorii care se ocupau de admitere: ,,Țin minte că profesoara cu care am interacționat m-a făcut să mă simt deja integrată în această comunitate, chiar dacă eu încă nu făceam parte din ea. Acesta a fost motivul pentru care am ales Clujul și pot spune, după doi ani, că nu regret această decizie.”

În cazul Iuliei, Bucureștiul a fost prima opțiune indiferent de circumstanțe: ,,Am pornit cu gândul că este capitala țării și pot avea multe oportunități și în privința pasiunii mele de a poza, de a fi model, dar și de a dansa.”

Gabriela vine din Republica Moldova și este studentă în anul II la Comunicare și Relații Publice în Bacău, iar decizia de a studia aici s-a datorat unui singur lucru:

,,Voiam să fiu cât mai aproape de casă și, de aceea, am ales să depun dosarele de admitere la Iași și Bacău. Fiindcă la Iași la nu am fost acceptată, am optat pentru această specializare din Bacău.”

  • Procesul de admitere la facultate – în avans sau în condiții normale

Iulia a avut parte de o admitere pe bază de dosar, iar faptul că această specializare este viitorul ei a fost confirmat, încă o dată, în momentul în care a trebuit să își ocupe locul: ,, Nu am fost stresată, întrucât aveam medii mari la ambele, ba chiar a fost singura facultate la care m-am înscris. Am întâmpinat probleme în momentul în care a trebuit să duc la facultate diploma de bac, întrucât trebuia să plec în vacanță, în altă țară, dar soarta a ținut cu mine și am fost programată fix cu o zi înainte de a pleca. Deci, pot spune că am avut noroc.”

Același procedeu de admitere a fost și în cazul Gabrielei și al Andreei, însă pentru Gabriela, rezultatele repartizării au venit mai greu.

În schimb, Bianca și Theodora au avut parte de o admitere specială, datorită premiilor obținute anterior acestei etape. Theodora a fost admisă cu media 10 la Comunicare și Relații Publice, pe baza unei diplome pe care a obținut-o în cadrul unei olimpiade de speech-uri din liceu:

,,Singura chestie diferită de admiterea clasică a fost faptul că am trimis un mail secretariatului înainte de examenul de bacalaureat, în care le-am precizat faptul că am o dovadă a abilităților mele în ale comunicării. După examenul de bacalaureat, tot ce a mai trebuit să fac a fost redactarea unei scrisori de motivație în perioada admiterii.”

Bianca a obținut un loc la Publicitate cu aceeași medie: ,,Admiterea mea a fost pe bază de dosar, iar datorită concursului câștigat, a fost mult mai liniștitor decât am crezut. Să știi că, din start, mergi la facultate și ai media 10, a fost printre cele mai satisfăcătoare evenimente din viața mea. A trebuit să mai scriu doar o scrisoare de motivație pentru admitere.”

  • Trecerea de la liceu, la facultate

Pentru Andreea, trecerea de la liceu la facultate i-a fost benefică: ,,Trecând de la un colectiv toxic, la un colectiv destul de legat, pot spune că a fost ca o gură de aer pentru mine.”

Bianca a avut o tranziție facilă spre facultate, simțind că viața de student nu este la fel de aglomerată ca în liceu: ,,A fost o trecere care m-a făcut să vreau să îmi iau și alte activități. Importantă mi s-a părut tranziția de la niște profesori de liceu, care au tendința să se considere superiori, la cei de la facultate, care ne pun pe toți la același nivel și ne consideră colegi.”

În schimb, Iulia a resimțit o trecere dificilă din mai multe perspective: ,,Am schimbat profesorii, colectivul, absolut tot, iar modul de predare, de notare și de ascultare mi s-au părut oribile la început. Facultatea mea se bazează pe foarte multe proiecte, pentru a pune teoria în practică. În plus, mi-a fost greu să fiu activă la ore, să interacționez cu colegii, mai ales în context online. Pot spune că am avut parte de profesori înțelegători, dar și de profesori mai duri, care au interacționat mai puțin cu noi.”

  • Prima sesiune de examene

Deși a tot auzit faptul că sesiunea este foarte solicitantă și stresantă, Theodora nu a avut parte de aceeași experiență: ,,Nu știu dacă prima sesiune a fost una tipică pentru mine. Având în vedere faptul că examenele au venit, natural, după probele de Bacalaureat, sesiunea nu mi s-a părut grea. Ceea ce mi s-a părut puțin stresant a fost faptul că trebuia să iau notițe la toate cursurile, și să citesc toate cărțile de la bibliografie, dar am ajuns să mă focusez pe ce era esențial.”

Nici pentru Bianca, prima sesiune de la Publicitate nu a fost grea:

,,Evident că nu am învățat pe parcursul semestrului, însă perioada adresată sesiunii mi s-a părut suficientă pentru a mă pregăti de examene. Stresul a dispărut în timp ce încercam să mă simt din ce în ce mai pregătită, însă, un pas important a fost făcut și de munca de studiu în echipă: asta înseamnă că ne-am explicat reciproc din resursele pe care le dețineam fiecare, și am făcut o treabă colegială de excepție.”

Și Gabriela a gestionat cu brio prima sesiune, chiar dacă teama de necunoscut a copleșit-o într-un anumit punct: ,,Prima sesiune a fost ceva nou pentru mine, însă nu a fost atât de grea cum mă gândeam că va fi. Nu știam cum o să fie totul, dar datorită cunoștințelor căpătate pe parcursul semestrului, am trecut totul cu brio. Am realizat că stresul nu e o metodă bună de a trece sesiunea, ci tot ce faci pe parcursul semestrului te ajută.”

În schimb, Iulia a resimțit prima sesiune ca pe un al doilea examen de bacalaureat: ,,Am avut emoții la prima sesiune, de parcă eram la bac. Dar am trecut cu bine, cu note mari, pentru că am învățat. Problema a fost că m-am aglomerat la final și n-am știut să îmi fac un program de lucru și de învățare bine stabilit, dar din greșeli înveți. Cu siguranță, dacă sesiunea era fizic, emoțiile se dublau.”

  • Avantajele și dezavantajele celor două specializări, în opinia studentelor

Iulia consideră că Facultatea de Comunicare și Relații Publice este o opțiune ancorată foarte mult în actualitate, însă pe alocuri, aceasta lipsește:

,,Înveți tot ce înseamnă comunicarea în sine, istoria ei, despre mass media, publicitate, organizații, companii sau cum să organizezi un eveniment, până la Photoshop, Canva și tot ce ține de editare. Dezavantajul pe care îl văd eu, personal, este faptul că sunt și materii grele, care nu sunt atât de interactive, cu proiecte care să te motiveze și la care să lucrezi cu drag, și aici am și un exemplu: Cultura în context european.”

Bianca este de părere că Publicitatea presupune mai multă practică decât teorie, dar direcția oferită de această specializare merge înspre partea de vizual: [Este] o specializare care ne permite să fim diverși, să fim mai mult practici decât teoretici, iar proiectele primite sunt inedite. Un dezavantaj îl reprezintă, zic eu, faptul că în direcția noastră, job-urile cele mai căutate sunt pe partea de vizual, creare vizual, lucruri la care nu mi se pare că mă pricep, și nu sunt singura.”

Networking-ul este cuvântul-cheie folosit de Theodora pentru a sintetiza unul dintre avantajele de la Comunicare și Relații Publice: ,,Dacă tu ești o persoană implicată și îți iei un proiect, pe care îl conectezi cu o comunitate din care faci parte, atunci poți să îți creezi un networking la 20 de ani, pe care multe alte persoane nu-l au. Cu oamenii schimbi lumea.”

Totuși, dezavantajul văzut de Theodora este redat de linia fină între ceea ce înseamnă persoană de comunicare, de PR sau de social media manager: ,,Înveți câte puțin din fiecare și pot spune că este un pic bulversant, pentru că nu știi exact pe ce ești tu specializat cu adevărat. Uneori, ai impresia că unele lucruri învățate aici puteau fi învățate și de pe Internet.”

Gabriela consideră că această specializare are avantaje pe parte emoțională: ,,Ne dezvoltăm abilitățile de comunicare, învingem frica de a ține un discurs în fața publicului și putem face practică oriunde ne dorim, întrucât comunicarea este elementul-cheie în orice meserie.”

Sursa foto: Unsplash

Pe de altă parte, Andreea vede un avantaj pe partea de dezvoltare personală: ,,Poți învăța foarte multe lucruri interesante și te formezi, tu, ca om. În plus, specializarea, în sine, este foarte versatilă, având mai multe variante de joburi.”

  • Cea mai grea materie, cea mai ușoară materie

În timp ce pentru Andreea, cea mai grea materie a fost Gândirea critică, pentru Bianca a fost alta: ,,Cea mai grea materie de până acum mi s-a părut Etica și integritate în științele comunicării, deoarece materia de curs mi se părea dificilă, fiind o combinație cu filosofia, care nu m-a pasionat niciodată.” Totuși, când vine vorba de cea mai ușoară materie, Bianca are una preferată: ,,Materia preferată este comunicare publicitară, fiind și prima materie care m-a făcut să mă simt că intru în pâinea publicitarilor.”

Tot în sfera de comunicare se regăsește și cea mai ușoară materie considerată de Theodora: ,,Cea mai ușoară materie de până acum a fost Comunicare verbală și nonverbală, pentru că doamna profesoară de la acest curs a avut un mod inedit de prezentare. În urma acestui curs, cred că fiecare dintre noi a ajuns să interpreteze și să analizeze, cu mai multă atenție, discursul cuiva sau conversația cu o persoană.”

Pe de altă parte, Theodora consideră grele materiile despre social media: ,,Mi s-au părut grele materiile care țin de social media și înțelegerea fenomenului actual și palpabil a ceea ce se întâmplă atunci când stai pe telefon mi s-au părut foarte complicate. Trebuie să știi anumite lucruri ca să poți înțelege mecanismul.”

În timp ce pentru Gabriela, cea mai grea și, deopotrivă, interesantă materie a fost Semiotica, Iulia consideră alte materii grele, dar ușoare altele, datorită înclinației sale: ,,Materia cea mai grea a fost Geopolitică și globalizare, dar și Introducere în Științele Politice, deoarece sunt materii ce au foarte multă teorie, istorie și politică. Cea mai ușoară materie mi s-a părut Publicitate și reclamă, pentru că este o materie care mă pasionează și un domeniu în care vreau să activez pe viitor. Faptul că-mi place această materie se datorează, în special, profesorilor care sunt empatici, interactivi și nu îți dau impresia că sunt profesorii tăi, ci prietenii tăi mai mari.”

  • Ce schimbări ar aduce studentele la cele două specializări

Theodora ar schimba ordinea în care este predată materia, dar și să vină cu mai multe noțiuni actuale: ,,La această specializare, trebuie să înțelegi de ce îți sunt predate anumite chestii la momentul respectiv. Aș schimba mai mult modul de predare din punct de vedere cronologic al teoriei. Aș mai vrea să introduc materii sau teorie mult mai nouă, care să se focuseze pe tot ceea ce ține de new media.”

Și Bianca pune accentul pe ordine, însă în cazul materiilor din programă: ,,Aș schimba materiile din primul semestru, care sunt introductive, dar care nu captează neapărat atenția tuturor studenților. Mi se pare important cum poziționezi materiile, mai ales în prima parte a vieții de student, pentru că asta poate determina viitorul său academic.”

Iulia ar scoate materiile care nu sunt foarte interactive și i-ar plăcea să vadă, la unele materii, profesori mai deschiși cu studenții: ,,Aș schimba și anumiți profesori care nu interacționează cu studenții, așa cum ar trebui să o facă. Nu știu cum ar fi fost în cazul în care ne aflam în bănci, dar pot spune doar că anumiți profesori m-au lăsat cu un gust amar în ceea ce privește atitudinea lor față de noi, studenții, dar și de modul de predare. Poate așa au fost doar în online, nu în general.”

Pe de altă parte, Andreea nu ar schimba nimic la această specializare, iar Gabriela este de aceeași părere: ,,Consider că ea (specializarea – n.r) are menirea ei și, în plus, observ cum profesorii depun efort pentru a ne face să înțelegem ceea ce ne explică.”

  • Cu ce te ajută specializările Comunicare și Relații Publice și Publicitate?

Gabriela consideră că facultatea a ajutat-o mult în dezvoltarea ei ca persoană: ,,Am învins acea frică de a vorbi în fața unui public, pentru că mă descurc mult mai bine acum. Cred că până la sfârșitul ei voi învăța mult mai multe.”

Pe Theodora, facultatea a ajutat-o foarte mult în parcursul profesional, care a luat naștere acum aproape un an pentru ea: ,,Facultatea m-a ajutat în tot ceea ce înseamnă idei, menținerea spiritului creativ, în a mă determina să îmi exprim propriile opinii. Proiectele individuale sau cu alți colegi, pe care le primesc la facultate, m-au ajutat foarte mult și în parcursul meu profesional și chiar le-am transpus aici.”

Dorindu-și o carieră într-o agenție de publicitate sau în televiziune, Iulia consideră că Facultatea de Comunicare și Relații Publice a fost cea mai bună decizie luată: ,,Un viitor student trebuie să știe faptul că profesorii au multe pretenții, pentru că majoritatea își fac treaba așa cum trebuie, se implică 100% și au aceleași așteptări. Tot ce am învățat, până acum, la această facultate, mă va ajuta în domeniul în care vreau să activez, dar și în viața de zi cu zi.”

Bianca este convinsă de faptul că la Publicitate, la Cluj-Napoca, va deprinde toate noțiunile cerute pe piața muncii: ,,Sunt conștientă că skill-urile pe care o să le deprind în urma cursurilor o să fie printre cele mai diverse și, mai ales, printre cele cerute în lumea comunicării și a publicității.”

  • Încă nu te-ai decis dacă vrei să dai la Comunicare și Relații Publice și Publicitate sau nu știi în ce oraș e mai bine? Iată o serie de sfaturi din partea studentelor:

Iulia, studentă la Comunicare și Relații Publice în București: ,,Am avut invitați la ore din toate domeniile, sunt multe oportunități de internship sau de angajare și dacă îți dorești cu adevărat să lucrezi în orice ține de comunicare – PR, Publicitate, copywriter, organizator de evenimente sau designer grafic – comunitatea FCRP este pregătită sa primească viitori studenți, dornici să învețe și să se implice în toate proiectele de la facultate.”

Bianca, studentă la Publicitate în Cluj-Napoca: ,,Eu aș recomanda oricui să vină aici. Eu vin de la un drum de șapte ore depărtare, dar nu regret alegerea. Este o oportunitate prin care poți fi mai individualist, independent, dar și să te maturizezi. Specializarea îmbină câte puțin din fiecare ramură a comunicării și creației. Dacă vă place să editați poze, să scrieți texte, să faceți postări, sau aveți o imaginație puternică și cu tendințe de bun strateg, ați veni unde trebuie. Nu mai spun de toate facilitățile pe care le are un student în Cluj, și de viața de pe Piezișa. Unele lucruri nu se explică în cuvinte, doar se simt. Așa că vă aștept să simțiți pe pielea voastră.”

Gabriela, studentă la Comunicare și Relații Publice în Bacău: Dacă simți că atuul tău este comunicarea, trebuie să profiți și să îți faci o profesie din aceasta. Sesiunile nu sunt grele dacă pe parcursul semestrului ești implicat. Îți poți face cunoștințe noi și poți să te dezvolți ca persoană. Ca să nu te plictisești, Liga Studențească din Bacău organizează diverse activități și evenimente la care poți participa și poți să devii chiar și voluntar. Universitatea oferă posibilități Erasmus și poți să descoperi o altă țară, dar și să călătorești în același timp.”

Theodora, studentă la Comunicare și Relații Publice în Cluj-Napoca: ,,Am avut o deschidere foarte mare și beneficii multiple din partea firmelor sau a companiilor despre care am avut proiecte la facultate. Așadar, implicați-vă în proiecte și vă încurajez să aveți încredere în voi și să nu credeți că cerul este limita, pentru că limitele sunt și mai sus de atât.”


Episodul 6 din seria ,,Cum este să fii student la…” a fost despre comunicare, interacțiune socială, dezvoltare personală și un viitor ancorat în actualitate. Nu uita: dacă vrei să afli mai multe informații despre cum este la o anumită facultate la care vrei să aplici, lasă-ne un semn în comentarii și îți vom aduce experiențele studenților de acolo.

Citește și: Cum este să fii student la… Facultatea de Matematică-Informatică – episodul 2

RELATED ARTICLES

Most Popular