Îți deschizi laptop-ul. Trebuie să termini un proiect al cărui deadline este mâine. Ai procrastinat, pentru că n-ai avut impulsul necesar conceperii unei lucrări care să primească o nota satisfăcătoare. Ai lăsat totul pe ultima zi. Accepți situația cu seninătate, dar încerci să-ți canalizezi toată energia și atenția asupra muncii tale. Telefonul e pe silent, în cameră e liniște, terenul pare pregătit pentru marele eveniment: în următoare câteva ore proiectul va fi gata. În teorie, viața e frumoasă. Practic, lucrurile se schimbă. Cineva ți-a trimis un mesaj pe Messsenger, ai primit un mail important care necesită un răspuns prompt, Whatsapp-ul se poate descărca și pe desktop, iar fără muzică în căști nu ai inspirație. Pentru cei care eșuează lamentabil în a-și prioritiza activitățile (cum este și cazul meu) și nu se pot concentra asupra unui singur lucru, există 4 tech hack-uri/metode eficiente care te ajută să fii mai productiv/ă când lucrezi pe laptop.
1. Află cum îți petreci timpul online
De cele mai multe ori ineficiența este cauzată de o proastă organizare a timpului petrecut online. Citești noile articole de pe un site, deschizi mail-uri, conversezi cu prietenii și astfel îți rămâne din ce în ce mai puțin timp pentru îndeplinirea task-urilor de la facultate/loc de muncă. O soluție bună pentru a fi mai productiv/ă când lucrezi pe laptop este de a-ți instala o aplicație ce urmărește modul în care îți utilizezi device-ul. Aplicația mea de time-tracking se numește ManicTime. Nu știu cât de mult mă ajută la capitolul organizare, însă categoric îmi dă posibilitatea să observ cât de mult timp pierd citind diverse site-uri sau folosind diverse aplicații. Îmi place că aplicația funcționează la deschiderea oricărui tip de document, deci asta înseamnă că-mi pot da seama câte minute sau ore petrec lucrând la proiecte. Monitorizează și timpul în care nu utilizez computerul, fiind disponibil atât pentru Windows PC și Mac, cât și pentru telefonul cu Android.
Alte aplicații de time-tracking pe care le mai poți încerca sunt RescueTime (prin intermediul căreia ai posibilitatea să-ți setezi obiectivele zilnice), Moment (pentru utilizatorii de Iphone) și QualityTime (pentru device-urile cu Android).
2. Utilizează controalele parentale
Când nu mai există suficientă voință în a evita site-urile destinate socializării, opțiunea de a le bloca e tot ce ne rămâne. Deși principalele sisteme de operare (macOS, Windows) nu oferă funcții de blocare a aplicațiilor sau a site-urilor în sine, ele oferă controale pentru părinți pe care le poți activa și utiliza pentru a deveni mai productiv/ă când lucrezi pe laptop.
- Pentru utilizatorii MacOS: System Preferences > Parental Controls.
- Pentru utilizatorii Windows: Windows Settings > Accounts > Family & Other People.
3. Descoperă eficiența modului „Do not disturb”
Dacă în situațiile anterioare tu erai singurul vinovat pentru lipsa ta de concentrare și randament, în cazul de față prietenii și familia sunt cei responsabili pentru neputința ta de a finaliza diferite teme sau proiecte. Nu vrei să-i superi, reproșându-le că scriu prea mult și asta te deranjează când lucrezi. Deci ce faci atunci când cineva din exterior îți fură din prețiosul timp? E simplu, le blochezi mesajele fără ca ei măcar să știe că ai recurs la această metodă. La fel se procedează și în cazul aplicațiilor/site-urior care continuă să-ți trimită la momentul nepotrivit tot felul de știri și notificări.
O versiune a modului „do not disturb” este oprirea notificărilor pe durata nopții pentru a nu simți vreun disconfort auditiv în timpul somnului. Vestea bună e că poți să abordezi aceeași tactică și ziua.
- Pentru utilizatorii Mac: Mergeți în Centrul de notificare, glisați în jos și comutați pe „Nu deranjați” la „Activat”. Înlocuiți-l cu „Oprit” atunci când v-ați terminat treaba.
- Pentru utilizatorii Windows: Selectați pictograma „Acțiuni/Notificări” din colțul drept al taskbar-ului, apoi dați click pe „Focus Assist/Asistență pentru concentrare” (atât pentru activare, cât și pentru dezactivare).
4. Ia o pauză cu aplicațiile „Time out”
Pauzele sunt foarte importante în tot acest proces legat de a fi productiv/ă când lucrezi pe laptop, indiferent de modul în care alegi să te relaxezi în minutele sau chiar orele dedicate întru totul ție. Atunci când întreaga ta atenție este captată de ecranul device-ului, uiți de odihnă, iar din acest motiv o aplicație care îți amintește când trebuie să te ridici de la tastatură este cu adevărat necesară.
Dacă ești un utilizator Mac, memento-urile Time Out-Break îți permit să programați pauze de 5 până la 10 minute la fiecare oră și o pauză de o micro-secundă la fiecare 15 minute. Freeware Workware are exact aceleași caracteristici, însă este creat doar pentru utilizatorul de Windows.
În afara acestor 4 tech hack-uri prezentate, a fi productiv/ă când lucrezi pe laptop înseamnă și crearea unui mediu propice studiului. Așadar, dezlipește-te de Facebook, Instagram și Whatsapp pentru câteva ore și apucă-te de proiectul ăla plictisitor.
surse info: fastcompany.com, forbes.com.
sursă foto: straighterline.com.