În ultimul an am fost la 4 evenimente și chiar am organizat unul, Five in Ads, care s-au desfășurat în spațiul de la OK Center. Imediat de cum intri în hub și dai să urci scările pentru a ajunge la sălile de eveniment, îți sar în ochi zeci de nume care au în comun aceeași misiune de la OK Center: acea de a facilita un spațiu primitor pentru tinerii inovativi cu spirit întreprinzător. Până să-i cunosc pe Iza și Mihai, credeam că este vorba doar de acel spațiu de care au dat toți la un moment dat prin feed-ul de la facebook, care oferă ajutor ONG-urilor și unde studenții își petrec zeci de ore. Vorbind cu ei, am aflat că OK Center are în spate o fundație care oferă cursuri interactive de educație financiară în toată țara, dedicate tinerilor care duc lipsa unei astfel de materii, dar și adulților care încă n-au aptitudini financiare desăvârșite. Alături de cei doi, am aflat mai multe despre un subiect care este prea puțin prioritizat, dar atât de important în viața practică, și care face parte din fiecare zi a Fundației Dreptul la Educație.

Cum s-a răspândit educația financiară de la OK Center în toată țara“Multă lume știe de OK Center, vine pe la noi, dă share location, ne dă tag, însa puțină lume știe de fundația care există de mai mult timp decât locația, înca din 2014. Activitatea Fundației Dreptul la Educație este importantă în Romania pentru că mentalitatea este de tip “avem bani, știm să-i cheltuim“, sau “n-avem bani, ne împrumutăm”. Nu cred că există destulă publicitate pe zona de responsabilitate financiară, cum să ai niște bani și să jonglezi cu ei eficient, nu doar să obținem un venit. Lipsa de educație financiară s-a simțit cel mai evident în timpul crizei financiare din 2008: faptul că au existat atâtea credite neperformante la nivelul țării, faptul că oamenii luau decizii financiare mai mult pe instinct decât pe rațiune. Ultimele studii au tras deja un semnal de alarmă: suntem codașii Europei la educație financiară, printre alte țări care în ultimii 30 de ani au fost în conflicte armate. Așadar, încă nu ne-am adaptat la capitalism, este o perioadă de tranziție, și tocmai de aceea încercăm ca prin Fundația Dreptul la Educație să responsabilizăm cetățenii, de aceea pornim de la cei mici, de la clasa a 4-a până la clasa a 12-a.
Am mers în școli și licee din București și orașele apropiate, dar am fost și în restul țării, de la Constanța, până la Satul Mare, de la Lugoj până la Bacău. Ne-am format niște școli partenere la care suntem mereu chemați de profesori, iar asta ne îndeamnă să credem că facem ceva bine.
În afară de elevi, facem cursuri de educație financiară și pentru adulți, cursuri non-formale, bazate pe implementarea unui comportament financiar sănătos, nu pe funcții teoretice. Însă, la adulți este altă poveste. Aici am lucrat și cu colegii de la OTP Bank și profesori la cursuri de grup și, pe lângă gestionarea de zi cu zi a banilor, i-am învățat cum să-și întocmească un buget sau cum să te pui în valoare mai mult pe piața muncii.”

Nu este greu să promovați educația financiară unor milleniali, alor căror cultură este înconjurată de opulență și cheltuieli de fațadă?
„Ce este interesant la aceste cursuri este că nu le spunem ce să facă, ei descoperă ce să facă. Îi punem în situații în care ajung singuri la concluzia că n-ar fi trebuit să cheltuiască bani pe un anumit lucru pentru că îi putem salva pentru altceva. Au probabil un plan care se îndreaptă către o anumită carieră. Bun, cum voi putea eu să mă ajut pe mine în câțiva ani dacă nu ma ajut pe mine în prezent, cheltuind banii pe gadgeturi sau alte obiecte care nu mă ajută? Noi nu le spunem “dă-te de pe calea ferată, că vine trenul”, ci simulăm situații asemănătoare prin care își dau niște răspunsuri singuri. Spre exemplu, când a venit nebunia cu kendama, copiii trebuiau să se gândească în ce măsură le mai este folositoare o a 101-a kendama și ce pot face cu banii pe care i-ar fi putut economisi. Îi învățăm că își pot urma pasiunile și hobby-urile, însă conștient și sustenabil financiar.“

Cum s-a răspândit educația financiară de la OK Center în toată țaraCare crezi că sunt metodele alternative prin care tinerii pot deprinde aceasta responsabilizare financiară, chiar dacă nu iau parte la un curs propriu-zis? Spre exemplu, de când eram mică, îmi luam un part-time pe timpul verii si toate cheluielile de atunci le măsuram în timp petrecut la muncă, așadar mă gândeam de mai multe ori înainte de a cumpăra un lucru.
“Sunt multe modalități  alternative, mai ales că tinerii petrec foarte mult timp jucându-se, simulând anumite situații. Numai faptul că poți să petreci foarte mult timp jucându-te, să aduni niște reușite și apoi riști să pierzi totul doar pentru că ai uitat să salvezi jocul sau pentru că ai luat niște decizii impulsive. Fiind vorba de bani virtuali, nu riști cu adevărat să pierzi foarte mult. Cu toate astea, am învățat și din niște “pățănii” la momentul potrivit. Spre exemplu în vremea când eram eu copil, nu existau abonamente cu minute incluse, cu acces nelimitat la internet, iar într-o zi am putut să-mi iau și un telefon care îmi permitea să intru pe web, să conversez pe messenger. În euforia asta, m-am bucurat de prima lună a abonamentului atât de mult, încât prima factură a venit cu o lecție la fel de mare precum costul ei. După aceea, am găsit niște soluții, mi-am adaptat comportamentul la ce îmi permitea acel abonament și îmi gestionam mai bine resursele, care erau destul de limitate. Altă metoda indirectă de învățare este pur și simplu de a avea modele sănătoase, greu de găsit în mediul online, pentru că toată lumea vrea să promoveze cât mai mult și cât mai multe produse. Sunt câțiva, și apar din ce în ce mai mulți youtube-eri care prezintă modele sănătoase, care prezintă cum poți să lucrezi mai smart, mai eficient, cum să-ți însușești anumite obiceiuri, însă oricât de convingători ar fi, tot de la tine trebuie sa vină dorința de schimbare. Tocmai de aceea, avem și noi aceeași abordare față de copii, prin jocurile pe care le avem. Spre exemplu, le propunem să își facă un buget pentru a se duce vara asta la un festival de muzică. Cei mai mulți se aruncă să cheltuie suma maximă pe care o au la dispoziție, dar atunci intervine o situație neprevăzută, și realizează că trebuie să scadă din bani ca să aibă mai mult pentru mâncare, medicamente. Atunci se întreabă dacă se poate întampla lucrul acesta? Da,normal, este un caz foarte realist. Și atunci ce faci? “

Ați vorbit de tinerii care participă la cursurile voastre, dar cum arată tinerii care trec pragul zilnic la OK Center?
“Deschiși, visători, puși pe fapte mari, buni, responsabili. Surprinzător, deși acum copiilor le trec mai mulți bani pe mână, mulți se dovedesc a fi foarte responsabili în ceea ce fac cu ce le oferă părinții. “

Cum ați descrie spațiul OK Center?
“Este un spațiu deschis tuturor, în care nu există “nu se poate”, un loc primitor, o comunitate de oameni faini, acasă. “

Aveți vreun mesaj pentru tinerii cititori IQool?
“Steve Jobs avea o vorbă care sună cel mai bine în engleză, “Stay hungry, stay foolish”. Să fie curioși, să caute mereu să se perfecționeze, să facă voluntariat și să fie responsabili cu banii. Le mulțumim tuturor care au fost la OK Center și îi așteptăm pe cei care n-au ajuns încă pe la noi!”

Surse foto: Arhiva personala

Comentarii

comentarii