Dacă a fost vreun concept artistic care să facă val până și pe rețelele de socializare, atunci se poate spune că vara lui 2018 a fost doar începutul. New York, California și Los Angeles sunt doar câteva dintre gazdele muzeelor denumite pop-up art installations, generatoare de like-uri, boomerang-uri și multă expunere prin rândul tinerilor dornici de experiențe diferite de ce pot oferi celebrele galerii de artă.

Dacă Instagram ar putea fi o locație de sine stătătoare, atunci pop-up art installations ar fi Nirvana. Experiențele temporare arată ca o reclamă la o nouă gamă de suc: colorate, dinamice, rafinate, îndrăznețe, așa, ca pentru tineret. Tematicile galeriilor par destul de diverse, însă dacă urmărim modelul celor mai populare, majoritatea s-ar putea rezuma la o locație numită rareori muzeu (casă, conac, fabrică) + o plăcere vinovată, cum ar fi pizza, dulciurile sau rose-ul. Așa au apărut The Egg House, Color Factory și Rose Mansion. Nu este doar marketing, titlurile sunt auto-explicative pentru ce prezintă interiorul.

Cum este copilul care se cațără pe o instalație la Egg House.

Cum au ajuns galeriile de artă pop-up mai extravagante decât studio-urile foto

Sau cum încearcă fetele de la Ice Cream Museum să o eclipseze pe Katy Perry în videoclipul California Gurls.

Cum au ajuns galeriile de artă pop-up mai extravagante decât studio-urile foto

Sau felul inovativ prin care Candytopia își servește clientela. Se poate spune că acolo arta chiar este pe gustul tuturor.

Cum au ajuns galeriile de artă pop-up mai extravagante decât studio-urile foto

Ca să înțelegi cum a evoluat totul, ne-a luat în jur de 200 de ani ca să trecem de la romantism la cubism, artă abstractă, performative art, cu multe alte popasuri, pentru a ajunge la genul ăsta de artă pop-up. Am putea să-i spunem artă milenială, însă ar prinde o conotație negativă pentru tinerii care sunt deja destul de stigmatizați.

Totuși, nu toate muzeele de genul asta din New York se rezumă la decorațiuni flamboaiante și vizitatori care nu știu sigur dacă sunt entuziasmați de artă în sine sau e de la glucoza din toate produsele cu care sunt serviți. Una dintre primele galerii pop-up, Dismaland, aparținând lui Banksy, este o versiune cel puțin sinistră a Disneyland-ului și a oricărui muzeu actual aflat în tranding.

Am încercat să privesc cu ochi buni dezvoltarea artei, sau exploatarea acesteia, dacă ar fi să ne gândim la prețul unui bilet la o galerie pop-up, care poate ajunge la 40 de dolari. Până la urmă, tinerii vizitatori se vor distra în continuare, influencerii vor primi la fel de multe aprecieri și o parte poate la fel de semnificativă se va minți în continuare că banii și coada la care au stat au meritat pentru experiența trăită. Dar, (trebuia să fie un „dar”) ca orice fel de artă, sau reprezentare reală, vine cu niște implicații.

Arta, și în special relația ei cu vizitatorul, a evoluat destul de mult încât și cea mai dezinteresată persoană poate găsi elemente fascinante în orice muzeu. Administrația muzeelor este mult mai prietenoasă și digitalizată față de rigoarea din trecut. Dacă înainte asociam muzeele cu aristocrați, intelectuali devoratori de artă, acum nu trebuie nici măcar să fii hipster ca să te imaginezi într-un muzeu de artă contemporană sau făcând selfie-uri cu un tablou de-al lui Picasso.

Inclusiv Bucureștiul este ticsit de evenimente culturale inovative, care împletesc arta tinerilor artiști cu tehnologia VR, cu instalațiile care îți suprasolicită simțurile sau cu live performance. Și multe dintre ele au intrarea liberă.

Cum au ajuns galeriile de artă pop-up mai extravagante decât studio-urile foto
One Night Gallery Love Livia Falcaru

Cu toate astea, vor pierde mereu în detrimentul unor muzee cu tematici funky. Social media ne-a setat niște standarde în care de multe ori decidem unde să mergem în vacanță sau de unde să ne facem cumpărăturile în funcție de instagramabilitate. Se cunoaște cât de mult contează prima impresie, care se poate rezuma la estetică, însă de aici și până a reuși să atragi vizitatori care să-și facă poze cu niște palmieri colorați este o incursiune al naibii de lungă în impactul pe care îl are mediul online.

Galeriile pop-up se vând singure. Nu au nevoie de reclamă deoarece estetica fundalului scos parcă de pe Pinterest este mai atractivă decât orice ședință foto pe care și-o poate permite un adolescent.

Așa a sosit și trendul pe care nu l-a cerut nimeni, dar care s-a sincronizat cu apariția tutorialelor pentru selfie-uri perfecte și feed artistic. Da, este mișto să-ți faci poze haioase în timp ce sorbi dintr-un pahar de vin, dar știi cum este să stai în fața unei opere de artă minute în șir și tot să nu te saturi de perspectivele pe care le oferă? Poate sună la fel de îngust precum cei care nu iau în serios arta abstractă. Oricum ar fi, aștept să se deschidă un muzeu pop-up în care să ofere bere gratis și în loc de muzeu să se cheme pub.

Surse info: nytimes.com, vox.com, venuereport.com, wikipedia.org

Surse foto: localadventurer.com, abcnews.go.com, courrierinternational.com, 

kkurated.com, vimeo.com

Comentarii

comentarii