Proiect expozitional, cercetare si publicatie: Cultura de masa in „Epoca de Aur” – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara. 

Proiectul „Cultura de masa in <<Epoca de Aur>> – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara” este compus din cercetare, expozitie si publicatie ce prezinta si analizeaza politicile culturale din perioada lui Nicolae Ceausescu.

Este produs de PostModernism Museum in cadrul programului sau lansat in 2015 numit DARE (Documentarea, Arhivarea, Reevaluarea si Expunerea artei si culturii vizuale produse in Romania in perioada 1944-1989) si gazduit de Muzeul Municipiului Bucuresti – Muzeul Nicolae Minovici in perioada 2-23 august 2019.

Pe 23 august la ora 11.00 are loc in cadrul expozitiei lansarea cartii omonime si un ghidaj specializat. Publicatia „Cultura de masa in <<Epoca de Aur>> – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara” contine studiile autorilor: Cristina Anisescu, Daniela Apostol, Florin Dumitrescu, Calin Hentea, Cosmin Nasui, Oana Nasui si Cristian Vasile si este in curs de aparitie la Editura PostModernism Museum, 2019.

Producator: PostModernism Museum

Spatiu desfasurare: Muzeul Municipiului Bucuresti – Muzeul Nicolae Minovici, Str. Dr Minovici Nicolae nr. 1

Expozitie deschisa: 2-23.08.2019 /// miercuri-duminica 10.00-18.00, ultima intrare la 17.30

Eveniment pe 23 august 2019, ora 11.00: lansare carte „Cultura de masa in <<Epoca de Aur>> – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara” si ghidaj specializat in expozitie.

Eveniment Facebook: https://www.facebook.com/events/441101729820245/

Curator si cercetator: Cosmin Nasui

Cercetatori consultanti: Cristian Vasile, istoric; Calin Hentea, artist plastic amator si istoric al propagandei; Daniela Apostol, regizor si producator; Cristina Anisescu, doctor in psihologie; Florin Dumitrescu, antropolog

Manager proiect si cercetare aplicata pe politici culturale de masa: Oana Nasui

Consultanti artistici: Andrei Ujica, Vasile Pop-Negresteanu, Doru Ionescu

Context al cercetarii

In perioada comunista, cultura de masa din Romania, cu destinatia ei specifica, a avut parte de un program politic, fiind utilizata din punct de vedere ideologic. Comunismul intelegea cultura, in sens generic, ca un fenomen de masa specific clasei muncitoare, definit ca si „cultura a proletariatului” (pe de-o parte opusa culturii „elitelor”, pe de alta fiind o componenta a formei de raspandire prin participarea activa a maselor). Cu atat mai interesante sunt cercetarile asupra acestor fenomene culturale si sociale care au concentrat si propagat in mentalul colectiv modele care sunt si astazi parte din societate.

Studiul comunismului are in societatea romaneasca o puternica conotatie legata de documentarea, arhivarea si scoaterea in evidenta a suferintei, fricii, torturii, exterminarii, crimelor regimurilor comunismului. Datorita greutatii acestor subiecte, recuperarea si apropierea necesara de istoria recenta din partea tinerilor devine dificila si problematica.

Expresia „Epoca de Aur” a fost atribuita, de catre propaganda oficiala a anilor ’80, dictaturii totalitare a lui Nicolae Ceausescu, (in diferitele sale forme si functii politice si publice intre anii 1965-1989). Aceasta perioada istorica este considerata azi marcata de national comunism si de cultul personalitatii conducatorului Republicii Socialiste Romania.

Societatea comunista a „Epocii de Aur” nu este una care sa se fi dezvoltat fara amestecul ideologiei si a manipularilor prin programe politice, sociale si culturale.

Expunerea cercetarii

Cercetarea culturii de masa din proiectul de fata are de aceea mai multe perspective si unghiuri de abordare, atat antropologice, istorice, politice, ideologice, cat si sociale, artistice si estetice. Rolul acestora este de a analiza complex contextul dar si reprezentarile din cultura vizuala din perioada 1965-1989, din punctul de vedere al culturii de masa.

Sunt urmarite paralelismele intre tipurile de fenomene culturale si sociale create prin intermediul festivalurilor si publicatiilor specifice precum Revista Cintarea Romaniei, Revista Flacara, albume muzicale si interpretativ-recitative dedicate festivalului national „Cintarea Romaniei”, expozitii etc. dar si a participarii motivate atat ca audiente cat si ca posibilitati de premiere prin medalii si diplome de diferite grade.

Proiectul de cercetare si expozitional „Cultura de masa in „Epoca de Aur” – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara” este prezentat in spatiu ca o viziune dinamica si consta in lucrari de arta, publicatii ale vremii, cataloage de arta, memorabilia, proiectii video, inregistrari audio, cercetari sociologice. Proiectul include si o componenta de „cercetare continua”, prin adunarea si centralizarea de feedback de tip istorie orala recenta (comentarii, marturii) din partea vizitatorilor, care sa fie integrat in prezentarile ulterioare.

Proiect cultural co-finanţat de Administratia Fondului Cultural National

Parteneri: Muzeul Municipiului Bucuresti – Muzeul Nicolae Minovici, Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii – CNSAS, Muzeul Cineastului Amator

Galerii de magini si detalii suplimentare pe pagina proiectului:

https://www.postmodernism.ro/cultura-de-masa-in-epoca-de-aur-cintarea-romaniei-cenaclul-flacara/

Cartea „Cultura de masa in <<Epoca de Aur>> – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara” poate fi gasita aici:

https://www.postmodernism.ro/cultura-de-masa-in-epoca-de-aur-cintarea-romaniei-cenaclul-flacara-carte/

Proiectul „Cultura de masa in „Epoca de Aur” – Cintarea Romaniei & Cenaclul Flacara” face parte din DARE, un program initiat in 2015 de PostModernism Museum: „Documenting, Archiving, Revaluing and Exhibiting the art and visual culture produced in Romania in 1944-1989”.

Programul consta intr-o serie de cercetari pluridisciplinare care analizeaza relatia artistilor romani cu ideologii politice si climate sociale diferite, in perioada postbelica si comunista 1944-1989.

Programul include o serie de expoziţii cercetare, dezbateri, conferinţe si publicatii care incearca sa reevalueze social si cultural fenomenul comunismului, cu ocazia aniversarii, in 2019, a 30 de ani de la Revolutia Romana din 1989.

Conceptul inovator lansat de DARE este rezultatul unei viziuni pluridisciplinare istorice, antropologice, artistice si sociologice. Cercetarea expozitionala prezinta surse documentare materiale de arhiva, memorabilia, filme, publicatii, interviuri audio-video, in scopul de a deschide serios si in sens larg discutii si subiecte inca sensibile si tensionate din punct de vedere istoric, prin utilizarea expunerii, dezbaterii si publicatiilor ca mijloace de exprimare.

Fara sa se subscrie la vreo teza sau interpretare, mecanismul expozitiei-cercetare prezinta propriile sale instrumente ca probe deschise, intr-o relatie nepartizana cu elemente diferite, polarizat nefaste, politice sau ideologice. Publicatiile care insotesc proiectele fac parte din colectia „Lada de gunoi a istoriei” si apar la editura PostModernism Museum.

Expresia „Lada de Gunoi a Istoriei” este inventata de Leon Trotsky adresandu-se mensevicilor care plecau de la Congresul Sovietelor din 1917: „Mergeţi la locul unde de acum apartineti – cosul de gunoi al istoriei!” se refera figurativ cinic la acel loc in care oameni, evenimente, artefacte, ideologii etc. au fost retrogradate prin uitare sau marginalizate in istorie.

Expertii cu care lucreaza PostModernism Museum pot fi vizionati aici https://www.postmodernism.ro/experts/

///

Proiectul nu reprezinta in mod necesar poziţia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.

Comentarii

comentarii