Interviu cu Cosmin Becheanu despre cariera sa în graphic design

0
1208
graphic design
Sursă foto: Arhivă personală

Graphic design. Un domeniu despre care se vorbește mult în ultimul timp, care este foarte la modă în zilele noastre și din care, spun unii, poți câștiga foarte bine. Ei bine, Cosmin Becheanu nu a stat prea mult de vorbă. El s-a pus pe treabă și, astfel, la doar 20 de ani se poate lăuda deja cu o carieră frumoasă în graphic design.

Nu a lucrat niciodată într-o agenție. Este freelancer și a învățat tot ce știe de unul singur, fără să urmeze cursuri, fără să fie ajutat de nimeni. A colaborat cu nume sonore din lumea sportului și nu numai, a avut deja prima expoziție de artă digitală și „și-a plimbat” lucrările prin capitală.

Dacă eu nu te-am convins, sigur o va face Cosmin. Am stat de vorbă și ne-a povestit despre el, despre ceea ce îl inspiră, despre cum concepe o lucrare, despre cum a reușit să construiască deja un brand în jurul numelui său.

Află toate acestea, dar și mai multe surprize din interviul de mai jos.

  • Descrie-ne momentul în care ți-ai dat seama că vrei să faci o carieră din graphic design.

Nu îmi imaginam vreodată că voi ajunge să fac o carieră din graphic design şi că voi acumula așa rapid. Totul era doar o simplă pasiune, publicam pe pagina mea tot felul de concepte legate în general de lumea sportivă de la logo-uri până la echipamente sau chiar rebranding-uri, ca nu după mult timp acestea să fie văzute de o publicaţie olandeză şi, ulterior, să scrie un articol despre lucrările mele.

De atunci au şi apărut primele colaborări pe plan internaţional cu branduri sportive precum PreauSport, The Allstarz DuoDJ, Unyk Teamsports sau GrandSlam.

Sursă foto: Arhivă personală
  • Descrie-ne cum ia naștere o lucrare de a ta, de la prima idee, la produsul finit.

În multe dintre cazuri ideile vin spontan şi, de obicei lucrez cum simt, cum cred că trebuie arătat oamenilor. Bineînțeles că după aceea urmează partea de analiză, iar apoi în funcţie de tipologia lucrării, ideile trec prin tot felul de modificări ce pot dura şi zile astfel încât produsul finit să fie cât mai calitativ din punct de vedere vizual şi cât mai apropiat de ceea ce vreau să exprim.

  • Cum ai reușit să evoluezi atât de repede fără să urmezi nici un curs în domeniu?

Nu mi-am propus în niciun fel să urmez cursuri în acest sens. Totul a venit din plăcerea de a descoperi şi învăţa funcţii noi pentru că voiam să mă autodepăşesc de fiecare dată. Aşa mi-am format un stil propriu şi mi-am dat seama de lucrurile pe care nu le făceam bine și de cele care trebuiau îmbunătăţite.

Probabil că dacă aş fi urmat cursuri, nu mi s-ar mai fi părut atât de interesat şi aș fi avut impresia  că totul ar fi fost ceva banal. Nu mi-aș fi dat seama cu adevărat de latura artistică.

  • Cum ai reușit să fii atât de vizibil față de alți graphic designeri din România?

Cred că este vorba de perseverenţă, de oamenii care cred în tine şi de calitatea lucrărilor făcute. Este adevărat că a contat şi promovarea personală prin crearea portofoliului personal şi activitatea din social media, însă dacă nu aş fi avut ce să arăt nu aş mai fi fost aici.

  • Care sunt principalele arii din graphic design care îți plac cel mai mult?

E greu să mă decid aici. (râde) Într-adevăr există arii din graphic design cărora le-am acordat o mai mare atenţie şi unde consider că pot face cea mai bună treabă. Chiar dacă cea mai mare parte a timpului meu este dedicată advertising-ului (domeniul cu care am început activitatea mea legată de graphic design), portofoliul meu numără multe proiecte de apparel design îndreptate cu precădere spre zona sportivă.

Am mai bine de 250 de modele de echipamente lucrate până acum, dintre care aproape 40 sunt materializate sau în curs de materializare.

graphic design
Sursă foto: Arhivă personală

O altă arie preferată mie este cea a branding-ului şi a identităţii vizuale cu proiecte pentru UniFEST 2018, CSM Bucureşti sau propuneri pentru Liga I şi pentru cluburi de fotbal europene.

Nu în ulimul rând, sunt pasionat și de lucrările de artă digitală, modalitatea mea de a mă apropia şi mai mult de artă. Am conceput niște ilustraţii abstracte ce arată modul în care lumea acţionează asupra a tot ceea ce o înconjoară, despre urmările acestei acţiuni, despre clasic şi modern, având astfel prima expoziţie de artă care s-a desfăşurat în luna iulie a acestui an.

  • Ai pe cineva sau ceva care să te inspire în lucrările tale?

Da. Oamenii, poveştile lor, perseverenţa de care dau dovadă, ambiţia, curajul cu care aceştia îşi expun ideile.

Constantin Brâncuşi, Daniel Rădulescu, Ştefania Becheanu, Laurenţiu Paicu, Emilio Sansolini sunt doar modelele care m-au inspirat de-a lungul timpului. Acești artişti care deşi au făcut sau fac lucruri diferite precum sculptură în metal, arta sunetului sau arhitecturi futuriste, sunt reuniți de faptul că au avut curajul să vină cu ceva nou. Acesta e lucrul ce m-a impulsionat şi ce m-a făcut să am încredere în ceea ce fac.

  • Cum arată raportul talent/muncă în ceea ce te privește?

Chiar dacă întotdeauna am idei interesante, în spatele multor lucrări stau ore, chiar zile de lucru, nopţi nedormite, stres, cercetare.

Mă consider perfecţionist şi ţin mult ca orice lucrare să fie bine făcută, indiferent că este vorba de un simplu poster sau de un întreg proiect de branding. Ca să existe progres este nevoie de multă muncă.

  • Lucrările tale au fost „plimbate” prin București cu ajutorul colaborării cu UniFEST. Cum ai reușit, la doar cei 20 de ani ai tăi, să ai așa o realizare?

Fiind voluntar al Uniunii Studenţilor din România, mi s-a propus pentru a doua oară la rând să creez imaginea festivalului UniFEST, propunere pe care am acceptat-o cu mare drag. De data asta am abordat mult mai diferit partea de concept şi am avut ocazia să alcătuiesc grafica care a fost „plimbată” de către autobuzele STB prin Bucureşti.

A o fost o provocare mare pentru mine mai ales că știam că va exista o vizibilitate foarte mare şi am ţinut să iasă cât mai bine cu putinţă. A fost o satisfacţie uriaşă momentul în care a am vazut grafica „circulând” pe străzile capitalei.

  • Ai realizat lucrări pentru nume sonore din lumea sportului: Ajax Amsterdam, CSM București, Arsenal România Association Club etc. Cum ai intrat în contact și cum a decurs colaborarea cu aceste branduri foarte cunoscute?

Cu Arsenal România am mai colaborat şi în anii trecuţi când am contribuit la partea de grafică, însă, datorită altor proiecte prioritare am încheiat colaborarea. Anul acesta am fost contactat pentru un nou proiect foarte interesant, acela de a crea design-ul tricoului oficial ce va fi purtat de echipa de minifotbal Arsenal Romania care este recunoscută la nivel oficial de către Arsenal Londra. De altfel, este primul tricou #byCosminBecheanu purtat pe pământ românesc.

În primăvara acestui an, am fost surprins când pe mail am primit un mesaj în care mi se propunea o colaborare cu echipa olandeză Ajax Amsterdam. Iniţial, am crezut că este o glumă așa că nu am răspuns.

După aproximativ o lună am primit din nou un mesaj în care proiectul era prezentat mult mai detaliat (conceperea unor modele de echipamente retro, un proiect care să readucă la lumină clasicul culorilor roş-albe ale echipei olandeze).

Modelele realizate de mine au încântat şi astfel am intrat în atenţia clubului suporterilor AFCA, club cu o istorie foarte mare, cu care am colaborat de asemenea pe partea de social media.

Tot anul acesta, prin vară, după ce mi-a văzut portofoliul, conducerea Clubului Sportiv Municipal Bucureşti mi-a propus să realizez rebranding-ul la nivel club. Proiect a fost primit bine, iar astfel mi s-a oferit oportunitatea de a lucra în cadrul clubului ca graphic designer. Astfel, îmi pot aduce stilul la un nivel la care nu visam niciodată.

graphic design
Sursă foto: Arhivă personală
  • Care este cel mai plăcut, dar și cel mai puțin plăcut lucru la a fi graphic designer?

Hmm…sunt multe lucruri plăcute, însă dacă ar fi să-l aleg pe cel mai plăcut ar fi acela că ai posibilitatea de a schimba ceva în bine, că poţi aduce zâmbete pe feţele oamenilor printr-o simplă lucrare. Cred că asta e mult mai important decât banii sau orice altceva.

Cel mai puţin plăcut lucru este acela că de multe ori eşti subapreciat în ciuda timpului mare petrecut în spatele unei lucrări.

  • Mai este puțin și începe un nou an. Cum arată planurile tale de viitor?

Planurile mele sunt multe acum, simt că am foarte mult de arătat lumii din ceea ce ştiu şi din ceea ce vreau să fac. Pentru anul următor mă voi axa cu precădere pe branding-ul personal, voi contura conceptul celei de-a doua expoziţii. Vreau să extind și aria de colaborare cu alte branduri, să duc numele „Cosmin Becheanu” la nivelul de brand, dar şi multe alte surprize pe care le voi anunţa pe parcurs.

  • Te-ai gândit și la posibilitatea de a lucra într-o agenție de publicitate sau vrei să fii în continuare freelancer?

Am fost și voi fi freelancer. Am refuzat în trecut câteva agenţii de publicitate fără să stau pe gânduri. Există o grămadă de avantaje ca freelancer în graphic design din punctul meu de vedere: programul flexibil, profitul mai mare, stilul pe care ți-l impui, motivaţia de a te autodepăşi şi a te perfecţiona, faptul că poţi lucra de unde vrei şi multe altele.

graphic design
Sursă foto: Arhivă personală
  • Deși lucrările unui graphic designer sunt foarte vizibile și apreciate, foarte puțină lume știe de fapt cine este autorul lor. Cum te face acest lucru să te simți?

Chiar dacă de cele mai multe ori semnătura mea nu apare sau lumea uită să se gândească la acest lucru există totuşi acea satisfacţie când vezi că oamenii sunt încântaţi şi ştii că tu ai colaborat la fericirea lor.

  • De ce criterii ți cont atunci când „pui prețul” pe o lucrare de a ta?

Deseori țin cont de timpul alocat creării acelei lucrări, de tipologia ei, de cerinţele solicitate, de cât de mult înseamnă acea lucrare pentru mine, dar şi de rezultatul final.

  • Exista branduri sau persoane cu care ai dori să colaborezi?

Da. Ca orice artist care vrea să evolueze, îmi doresc colaborări cu câteva branduri sau persoane în special din lumea sportului. Mi-aș dori să creez echipamente sau produse sportive pentru Adidas sau Nike, pentru Echipa Națională de Fotbal a României, dar și pentru unele branduri și nume din industria muzicii.

Mai multe despre Cosmin găsiți aici!

Cel mai recent interviu al nostru este aici!