CFR Călători

CFR Călători nu va cumpăra locomotive și vagoane noi prea curând

Visurile călătorilor de a circula cu noi vagoane ale CFR Călători nu se va realiza prea curând. Deși compania feroviară a înregistrat un profit de 1.2 milioane de lei și venituri proprii de 1.2 miliarde de lei în 2016, aceasta încă înregistrează datorii numeroase, care fac noile achiziții imposibile.

Restanțele de 1.8 miliarde de lei ar putea fi plătite în 2047. Posibilitatea de a scăpa de acestea s-ar putea realiza doar în cazul în care compania feroviară ar înregistra un profit net anual de 60 de milioane.

Cifra a fost anunțată vineri, 3 martie, de către reprezentanții CFR Călători. Posibilitatea îndepărtată de achitare a datoriilor este limitată de context: marja de profit este limitată la 3% din cheltuieli.

Cum este posibilă această situație?

CFR CălătoriNu numai profitul, ci și legislația împiedică înnoirea parcului auto.

Conform OUG 64/2001, întreprinderea nu își poate folosi profitul decât pentru acoperirea pierderilor. Reinvestirea lui nu poate fi luată în calcul decât după eliminarea deficitului.

Cu alte cuvinte, dacă CFR Călători vrea să cumpere materiale noi, el nu o poate face decât prin fonduri alocate de la bugetul de stat. Fondul său de investiții nu permite decât cheltuileli minime, care să poată asigura „condițiile optime de exploatare a unităților proprii”.

Care sunt, de fapt, condițiile?

Depășite. În 2014 se estima că, din aproximativ 2.200 de vagoane disponibile, doar 1.000 dintre acestea erau folosite pe calea ferată. Nici locomotivele nu stăteau prea bine: doar 400 din 700 erau în uz.

Cele mai bătrâne locomotive au fost construite înainte de anul 1990. Părțile destinate transportului călătorilor erau, în proporție de 70%, vechi de peste 20 de ani. Cele mai noi aveau o vârstă de până în zece ani și se regăseau în proporție de 24%. Data de fabricație a restutlui de 6% se afla între 10 și 20 de ani.

CFR Călători

Cele mai vechi trenuri aflate în circulație au fost construite la începutul secolului XX, la fosta întreprindere Malaxa. Acestea pot fi întâlnite pe traseul Mangalia-Tulcea atât în timpul sezonului estival, cât și în afara lui.

Altă rută care utilizează materiale vechi este Oravița-Anina. Cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei este traversată de către o locomotivă construită în 1979, dar și de vagoane dotate aproape la fel ca în anii 1920.

CFR Călători

Bineînțeles, și condițiile meteo joacă un rol important în circulația trenurilor. Deși, pe timpul verii, nu pot crea mari probleme, ele pot fi un adevărat dușman pe timpul iernii, când provoacă întârzieri mari sau chiar suspendări ale circulației.

Alți factori care contribuie la caracterul depășit sunt defecțiunile tehnice, care pot apărea în orice anotimp, și lipsa modernizarii liniilor de cale ferată. Trenurile din România pot circula cu o viteză maximă de 60-70 de kilometri pe oră. Prin comparație, cele din Europa de Vest pot atinge și 300 de kilometri pe oră.

Ce ar trebui făcut?

Este aberant ca o ordonanță dată în urmă cu peste 15 ani să dicteze soarta unei companii de transport până în prezent.

Singura soluție care poate rezolva probleme CFR Călători este o reorganizare a întregii companii. Numai prin schimbarea modului de funcționare se poate rezolva problema datoriei și deschiderea drumului spre noi achiziții.

Nu de alta, dar nu putem să așteptăm până în 2047 pentru a ne cumpăra vehicule noi. Mai ales când nu putem ști cât timp vor mai putea circula cele deja existente.

surse info: digi24.ro, stirileprotv.ro, ziare.ro, b365.ro, zf.ro, giz.ro

surse foto: b365.ro, digi24.ro, economica.net, cugetliber.ro

Comentarii

comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here