școala online
Sursa foto: www.infotravels.ro/istorie

De un an de zile, școala online a devenit o rutină pentru elevi și cadre didactice. Educația a continuat în fața unor ecrane, prin intermediul unor dispozitive electronice care să asigure conectivitatea între profesori și elevi, de la distanță.

Seria ,,Ce spun elevii și profesorii despre școala online” a debutat cu vocile a cinci elevi de clasa a XII-a։ Viviana, Iasmina, Raluca, Alexia și Ștefan. Aceștia ne-au împărtășit experiențele în legătură cu școala online și ne-au povestit cum s-au adaptat acestui mod de învățare.

În continuare, am vrut să auzim și poveștile unor profesori, iar Adriana M. – profesor de geografie – și Maria A. – profesor de limba și literatura română – au acceptat provocarea și ne-au împărtășit câteva gânduri și sfaturi de învățare eficientă care vin în sprijinul elevilor de clasa a XII-a.

În ultimul episod din această serie, Viorel C. a acceptat invitația de a vorbi despre experiența școlii online din ultimul an. Profesor de istorie la un liceu de elită din municipiul Bacău, Viorel C. ne-a împărtășit câteva gânduri despre ceea ce a însemnat școala online pentru acesta, cum își motivează elevii în această perioadă, dar și cum a fost nevoit să se adapteze unei tehnologii pe care nu o stăpânește perfect. Toate aceste detalii, dar și multe altele se regăsesc în cadrul interviului acordat de către domnul profesor de istorie.

  • Cum ați adaptat modul de predare a materiei în contextul școlii online pentru elevii de clasa a XII-a?

În primul rând, am încercat să mă adaptez situației cât mai repede posibil. Ritmul de predare a fost mai lent comparativ cu predarea în sala de curs. Am adoptat o anumită ritmicitate pentru ca elevii mei să recepționeze și să înțeleagă noțiunile predate. Totuși, în școala online am pierdut ,,sarea și piperul” din ceea ce este istoria. Obișnuiesc să apelez la partea anecdotică ori de câte ori predau, pentru că istoria este o disciplină frumoasă, dar care trebuie învățată logic, și elevii altfel asimilează informația atunci când le-o furnizezi într-un mod inedit. Am simțit că prin acest ecran nu mai ,,trece” această metodă.

Predarea materiei în regim online a venit la pachet și cu probleme tehnice. Pentru că rețeaua de la școală era solicitată, se mai întâmpla să se întrerupă conexiunea la internet în timpul dialogului cu elevii mei pentru a vedea dacă au înțeles bine noțiunile sau dacă trebuie să reiau explicațiile.

  • Ați menționat că, la începutul școlii online, ați fost nevoit să vă adaptați situației cât mai repede posibil. Cum a fost toată această perioadă pentru dumneavoastră, în calitate de cadru didactic?

Din fericire, am reușit să mă adaptez foarte repede. Poate că primele ore au fost mai dificile, atunci când trebuia să stăpânesc mai multe date de logare, dar odată ce am învățat toți pașii, m-am împăcat și cu această stare. Am întâmpinat și mici dificultăți în regimul online. Una dintre ele a fost faptul că nu am dispus de ,,o tablă virtuală” pe care să scriu anumite date sau nume de personalități istorice pentru a mă asigura că elevii mei scriu corect. Am fost nevoit să repet de mai multe ori data unui eveniment sau numele unei personalități istorice din această cauză.

  • Ce manieră ați adoptat pentru a vă evalua elevii de clasa a XII-a în perioada școlii online?

M-am adaptat situației. Am dat 3 teste în regim online, cu subiecte similare celor pe care le dădeam la școală, dar, așa cum îmi place să spun, eu am făcut o ,,convenție” cu elevii mei. Le-am explicat faptul că acum, cu școala online, nu mai am control asupra lor în timpul testărilor, dar că aș dori să nu ,,își fure căciula”, pentru că totul e în sprijinul lor. Mă bucur că mulți au percutat la mesajul meu.

  • O problemă cu care se confruntă un profesor este captarea atenției elevului, cu atât mai greu în regim online. Dumneavoastră cum ați reușit acest lucru?

Este și o dilemă de-a mea pe care încă n-am aflat-o. Deși numărul participanților la ore se apropia de 100%, încă nu știu câți elevi erau atenți la oră efectiv. Mai făceam din când în când câte un apel de ,,mai sunteți cu mine?”. Într-adevăr, la început simțeam o receptivitate mai mare la ei, în sensul că răspundeau mai mult, dar odată cu trecerea semestrului, și la ei s-a produs o ruptură în rutină și nu mai erau atât de activi.

Totuși, am observat un aspect foarte interesant. Am fost plăcut surprins să constat că unii elevi sunt mai activi în online decât erau în mod normal la școală. Tind să cred că aceștia și-au depășit inhibițiile în regimul online și și-au etalat, în toată splendoarea, ceea ce știu ei.

Legat de captarea atenției, am ,,profitat” de acest fenomen al curajului în online și, o dată pe săptămână, începeam ora cu o discuție degajată cu ei despre orice subiect. Foarte mulți au dat curs invitației și așa reușeam să îi introduc ,,în pâine” pentru predare. Uite, spre exemplu, eu și elevii mei facem schimb de recomandări de lectură. O elevă mi-a vorbit despre povestea cărții unui autor japonez, care era asemănătoare cu o melodie de-a trupei The Beatles, dar eu nu știam că, de fapt, chiar din acea melodie s-a inspirat autorul. Ora următoare, mi-am făcut și eu ,,tema” și am ascultat cu elevii mei melodia respectivă. A fost o nebunie!

  • Acum că aveți experiența ambelor moduri de predare, ce preferați։ școala fizic sau școala online?

Școală fizic prefer. Nu se poate face învățământ în online. Este o metodă ,,de avarie”, dar nu este o soluție permanentă. Nu poți pregăti viitori medici, avocați, magistrați în sistem online. Da, unele domenii se bazează pe lucru în mediul digital, dar nu putem generaliza.

Și pentru noi, profesorii, școala online a fost o provocare. Da, am descoperit că se poate face școală și în acest mod, dar nu se poate la infinit. Când vine vorba de formarea tinerilor pentru viitor, nu poți să îi pregătești în online.

  • În perioada școlii online, ați avut un moment în care ați simțit că nu ajungeți suficient de mult cu informația pe care doriți să o furnizați elevilor dumneavoastră?

Personal, nu am avut astfel de momente ,,de slăbiciune”, pentru că am fost foarte mobilizat în ceea ce privește predarea materiei. Pot spune că am avut același randament în școala online și am păstrat o anumită ritmicitate pentru a transmite eficient informația. Totuși, în ciuda acestei mobilizări ale mele, eu nu știu dacă mesajul meu a ajuns la ei, dacă au înțeles corect noțiunile predate odată cu școala online. Testele date arată un anumit nivel, dar eu nu știu dacă acel nivel este unul real sau dacă regimul online ,,este de partea” elevilor la capitolul Note.

În testările date de domnul profesor s-au regăsit și exerciții despre domnitori // Sursa foto: https://view.livresq.com
  • Cum v-ați văzut elevii de clasa a XII-a în perioada școlii online și cum îi vedeți acum, odată cu revenirea în format fizic?

Am observat un aspect foarte interesant la ei. Mulți dintre ei au știut cum să își dozeze energia și au păstrat acea normalitate de care cu toții încercăm să ne ancorăm pentru binele nostru psihic. Personal, eu i-am văzut foarte inventivi cu timpul și s-au adaptat situației după bunul plac, pentru a nu fi presați de situația pandemică în mod special. Odată cu revenirea la școală, lucrurile au devenit mai serioase, iar ei s-au mobilizat la învățat.

  • Orice elev are nevoie, la un moment dat, de susținere din partea profesorilor săi. Dumneavoastră cum v-ați încurajat elevii de clasa a XII-a în perioada școlii online?

Greu răspuns… Am încercat, în primul rând, să îi sprijin moral. Nu doar eu aveam nevoie de sprijin, ci și ei, și mereu le spuneam că totul este trecător, că vom reveni cât de curând la o viață normală și să nu le fie frică de nimic. În tot acest timp, și nu numai, am vrut să le țin psihicul robust și să îi îndemn să ia pauze regulat pentru ca informația să fie procesată corect. I-am îndemnat să iasă atunci când se simt copleșiți de situație, să ia o gură de aer proaspăt, să facă mișcare, să citească orice altceva ce nu are legătură cu școala, pentru că trebuie să existe o diversitate în procesul de învățare.

  • Cum apreciați volumul de materie care intră anul acesta în programa examenului de bacalaureat, având în vedere că, în cazul disciplinei Istorie, materia de examen este cea predată în clasa a XII-a?

Este o întrebare foarte bună. Personal, mi se părea normal ca cei de la Ministerul Educației să decidă scoaterea materiei din semestrul I, când orele de curs s-au desfășurat în regim online și când poate nu toți elevii au avut acces la internet. Dar nu s-a întâmplat așa. Au scos fix materia care urma să se parcurgă fizic.

Am observat și o neconcordanță între decizia Ministerului cu privire la materia scoasă și subiectele propriu-zise din testele de antrenament. În primul set de teste de antrenament, la subiectul al III-lea, la o liniuță din eseu se cerea informația scoasă din programă. Ce să mai creadă elevii, care și-așa sunt derutați?

  • În calitate de profesor de istorie, ce schimbări ați aduce programei școlare pentru examenul de bacalaureat?

Este loc de mai bine. Dacă aș putea, aș structura altfel unele teme, ca să fie totul mai logic, și aș scoate anumite noțiuni care nu sunt atât de importante. De asemenea, eu am militat mereu pentru o programă școlară în ordine cronologică, pentru a fi mai ușor pentru elevi să înțeleagă firul istoriei. Actuala programă școlară este întortocheată։ pleci de la romanitatea românilor, ajungi în secolul XX și revii în secolele XIV-XV în perioada domniilor. Trebuie să existe un fir roșu al istoriei.

  • Ce sfaturi le-ați recomanda elevilor de clasa a XII-a care susțin examenul de bacalaureat la Istorie pentru a obține o notă cât mai mare?

În cazul elevilor de clasa a XII-a, situația este un pic complicată. Ei trebuie să își însușească materia și să învețe totul logic pentru a putea face conexiuni între noțiuni mai ușor. Secretul constă în exercițiu constant și învățare logică. Dacă alegi să amâni învățarea unei teme din programă și să o înveți odată cu o altă temă, ți-ai pus singur bețe în roate.

Îi mulțumim domnului profesor pentru experiența împărtășită, dar și pentru sfaturile menite să vină în ajutorul elevilor de clasa a XII-a în procesul de învățare.