școala online
Sursa foto: Unsplash

De un an de zile, educația se face în regim online. Elevii și profesorii au fost nevoiți să treacă, subit, în fața ecranelor, trăind speranța unui viitor apropiat care să permită, din nou, prezența fizică integrală în sălile de curs.

Școala online a venit la pachet cu o serie de adaptări și de reinventare profesională constantă în cazul cadrelor didactice. Deși am stat de vorbă, în primă fază, cu elevii de clasa a XII-a – cei mai afectați de școala online în acest moment –, nici profesorii nu au ,,scăpat” de dificultățile create de pandemie.

În episodul 6 din seria ,,Ce spun elevii și profesorii despre școala online” am stat de vorbă cu Adriana M., profesor de geografie în cadrul unui liceu de elită din municipiul Bacău. Aceasta ne-a împărtășit experiența de profesor în vreme de pandemie și cum s-a adaptat condițiilor actuale pentru ca elevii acesteia să fie printre cei mai buni. Mai multe detalii despre experiența sa în calitate de cadru didactic, precum și ce sfaturi are pentru elevii săi în procesul de pregătire pentru examenul de bacalaureat se găsesc AICI.

În episodul de astăzi, Maria A. este cel de-al doilea profesor care acceptă invitația de a ne povesti experiența de cadru didactic în vreme de pandemie. Profesor de limba și literatura română în cadrul unui liceu de top din municipiul Bacău, Maria A. ne-a împărtășit câteva impresii despre ce impact are pandemia asupra calității educației, cât și cum își vede elevii în aceste vremuri.

Mai multe detalii despre cum și-a adaptat modul de predare odată cu școala online, dacă a avut momente de cumpănă interioară, precum și ce sfaturi are pentru elevii de clasa a XII-a pentru a învăța eficient volumul de materie se regăsesc în cadrul interviului pe care doamna profesoară mi l-a acordat.

  • Cum ați adaptat modul de predare în contextul școlii online pentru elevii de clasa a XII-a ?

Am încercat să îi atrag în primul rând, să îi determin să își deschidă camerele, să participe la ore, pentru că tendința lor era să se ascundă în spatele unei tehnologii pe care, spuneau ei, că nu o dețin. În ceea ce privește modul de predare, am încercat să sintetizez conținutul de materie, să le dau fișe de lucru de pe urma cărora nu urmăream nota neapărat. De asemenea, am încercat să facem și joculețe sau să ne uităm împreună la filmele realizate după operele literare pentru o înțelegere facilă a subiectului.

Pe lângă aceste metode, am încercat să folosim, la capacitate maximă, toate resursele puse la dispoziție de platforma agreată de către școală.

O parte dintre autorii care intră în programa examenului de bacalaureat// Sursa: https://operebac.wordpress.com/marii-clasici/
  • Ați menționat faptul că ați încercat să atrageți, în primul rând, atenția elevilor. Cum ați reușit să le mențineți captată atenția elevilor în timpul orelor de curs?

Pentru mine nu a fost greu acest aspect. Cei care au fost silitori în regim fizic, au rămas la fel de muncitori și motivați și în cadrul școlii online. Pentru aceștia, școala online nu a reprezentat un impediment. Totuși, cei care nu erau prezenți în sala de clasă, nu au avut o dorință mai mare de a învăța în regimul online, invocând tot felul de scuze pentru a-și motiva absențele de la orele de curs. Într-adevăr, a fost mai dificil să le captez atenția acestora, însă acele activități menționate anterior, ieșite ,,din tiparul” școlii tradiționale, i-au mai dinamizat nițel.

  • Odată cu revenirea fizică în bănci, cum îi vedeți pe elevii de clasa a XII-a?

Unii dintre ei chiar au fost dezamăgiți să se întoarcă la școală, întrucât se adaptaseră foarte bine școlii online. Faptul că se trezeau și se așezau în fața calculatorului, fără să mai înfrunte vremea urâtă de afară, era un atù pentru ei. Revenirea în sala de clasă a fost dificilă.

Totuși, o parte dintre ei sunt mai motivați în perioada aceasta pentru că se apropie un examen. Dacă până acum au crezut că mai au suficient timp la dispoziție, iată că ,,timpul nu mai are o nesfârșită răbdare” cu elevii de clasa a XII-a. Sunt conștienți de faptul că nota de la examenul de bacalaureat poate constitui și nota de admitere la facultate și atunci, încercările lor sunt ceva mai mari de a recupera materia, de a învăța mai mult și de a face față școlii fizice.

În plan psihologic, am observat că sunt stresați doar cei care și-au setat obiective mărețe și care știu că orice sutime în plus la examenul de bacalaureat contribuie la reușita lor pe viitor. Cei care sunt conștiincioși vin cu întrebări suplimentare, acum că putem interacționa fizic unii cu ceilalți.

  • Având în vedere că elevii de clasa a XII-a din acest an școlar au învățat în regim online aproape un an de zile, cum apreciați volumul de materie care intră în programa examenului de bacalaureat la limba română?

Nu trebuia să li se scoată materia aferentă semestrului al doilea din acest an școlar, întrucât noi am revenit fizic la școală, iar acest aspect permitea predarea conținutului specificat în programa școlară. Totuși, consider că trebuia scoasă materia din semestrul al doilea din clasa a XI-a, atunci când noi, profesorii, nu am avut voie să predăm noțiuni noi, sub umbrela motivului că nu toți elevii dispun de tehnologie și de dispozitive de conectare la orele de curs.

Prin urmare, noi am fost nevoiți să inserăm, prin programa de clasa a XII-a, și materia din semestrul al II-lea, clasa a XI-a, astfel încât să recuperăm și să ne asigurăm că toți copiii pot face față unui subiect propus în acest an școlar pentru examenul de bacalaureat.

În semestrul întâi din acest an școlar – care este stufos în sine ca informație – am încercat să abordăm, printre picături, și operele rămase nediscutate din semestrul al II-lea din clasa a XI-a.

  • Pentru că ați experimentat atât școala online, cât și pe cea în format fizic, ce preferați։ școala în format fizic sau pe cea în regim online?

Școala fizic, în mod clar. Interacțiunea cu elevul este cu totul și cu totul alta. Altfel îl simți, altfel îl vezi, altfel îl determini și îl provoci, altfel îi captezi atenția. Plus că apare și acea nostalgie a normalității։ îmi este drag să fiu și în sala de clasă, dar dragi îmi sunt și pauzele când mă întâlnesc cu colegii mei, stau de vorbă cu ei.

Acum, nu pot decât să mă bucur că mă duc la școală pentru clasa a XII-a, pentru că părăsesc această zonă limitată a casei unde prefer să fiu mamă, soție, gospodină, și nu profesoară.

  • Dacă ați avea puterea, ați face o schimbare în sistemul de învățământ din România ?

Bineînțeles că este nevoie de schimbări, ca în orice domeniu. Inclusiv la nivelul programei școlare la limba și literatura română, da, este nevoie de o schimbare și este necesar să ne axăm pe latura practică.

Apoi, este nevoie să investim în școli și în tehnologie, iar pandemia aceasta ne-a arătat cât de mult trebuie să ne modernizăm. Schimbările sunt pe orice palier. Avem nevoie de săli în care putem viziona un film pe baza unei opere. Avem nevoie de materiale puse la dispoziție pentru a ne putea face meseria pe care ne-am ales-o și pentru a evita monotonia orelor clasice care, din păcate, devin din ce în ce mai puțin atractive pentru elevi. Pentru toate acestea este nevoie de timp, de bani, dar cel mai important, de dorința de a face produce o schimbare în sistemul educațional.

  • În calitate de profesor, în perioada școlii online, ați avut momente în care ați întâmpinat dificultăți în a ține pasul cu trecerea bruscă de la școala în format fizic la școala online?

Bineînțeles că am avut parte de un asemenea moment, chiar începând cu luna martie a anului trecut, atunci când pandemia ne-a luat pe toți prin surprindere. Nu aveam materialele necesare, întâmpinam dificultăți în utilizarea platformei și nici resursele tehnologice nu erau suficiente. În familia noastră suntem 3 persoane care participam la școala online. Nu aveam tot ceea ce ne trebuia. Pe cine să lași deoparte։ să lași deoparte copilul sau să-mi las eu elevii deoparte? A trebuit să fac rost imediat de echipamentul necesar pentru a putea face față acestei situații.

A trebuit să întreb în stângă și în dreapta pentru a reuși să intru la orele online și să fiu ,,aproape” de elevii mei și nu de puține ori am fost pusă în dificultate de tehnologia pe care tinerii din ziua de azi o stăpânesc, categoric, mult mai bine decât mine. A trebuit să mă pun la punct cu această parte de organizare neașteptată. Consider că acest aspect mi-a fost benefic, întrucât am reușit să mă adaptez ,,vremurilor moderne”.

  • Orice elev are nevoie, mai ales în astfel de momente incerte, de susținerea morală a profesorilor săi. Dumneavoastră cum v-ați încurajat elevii de clasa a XII-a în această perioadă plină de nesiguranță?

O vorbă bună, o glumă, un zâmbet afișat pe față, deși, uneori, sufletul îmi este cernit. Nu i-am ,,amendat” pe acei elevi care nu s-au pregătit suficient atunci când îi ascultam, ci i-am încurajat verbal pentru ca pe viitor să fie mai buni. Un profesor este un fel de ,,actor al sentimentelor” transmise în aceste momente și încearcă prin orice mijloace să îi asigure confortul mental în astfel de momente incerte.

  • Ce sfaturi aveți pentru elevii de clasa a XII-a pentru a învăța eficient materia aferentă examenului de bacalaureat la limba și literatura română?

În niciun caz, învățarea mot-a-mot a comentariilor nu este o soluție eficientă. Fiind profesor de limba și literatura română, mereu îmi îndemn elevii să citească operele, pentru că acestea stau la baza tuturor răspunsurilor. Citind cartea, reușești să tragi propriile concluzii, să faci analogii și să răspunzi unui subiect de examen care este de nivel mediu. Prin urmare, nu consider că învățatul mot-a-mot mai este o soluție pentru zilele noastre.

Ca un aport la citirea efectivă a operei, recomand portofoliile și schemele. Toate acestea sunt utile și ajută la înțelegerea facilă a acțiunii operelor.

Îi mulțumim doamnei profesoare de limba și literatura română pentru că a acceptat invitația de a ne împărtăși experiența dumneaei despre școala online și pentru sfaturile venite în sprijinul elevilor de clasa a XII-a.