școala online
Sursa foto: Unsplash

Școala online a devenit parte din viața fiecărui elev. Socializarea în mediul online a devenit o rutină pentru toți, în speranța că totul va reveni la normal. Dar ce se întâmplă din punct de vedere psihologic atunci când incertitudinea pune stăpânire pe noi? Cum se confruntă elevii de clasa a XII-a cu acest sentiment? Cum s-au adaptat profesorii acestei situații atipice? Răspunsurile se regăsesc și se vor regăsi pe parcursul întregii serii ,,Ce spun elevii și profesorii despre școala online”.

Până acum, seria a adus, în prim-plan, trei eleve de clasa a XII-a, de la profilul umanist։ Viviana, Iasmina și Raluca. Seria ,,Ce spun elevii și profesorii despre școala online” continuă cu episodul 4, aducând de această dată o elevă de la profilul real.

În acest episod am stat de vorbă cu Alexia B. Elevă în clasa a XII-a la un liceu de elită din municipiul Bacău, Alexia se pregătește asiduu pentru admiterea la Universitatea de Medicină și Farmacie ,,Grigore T. Popa” din Iași, specializarea Medicină Generală. De când era mică, visul acesteia s-a concentrat în jurul acestei idei։ de a salva oameni. Dorința acesteia este rezultatul admirației pentru mama sa, care este asistentă medicală. Acum, în ultimul an de liceu, Alexia își dorește un singur lucru mai mult ca niciodată։ să devină studentă la Medicină. 

Sursa foto: Arhiva personală

Cum s-a acomodat școlii online din ultima perioadă, ce sentimente au încercat-o, ce schimbări ar face în sistemul de învățământ din România, precum și timpul pe care și-l alocă procesului de învățare pentru examenul de Bacalaureat și pentru admitere, toate aceste detalii se regăsesc în cadrul interviului pe care Alexia mi l-a acordat.

  • Cum te-ai acomodat cu regimul online la începutul acestui an școlar, după un semestru de școala online în care nu s-a pus atât de mult accentul pe voi?

Nu mi-a fost foarte greu să mă acomodez regimului online, fiind obișnuită încă din semestrul al II-lea al anului școlar precedent. Ceea ce m-a ajutat foarte mult în perioada școlii online a fost faptul că aveam mai mult timp să lucrez la materiile care mă interesau după terminarea liceului, dar și la cele la care eu dau examenul de Bacalaureat. Fiind pe specializarea Științe ale Naturii, timpul este foarte prețios pentru mine, iar perioada școlii online a fost un plus pentru mine.

  • În perioada școlii online, ai avut momente în care ai simțit nevoia unei interacțiuni fizice cu profesorii pentru a înțelege mai bine o anumită noțiune predată?

Da, fără nicio urmă de îndoială. Mereu am considerat că explicația unui profesor în sala de clasă ne ajută să fim mult mai atenți și să asimilăm altfel informația. Acest lucru s-a întâmplat, inevitabil, și cu școala online, dar, într-un final, am reușit să gestionez situația și să mă pun la punct cu neclaritățile cât de mult am putut.

  • De curând, voi, cei de clasa XII-a, ați revenit fizic la școală și, implicit, și rutina voastră până la momentul reîntoarcerii în bănci a fost dată peste cap. Cum ai perceput această schimbare, după un an de școală online?

Mi-a fost un pic greu la început, trebuie să recunosc. Mă obișnuisem cu trezitul mai târziu, mă simțeam mai confortabil acasă și, uneori, îmi permiteam să lucrez pentru examenul de Bacalaureat și pentru admiterea la Medicină în timpul orelor mai puțin importante. Am observat că profesorii țineau cont de prezență mai mult decât la școală, astfel încât eram nevoită să intru la toate orele de curs, dar erau înțelegători dacă întârziam 5-10 minute, chiar și în online.

  • Întrucât ai experiența ambelor sisteme de învățare, ce preferi în acest moment։ școala online sau școala în format fizic?

Fiind elevă în an terminal, aș prefera școala în format fizic doar pentru disciplinele la care eu dau examenul de Bacalaureat, implicit limba română, matematică și biologie. Având în vedere ca majoritatea profesorilor care predau materii la care noi nu dăm examene ne lasă să ne pregătim pentru examenul de Bacalaureat, sunt de părere că ar fi fost eficiente orele online în cazul acestora. Nu ar mai trebui să stăm atât de mult timp la școală, iar noi am putea să ne organizăm timpul astfel încât să fim productivi la capacitate maximă.

Sursa foto: Arhiva personală
  • În semestrul al II-lea, clasa a XI-a, ați rămas în urmă cu materia și a trebuit să recuperați acel ,,gol” la începutul acestui an școlar. Ai reușit să-ți umpli acest gol? Cum?

Da, am reușit să umplu unele goluri de materie, mai ales mulțumită școlii în format fizic, dar încă mai am de recuperat anumite noțiuni. Datorită pregătirilor și explicațiilor suplimentare date de către profesori în sala de clasă, am reușit să mai fac conexiuni între noțiuni și să înțeleg mai ușor materia. Chiar m-am simțit mai ușurată când am observat că nu sunt singura căreia îi trebuiau reexplicate anumite noțiuni pentru a le înțelege mai bine.

  • Ce sentimente te-au încercat în perioada școlii online în ceea ce privește viitorul tău educațional?

La începutul școlii online, nu am avut griji legate de viitorul meu. Știam exact unde voiam să dau și, cu ocazia regimului de predare online, am putut aprofunda materia pe care o am de pregătit pentru examenul de admitere la Medicină.

Între timp, undeva prin semestrul I al acestui an școlar, au început să apară probleme։ mă dureau ochii, eram foarte obosită pe zi ce trecea și așteptam cu nerăbdare weekend-ul pentru a lăsa telefonul deoparte și a mă relaxa fizic și psihic. Ajunsesem ca orice temă să o fac cu telefonul lângă mine. Nu mă puteam dezlipi de el, crezând că toate informațiile de care aveam nevoie le găseam doar pe Internet, fără a mă atinge de cărțile pe care le aveam la îndemână. Ajunsesem să fiu copleșită de volumul mare de teme pe care le aveam de făcut, dar, în final, totul a fost bine și am revenit fizic la școală.

  • Ai fost nevoită să îți schimbi planurile în legătură cu admiterea la facultate din cauza pandemiei?

Nu, pandemia nu mi-a influențat deloc planurile de viitor. Știam exact faptul că eu vreau să dau admiterea la Medicină Generală în cadrul Universității de Medicină și Farmacie ,,Grigore T. Popa” din Iași, și încă îmi doresc foarte mult ca acest lucru să devină realitate peste trei luni.

  • Cum vezi profesorii în această perioadă, odată cu revenirea voastră în bănci?

Unii profesori sunt presați din pricina faptului că am revenit fizic la școală și că, din nou, trebuie să adapteze procesul de predare după ce aproape un an am stat în regim online, însă cu toții încearcă să nu ne inspire teamă și să își păstreze calmul, spunându-ne mereu că totul se va termina cu bine, că vom lua note mari, că suntem învingători. Profesorii care nu predau o disciplină de examen ne alocă orele lor de curs pentru ca noi să lucrăm pentru examen sau admitere.

Unii chiar simt datoria morală de dascăl să ne spună o vorbă bună, să ne mai ia din greutățile emoționale de pe umerii noștri și să ne mai întrebe ce vrem noi să facem după terminarea liceului, despre planurile noastre de viitor.Mă bucur extrem de mult că toți profesorii sunt înțelegători cu noi, ne spun mereu că totul va fi bine și că, cel mai important, cred în noi și în viitorul nostru. Ei poate nu știu asta, dar pe noi ne ajută extrem de mult aceste vorbe frumoase!

  • Cum e programul tău acum, odată cu revenirea voastră fizică la școală? Cum îți împarți timpul între școală și învățat?

E mult mai solicitant decât atunci când eram în online. Școala online și-a pus amprenta asupra mea pentru că nu mai sunt deloc sănătoasă din punct de vedere psihic ca înainte de pandemie. Am intrat de curând în panică pentru că pe zi ce trece, eu sunt și mai obosită, încerc să lucrez și pentru examenul de Bacalaureat și să învăț în paralel și pentru examenul de admitere la facultate, dar, în final, nu reușesc să fac nimic din cauza oboselii. Aștept cu nerăbdare weekend-ul pentru a mă trezi mai târziu, poate ceva mai odihnită, pentru a învăța și a lucra pentru examene.

N-aș fi crezut vreodată faptul că școala online mă poate afecta atât de tare atât la nivel psihic, cât și fizic, dar sper să mă redresez cât mai repede posibil și să reușesc să duc la bun sfârșit tot ceea ce mi-am propus.

Sursa foto: Arhiva personală
  • De curând, și voi ați beneficiat de o reducere a materiei din programa pentru examenul de Bacalaureat. Consideri că trebuia scoasă mai multă materie, având în vedere că ați învățat un an în regim online?

Personal, sunt mulțumită de volumul de materie care a fost scos pentru examenul de Bacalaureat, având în vedere situația pandemică. În schimb, mă gândesc la elevii care se confruntă cu aceeași lipsă de materie predată, dar care nu au conexiune la internet sau acces la un dispozitiv mobil ca să poată interacționa cu profesorii. Ei, spre deosebire de noi – cei care ne-am putut conecta la orele online –, au un gol în materie mult mai mare. Noi, vrând-nevrând, tot am reținut câteva noțiuni din online și am recuperat din materie, însă ei nu.

  • Tu ai vreo metodă de a învăța eficient pentru examen? Dacă da, o împărtășești cu noi?

Da, am o metodă. Încerc să fiu foarte atentă în clasă și să îmi rămână cât mai puțină materie de învățat acasă. Am observat faptul că atunci când înțeleg materia din clasă, aștept cu nerăbdare să ajung acasă pentru a lucra și a aprofunda noțiunile proaspăt predate. E un stil de învățare eficient pentru mine în acest moment și am văzut că ajung să economisesc timp prețios pe care îl pot valorifica altfel.

  • Dacă ai avea puterea de a schimba ceva la sistemul de învățământ din România, unde ai produce acea schimbare?

Pe de o parte, la limba română, aș renunța la anumiți autori din programă, dar i-aș păstra pe Marii Clasici, aceștia fiind emblematici pentru literatura română. Aș pune accentul pe libera opinie a fiecărui elev, nu pe ,,tocirea” unor comentarii care, mai târziu, nu ne ajută cu nimic.

Pe de altă parte, aș introduce dreptul elevului de a-și alege disciplinele pe care dorește să le aprofundeze și la care vrea să susțină examene, în funcție de ceea ce își dorește să facă pe viitor. 

I-am urat succes Alexiei pentru examenul care o așteaptă în curând și pentru drumul ales. Nu toți aleg să urmeze drumul Medicinii, însă gingășia și căldura Alexiei de a ajuta oameni o vor purta departe în viață։ să devină un salvator de vieți omenești.