duminică, septembrie 25, 2022
Recrutare IQool
AcasăExpert ZoneSănătate și SocialAvatar vs Persoană. Cine sunt în realitate? Cine sunt în mediul online?

Avatar vs Persoană. Cine sunt în realitate? Cine sunt în mediul online?

Mediul virtual este format din milioane de participanți din lumea întreagă. Prin intermediul acestor comunități virtuale avem ocazia să comunicăm, să ne facem prieteni, să ne facem cumpărăturile, să oferim ajutor altora, să ne contrazicem, să facem sex, să ne căsătorim sau să omorâm monștri.


Cine vreau să fiu în mediul online?


În ultimii ani, mediul virtual ocupă un loc semnificativ în viața multora dintre noi astfel că este în natura firii umane să-și dorească să se prezinte într-o lumina pozitiva (1) –  Cine nu ar vrea să se simtă mereu atractiv, popular, talentat și împlinit profesional? Toate acestea sunt posibile cu ajutorul internetului care ne permite să îmbunătățim, reinventam sau chiar să ascundem acele zone din noi de care suntem nemulțumiți.


Avatar social sau EU autentic?


Cercetătorii numesc această dorință de însumare a trăsăturilor pozitive și postarea lor pe rețelele de socializare – Avatar social (1).
Când ne prezentăm foarte diferit în mediul online față de cum suntem în realitate creăm o
distanța dintre sine și ceea ce pretindem și ne dorim să fim. Aceasta distanță are rolul de a
compensa pentru încrederea în sine scăzută, abilitățile sociale deficitare, timiditate și anxietate socială (3).
Deși rețelele sociale ne permit să fim conectați constant, cercetările sugerează că atât cantitatea, cât și calitatea relațiilor sociale în societăți urbane a scăzut. Este evident că odată cu trecerea timpului devenim din ce în ce mai izolați din punct de vedere social (2).
Rețelele de socializare au avut succes pentru că hrănesc o nevoie înnăscută și anume nevoia de a aparține. Această nevoie ne-a ajutat să supraviețuim de-a lungul timpului, prin faptul că în trecut aparțineam unor triburi, comunități, sate, adunări cu care împărțeam aceleași credințe, valori.
Odată cu urbanizarea accelerată a societății ne satisfacem aceste nevoi de a fi parte dintr-o
comunitate prin intermediul rețelelor de socializare.
Deși putem simți parțial că aparținem unui grup în realitate like-urile, reacțiile sau comentariile nu pot înlocui nevoia relațiilor umane, autentice.

Pretindem că suntem fericiți?


Invidia, gelozia, tendințe narcisice, sentimente de insuficienta și chiar depresia sunt răspunsuri normale la acest proces de comparație constant față de care de care ne-am înconjurat. Deși la prima vedere crearea unui avatar social pare că ne oferă libertate de exprimare și o viață socială potențial și/sau artificial mai bogată, analizând mai profund vedem că tindem să dezvoltam o nevoie narcisică de a ne conforma la identitatea sociala (pozitivă și exacerbată) a celor pe care îi urmărim în mediul online (1).
Existe dovezi conform cărora psihicul este afectat atunci când exista o diferență intre imaginea de sine din mediul online și realitatea persoanei ceea ce poate duce la dificultăți de acceptare a realității și conflict la nivelul sinelui (1, 3).
Un exemplu de expunere a acestei contradicții poate fi situația în care o persoana postează poze din vacanța exotica, iar după un timp realizează că nu mai are banii necesari să-și mențină standarul de viață „proclamat” pe rețelele de socializare sau se plânge unui coleg că nu mai are banii necesari, ceea ce denota un alt tip de expunere și o trezire nedorită a sinelui la realitate.
Un alt exemplu de expunere frecventă și de actualitate, este aceea în care în cadrul unei întâlniri o persoana își va respinge pretendentul deoarece exista o diferență mare intre persoana din fața ei și avatarul social (pretendentul fiind întinerit și îmbunătățit virtual).
Din aceste exemple putem observa că oamenii manifestă o tendință evoluționistă de însumare și prezentare strategică a aspectelor pozitive. Aceste aspecte pozitive sunt mai ușor de acceptat și preluat, spre deosebire de aspectele neplăcute care tind să fie respinse (3). Cu toate acestea nu trebuie să uitam că atât aspectele nostre pozitive cât și cele negative sunt normale și universale
naturii umane.


Cum te poți proteja de efectele negative?


Sigur, nu tot ce implică mediul online este dăunător, atât timp cât reușim să integrăm componentele identității noastre din mediul online și offline într-un TOT autentic, armonios, congruent cu noi nu vom exerimenta efectele negative. Depresia, invidia, gelozia, tendințele narcisice, sentimentele de insuficiență, acestea încep să apară atunci când există o diferență considerabilă între cine suntem și cine pretindem să fim prin utilizarea unui avatar social (1). Oricât de tentante și atractive sunt posibilitățile aproape nelimitate pe care ni le oferă rețelele de socializare, nu uita că pentru a fi bine cu tine, pentru a menține echilibrul emoțional este important să ai zilnic interacțiuni reale, fată în fată și autentice cu oameni din viață ta

.

Cui poți cere ajutorul?
Dacă crezi că experimentezi una sau mai multe dintre efectele negative menționate în articol sau poate doar simți că nu mai faci față solicitărilor zilnice din ultimul timp poți să cauți în apropierea ta specialiști care te pot ajuta: psiholog, consilier din cadrul unei asociații, psihiatru și/sau persoane adulte din rețeaua ta de suport: părinți, familia extinsă, profesori.)

Articolul este scris de Psiholog Mădălina Popescu-Terciu și vine continuarea și susținerea proiectelor coordonate de către Societatea pentru Educație Contraceptivă și Sexuală – Talk for Youth și Vorbește-mi despre ce nu se vorbește – și este finanțat de Unicoms.

Articolul face parte dintr-o serie de 24 de articole de specialitate scrise de psihologi și de medici ginecologi.

Stay tunned!

Surse bibliografice:

  1. Brunskill D. Social media, social avatars and the psyche: is Facebook good for us?
    Australas Psychiatry. 2013 Dec;
  2. James A. Roberts & Meredith E. David (2019): The Social Media Party: Fear of Missing
    Out (FoMO), Social Media Intensity, Connection, and Well-Being, International Journal
    of Human–Computer Interaction The Social Media Party: Fear of Missing Out (FoMO),
    Social Media Intensity, Connection, and Well-Being James A. Roberts & Meredith E.
    David, 2019;
  3. Stanculescu E. Online Self – Presentation from the cyberpsychology perspective. The 7th
    international scientific conference eLearning and  Software  for education Bucharest,
    2011.

RELATED ARTICLES
spot_img

Most Popular