winter_foodsIarna, pe lângă momentele frumoase petrecute cu cei dragi în jurul bradului și sub plapumă, aduce cu sine și lucruri mai puțin plăcute precum vreme capricioasă și boli mai mult sau mai puțin serioase. Schimbarea anotimpului presupune și o schimbare a stilului de viață, implicit a alimentației. De la salatele și fructele ușoare de vară, trecem treptat la mâncărurile grele și ajungem să nu ne mai săturăm de sarmalele delicioase ale bunicii și de dulceața și ciocolata de casă. Ar fi bine să nu ne lăsăm învăluiți de gustul bun pe care îl au aceste preparate și să ținem cont și de corpul și organismul nostru, care sunt mai sensibile în această perioadă a anului.

Cele mai frecvente probleme de sănătate care apar odată cu anotimpul rece sunt răceala, gripa, tulburările afective sezoniere, cunoscute și sub numele de „depresiile de iarnă”, toxiinfecțiile alimentare și cuperoza. Cea din urmă, o amenințare pentru frumusețea tenului, este mai exact o boală inflamatorie a pielii care se manifestă prin înroșirea tenului pe anumite suprafețe.

Pentru a evita neplăcerile unei boli chinuitoare este bine să consumăm alimente care să ne ofere energie, cât mai bogate în antioxidanți, dar cu puține calorii.

Iarna este darnică în alimente sănătoase și hrănitoare și am face bine să profităm de acest lucru. Cele mai bune alimente pentru iarnă ar putea fi:

Cartofii dulci. Sunt alimente care pot fi incluse în multe tipuri de preparate, sunt foarte nutritivi și oferă corpului căldură pe timpul frigului. Aceștia sunt o sursă bună de fibre si carbohidrați, de vitamina A, și C. Pot fi consumați fierți, copți, prăjiți sau chiar în supe și ciorbe.

Peștele este foarte bogat în vitamina D, vitamină ce este produsă de organism atunci când acesta este expus la lumina soarelui. Cum expunerea corpului la soare în lunile de iarna este aproape imposibilă, nivelul vitaminei D în organism scade, așadar, peștele este un aliment cheie pentru o alimentație sănătoasă pe timpul iernii.

Leguminoasele precum mazărea, fasolea, lintea se numără printre ingredientele consistente, foarte bogate în substanțe nutritive necesare organismului. Aceste alimente ușoare au un gust plăcut, conferă senzație de sațietate și încălzesc organismul pe loc.

Usturoiul împiedică declanșarea multor boli, el ține departe în special răceala și gripa. Pentru a beneficia din plin de calitățile lui, este de preferat ca usturoiul să fie consumat pisat. Totuși, el poate fi folosit în diferite tipuri de mâncare, tocănițe și sosuri pentru paste.

Dovleacul este un aliment care conține multe fibre și puține calorii. Este un aliment consistent, care nu îngrașă, numai bun pentru domnișoarele care țin la siluetă. Mai mult de atât, este o alternativă bună pentru curele de detoxifiere sau slăbire pe care le urmați după sărbătorile de iarnă. Sucul dovleacului este bogat în betacaroten și vitamina E, substanțe care scad riscul declanșării unor boli precum cancerul sau bolile cardiovasculare. Dovleacul poate fi folosit în plăcinte sau simplu, copt.

Rodiile sunt foarte bogate în antioxidanți și au multe vitamine. Vedete ale sezonului rece, ele au în timp efect anti-îmbătrânire, luptă împotriva apariției unor maladii ca Alzheimer, cancer, boli de inimă, artrite. O singură rodie pe zi asigură 40% din doza zilnică recomandată de vitamina C pentru adulți, este bogată în acid folic și vitaminele A si E. Acest fruct conține de trei ori mai mulți antioxidanți decât vinul roșu sau ceaiul verde.

Citricele aproape că nu mai au nevoie de niciun fel de prezentare, ele se află la apogeu în sezonul rece. Sunt foarte bogate în vitamina C, iar mult iubitele portocale dau aroma etern plăcută a sărbătorilor de iarnă.

Spanacul este și el foarte bogat în antioxidanți, care oferă energie și țin la distanță depresiile de iarnă. În plus, spanacul este o sursă bună de fier și calciu. Includeți-l în supe, mâncăruri și chiar sucuri!

Varza este un aliment bogat în nutrienți și scăzut în calorii, fiind o sursă importantă de vitamina A, fier si magneziu. Varza este un aliment care poate fi inclus oricând în meniul zilnic. O preparăm sub formă de salate, mâncăruri sau poate fi introdusă în compoziția ciorbelor calde, care se consumă oricând cu plăcere în anotimpul friguros.

Alunele sunt foarte ușor de consumat, și de asemenea bogate în antioxidanți. Ele sunt alimente care încălzesc corpul și conțin vitaminele E si B3. Sunt recomandate în special pentru sănătatea inimii.

Aceste sunt câteva dintre alimentele bogate în vitamine, numai bune de consumat pe timp de iarnă. Sunt la îndemâna oricui, ele se gasesc mai peste tot, iar prețurile sunt accesibile tuturor. Să alegem să trăim sănătos chiar și într-o perioadă în care ispitele și bombele calorice sunt în floare!

 

Redactor: Mădălina Marin

Sursă foto: eatingwell.com