miercuri, noiembrie 30, 2022
Recrutare IQool
AcasăExpert ZoneAfaceri și economieAHK Business Outlook de toamnă pentru România: Situația companiilor stabilă, dar cu...

AHK Business Outlook de toamnă pentru România: Situația companiilor stabilă, dar cu perspective conjuncturale negative

Companiile germane din România declară că situația lor economică este bună sau satisfăcătoare, deși
cele mai multe dintre ele văd înrăutățindu-se contextul internațional în următoarele 12 luni, potrivit
sondajului realizat în luna octombrie 2022 de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK
România).
Chestionarul are în vedere atât evaluarea situației conjuncturale, cât și și situația companiilor și oferă
și o privire de ansamblu asupra principalilor factori de risc economic din perspectiva companiilor, în
general. Astfel, doar 3,3% dintre companiile intervievate se așteaptă la o îmbunătățire a contextului
local în următoarele 12 luni (2021: 20%), în timp ce aproape 27% cred că aceasta va rămâne la fel.
Majoritatea (70%) consideră că factorii conjuncturali se vor înrăutăți (2021: 30%).
În ce privește evoluția activității, cele mai multe companii (46,7%) se așteaptă ca aceasta să rămână
neschimbată, în timp ce 37%, cred că se va deteriora în următorul an (2021: 10%). Există și un procent
de optimiști, dar mai mic decât cel din 2021: aproximativ 17% (2021: 42%) se așteaptă sa-și dezvolte
activitatea la nivel local.
Volumul investițiilor va rămâne neschimbat pentru 33% dintre companiile chestionate, tot 33%
(2021: 18%) spun că vor investi mai puțin. Aproximativ 17% dintre companii nu intenționează să facă
nicio investiție în 2023, iar 16,7% vor sa-și sporească investițiile pe plan local (2021: 36%). Îmbucurător
este faptul că numărul de angajați rămâne constant, companiile neavând intenția de a renunța la
personal. Astfel, peste 63% dintre companii intenționează să mențină numărul de angajați (2021:
42%), în timp ce peste 30% se așteaptă chiar să îl crească (2021: 40,8%).

Cel mai mare risc pentru companii îl reprezintă în continuare prețul la energie, urmat de prețul
materiilor prime și lipsa de personal calificat. „Cred că situația actuală a prețurilor mari la energie ne
va însoți pentru o perioadă mai lungă de timp și de aceea este nevoie mai mult ca niciodată de o
cooperare strânsă între sectorul public și cel privat, dar și între țările și UE pentru a găsi cele mai bune
soluții pe termen lung pentru populația din România și pentru mediul economic. Este obiectivul
nostru, al tuturor, ca România, Germania, întreaga Uniune Europeană să rămână un amplasament
investițional competitiv, prosper și, în același timp, sustenabil și, prin urmare, rezilient”, este de
părere Sebastian Metz, director general, AHK Romania.
Alte riscuri identificate pentru următorul an sunt pentru 60% dintre respondenți întreruperile din
lanțurilor de aprovizionare (logistica, lipsa produselor intermediare), cererea de materii prime și
costurile cu forța de muncă (53,3%). În toamna anului trecut printre cei mai importanți factori de risc
se numărau de asemenea prețurile la energie, costurile legate de forța de muncă, dar și lipsa acesteia,
precum și prețul materiilor prime.

Rezultatele sondajului World Business Outlook, realizat la nivel global, în rândul a peste 3.100 de
companii germane active în străinătate, arată că economia globală se confruntă cu o iarnă grea din
perspectiva companiilor germane active la nivel internațional. Principalele motive sunt
consecințele economice ale războiului împotriva Ucrainei și politica de "zero-Covid" a Chinei. Cele mai
mari riscuri în evoluția activității companiilor germane din întreaga lume sunt legate de întreruperi ale
lanțului de aprovizionare (42%), prețurile ridicate ale materiilor prime (42%) și ale energiei (41%).
„Reluarea comenzilor întârziate în industrie, a furnizării de servicii după încetarea restricțiilor legate
de pandemie și relaxarea locală a unor lanțuri de aprovizionare nu ar trebui să ascundă faptul că
tensiunile economiei globale se simt și în rândul companiilor germane din străinătate”, spune șeful
departamentului de comerț exterior al Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK),
Volker Treier.

În special în Europa, așteptările companiilor s-au alterat în mod vizibil și sunt pesimiste în raport cu
cele ale companiilor din Africa, Orientul Apropiat și Mijlociu, America de Sud și Centrală și America de
Nord, precum și în regiunea Asia-Pacific (cu excepția Chinei).
Chestionarul "AHK World Business Outlook", coordonat de Uniunea Camerelor Comerț și Industrie din
Germania (DIHK), a avut loc în perioada 4 – 23 octombrie 2022. Din România au participat 30 de
companii, mai mult de jumătate dintre acestea fiind active în industrie și construcții (63,3%), 10% în
servicii, 16,7% din companii provin din comerț, restul de 10% din alte branșe.

Despre AHK România
AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane. Înființată în 2002, AHK numără peste 550 de
firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și
experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ
companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este totodată partener al firmelor românești
interesate de piața germană. Mai multe informații găsiți pe pagina de internet: www.ahkrumaenien.ro.
AHK România în anul aniversar 2022
Pentru AHK România anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității, o temă extrem de actuală și care nu
poate fi ignorată. Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din
orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să
fie acceptate și susținute de societate. Pe acest complex tematic ne concentrăm în Sustainabilityear 2022 și,
printr-o serie de evenimente, dorim să inițiem proiecte „verzi”, să provocăm la un dialog între actorii politici,
economici și societatea civilă și să creăm idei noi, inovatoare pentru un viitor sustenabil. Companiile germane
sunt pregătite să își pună la dispoziție tehnologiile de care dispun, Know-how-ul și Best Practice, pentru a aduce
relațiile economice bilaterale la un nou nivel.

RELATED ARTICLES
spot_img

Most Popular